Asemakaavan 12785 pohjakartan hyväksyminen kaupunginosassa 37 Pukinmäki
V 27.8.2025, Pukinmäen Isonkaivontie 6:n asemakaavan muutos (nro 12785)
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy 37. kaupunginosan (Pukinmäki) korttelin 37215 tontin 1 asemakaavan muutoksen 6.5.2025 päivätyn piirustuksen numero 12785 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Esittelijän perustelut
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Asemakaavanmuutos (kaavaratkaisu) koskee yhden uuden kerrostalon täydennysrakentamishanketta Pukinmäen asemanseudulla. Kaavaratkaisu mahdollistaa täydennysrakentamista ja rakennuskannan uudistamista pääosin 1980- ja 90-luvuilla rakennetulla esikaupunkialueella.
Tavoitteena on tiivistää asuinrakentamista olemassa olevassa kaupunkirakenteessa juna-aseman ympäristössä.
Alueelle on suunniteltu yksi uusi kerrostalo nykyiselle pientalotontille.
Uutta asuntokerrosalaa on 950 k-m². Asukasmäärän lisäys on noin 25 asukasta.
Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että 1980–90-luvuilla rakennettua esikaupunkia voidaan uudistaa ja rakentaa uusia asuntoja hyvien julkisten liikenneyhteyksien Pukinmäen lähikeskustan äärelle.
Asuinkerrostalotontin tehokkuusluku on noin e=1,2.
Kaavaehdotuksen julkisen nähtävilläolon jälkeen kaavakartan rajausta, nimeä ja kaavaselostusta on muutettu. Kaavaratkaisu selostuksineen koskee Isonkaivontien vartta. Nähtävillä olleessa kaavaehdotuksessa esitetty Rälssintien varsi ei ole mukana tarkistetussa kaavaratkaisussa. Johtuen kaava-alueen rajauksen supistumisesta kaavan nimeksi on muutettu Isonkaivontie 6.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaavaratkaisun tavoitteena on edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista edistämällä asuntotuotantoa hyvien joukkoliikenneyhteyksien äärellä (AM-ohjelman tavoitteiden mukaisesti).
Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan mukainen.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Alueella on voimassa asemakaava vuodelta 1982.
Isonkaivontien varren pientalotontti on yksityisessä omistuksessa. Kaavoitus on tullut vireille vuonna 2018 tontin omistajien jättämästä hakemuksesta ja kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu hakijan kanssa.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi Helen Oy:n, Helen Sähköverkko Oy:n, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL), Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY), Väyläviraston, Museoviraston, kaupunginmuseon, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus), Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes), Fingrid Oy:n, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa.
Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat Bockinpuiston arvoihin ja sinne suunniteltuun rakentamiseen, junaliikenteen ympäristöhäiriöiltä suojautumiseen, vesihuollon järjestelyihin sekä joukkoliikenne- ja pyöräily-yhteyksiin.
Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon asemakaavamerkinnöissä ja määräyksissä, jotka koskevat OAS-vaiheesta pienennettyä kaavaratkaisua.
Mielipiteet
Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat kartano- ja puistomiljöön huomioimiseen ja sinne suunnitellun rakentamisen haitallisiin vaikutuksiin, nykyisten asukkaiden olosuhteiden liialliseen muuttumiseen, rakentamisen ympäristöstään poikkeavaan korkeuteen ja määrään, asuntojen hallintamuotoon, asemakaavojen sisältövaatimuksiin, kadunvarsipysäköintiin ja Isonkaivontien varren suunnittelukysymyksiin.
Mielipiteissä esitetyt asiat on otettu huomioon asemakaavamerkinnöissä ja määräyksissä, jotka koskevat OAS-vaiheesta pienennettyä kaavaratkaisua.
Kaavaratkaisu katsotaan sopivaksi mm. kulttuurimaiseman, kaupunkikuvan, reitistön, näkymien sekä valaistus- ja ympäristöolosuhteiden kannalta. Liikenteen tarvitsemat tilavaraukset on tarkistettu.
Kirjallisia mielipiteitä saapui kahdeksan kappaletta.
Vastineet mielipiteisiin on esitetty vuorovaikutusraportissa (liite 3).
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (AKL/MRL 65 §) 16.1.–14.2.2023
Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.
Kaavaehdotuksesta tehtiin viisi muistutusta.
Muistutuksissa esitetyt huomautukset kohdistuivat täydennysrakentamiseen eritoten kaupunkikuvan sekä kulttuurihistorian kannalta, tonttipihojen sekä puiston rajauksiin sekä näkymiin, tonttien yhteisjärjestelyihin, uudisrakennusten korkeuksiin, esitettyihin kattomuotoihin sekä kaavan kaupunkikuvaan vaikuttaviin määräyksiin, kaavamuutoksen perusteluihin ja lähtökohtiin, toteuttamiskelpoisuuteen, autopaikkojen riittävyyteen ja sijoittumiseen usealle alueelle, olemassa olevien täysikasvuisten puiden tärkeyteen ja säilyttämismahdollisuuksiin, huolto- ja pelastusliikenteen järjestelymahdollisuuksiin, yhdenvertaisuuteen yksittäisten tonttien kaavamuutoksissa, johdonmukaiseen kaavoitukseen riittävän kokoisin aluein sekä lintujen huomioimiseen.
Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat ilmastonmuutoksen torjuntaan, meluntorjuntaan, tärinään, runkomeluun, täydennysrakentamisen ulottamiseen Bockinpuistoon, HSY:n vesihuoltolinjoihin sekä DN80-kaukolämpöjohtoon.
Lausunnot saatiin Helen Oy:ltä, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymältä (HSY), Väylävirastolta, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY-keskus) sekä kaupunginmuseolta.
Lisäksi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL), Helen Sähköverkko Oy sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ilmoittivat, ettei niillä ole lisättävää alueen asemakaavan muutosehdotuksesta kaavahankkeen OAS-vaiheessa 21.5.2018 annettuun kannanottoon nähden tai niillä ei ole huomautettavaa.
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Vuorovaikutusraportissa (liite 3) on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista ja viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen niiltä osin, kuin huomautukset koskevat kaava-aluetta, jota on pienennetty nähtävilläolon jälkeen koskemaan vain Isonkaivontien varren aluetta.
Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa.
Julkisen nähtävilläolon jälkeen tehdyistä muutoksista on neuvoteltu asianomaisten tahojen kanssa.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Toimivalta
Alueidenkäyttölain 52 §:n mukaan asemakaavan hyväksyy kunnanvaltuusto.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36045