Vahingonkorvaus, henkilö- ja esinevahinko, 9.11.2020, Pitkänsillanranta 3

HEL 2020-012589
Asialla on uudempia käsittelyjä
16. / 62 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 14.1.2021 § 2 (polkupyörävahinko)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 14.1.2021 (2 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 14.1.2021 (2 §) päätöksellään hylännyt Pitkänsillanranta 3:n kohdalla tapahtuneeseen polkupyörällä kaatumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 9.11.2020 klo 18.00 Pitkänsillanranta 3:n kohdalla tapahtuneeseen polkupyörävahinkoon liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija on oikaisuvaatimuksessaan yksilöinyt vaativansa korvattavan esinevahingon määränä yhteensä 247 euroa (rikkoutuneiden silmälasien osalta 177 euroa ja rikkoutuneen pyöräilykypärän osalta 70 euroa).

Hakija toteaa, että kaupunki on käyttänyt harkintavaltaansa väärin hylätessään korvausvaatimuksen ja että viranhaltijapäätös on ristiriidassa kaupungin omienkin hoitoluokkavaatimusten kanssa. Niiden mukaan alimmankaan eli III-hoitoluokan ajoratojen kunto ei saa aiheuttaa vaaratilanteita, vaikka päällysteessä sallitaankin kohtuullisin määrin vaurioita. Hakija toteaa, että hän itse ei ole myötävaikuttanut ajotavallaan vahinkoon ja että tien pinnassa oleva epätasaisuus on ollut ainoa kaatumisen aiheuttanut syy.

Perustelut

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä epätasaisuus ajoradan pinnassa synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, joten pelkästään siitä sinänsä riidattomasta seikasta, että epätasainen päällysteen kohta on ollut aiheuttamassa kaatumista, ei yksinään seuraa kunnossapitovelvollisen vahingonkorvausvastuuta.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Katualueen kunnossapidosta vastaava on selvitystä antaessaan käynyt kaatumispaikalla ja todennut, että ajoradan pinnassa ei ole korjausta vaativia epätasaisuuksia. Asfaltissa olevat pienet painaumat ja kohoumat eivät asiantuntijan mukaan ole vaatineet kunnossapidollisia toimenpiteitä. Kaupungille ei ole tullut aiempia valituksia ajoradan epätasaisuudesta eikä tietoja mahdollisista vahingoista. Tämäkin osoittaa, että pinnoitteen vähäiset epätasaisuudet ja painaumat eivät muodosta sellaista vaaraa, ettei katualueen kunnon voitaisi niiden vuoksi katsoa täyttävän ko. hoitoluokan ajoradalle asetettavia tyydyttävän tason vaatimuksia.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle kaatumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
3. Oikaisuvaatimus 22.1.2021, liitteet, kartta ym
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.