Varhaiskasvatuspaikan myöntämisen perusteet, Kasko Sves

HEL 2020-010172
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 16 §

Grunderna för beviljande av plats inom småbarnspedagogiken

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Beslut

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att principerna för beviljande av plats inom småbarnspedagogiken är följande från och med 1.1.2021:

1.
Vårdnadshavaren lägger fram ett till tre önskemål om verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken i ansökan. Vårdnadshavarens önskemål beaktas i ordningen 1-3.
 
2.
 
För barnet beviljas en ändamålsenlig plats vid ett verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken nära hemmet beroende på hur det finns plats. Då en plats inom småbarnspedagogiken beviljas, beaktas tidpunkten för när behovet av småbarnspedagogik uppstår. I samband med att ansökningarna behandlas beaktas tidpunkten för när behovet av småbarnspedagogik uppstår i två veckors perioder med iakttagande av tidsfristen på fyra månader, som föreskrivs i lagen.
 
3.
 
Om det finns fler sökande än platser vid verksamhetsstället inom småbarnspedagogiken, tillämpas följande grunder för beviljande av plats:
 
-
 
Barn beviljas i mån av möjlighet plats vid samma verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken som ett syskon. För förskoleundervisning, integrerade specialgrupper, specialgrupper för barn med flerfunktionsnedsättning och språkbadsundervisning finns särskilda grunder och processer för beviljande av plats. Därför kan en plats för ett syskon till ett barn i någon av nämnda grupper inte alltid beviljas vid samma verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken.
 
-
 
Om sökande har samma begynnelsedatum och syskonprincipen uppfylls, avgör avståndet hemifrån till verksamhetsstället inom småbarnspedagogiken enligt kortaste resa.  Då den kortaste resan beräknas, beaktas antagningen av familjens eventuella andra barn till andra verksamhetsställen inom småbarnspedagogiken. För beräkning av resan används den kortaste resan till fots eller med kollektivtrafik från barnets hem till verksamhetsstället inom småbarnspedagogiken enligt HRT:s reseplanerare.

Ett barn som behöver stöd för utvecklingen och lärandet kan vid behov beviljas en plats vid ett annat verksamhetsställe inom småbarnpedagogiken än det närmaste verksamhetsstället. Behovet av stöd ska vid behov påvisas med ett sakkunnigutlåtande, som ska bifogas till ansökan.

Om det inte är möjligt att förutsäga när behovet av småbarnspedagogik uppstår i de situationer som nämns i 17 § 2 mom. i lagen om småbarnspedagogik, ska vårdnadshavaren ansöka om en plats inom småbarnspedagogiken så fort som möjligt, dock senast två veckor innan barnet behöver platsen. Vårdnadshavaren uppvisar då ett intyg om att behovet beror på sysselsättning, studier, utbildning eller flytt till en annan kommun på grund av arbete eller studier.

Vid ansökan till skiftomsorg ombes båda vårdnadshavarna som bor i samma hushåll att tillställa varsitt intyg om skiftarbete i samband med ansökan.

Om en familj önskar byta barnets ikraftvarande plats inom småbarnspedagogiken till en annan plats, tillämpas samma grunder för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken som i nya sökandes fall.

Beslutet om en plats inom småbarnspedagogiken fattas i regel senast en månad innan behovet av småbarnspedagogik uppstår. Om den beviljade platsen inte tas emot, ska vårdnadshavaren meddela det snarast möjligt, dock senast en vecka från delfåendet av beslutet.

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion upphäver socialnämndens beslut av 22.4.2008 § 123 om placering av barn i dagvård.

Samma grunder för beviljande av småbarnspedagogik gäller också den finska småbarnspedagogiken. De behandlas i fostrans- och utbildningsnämndens finska sektion.

Esittelijä

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Lisätietojen antaja

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014

jenni.tirronen@hel.fi