Hankinta, DPS, Wordpress alustan ja itsepalveluportaalin jatkokehitys, kaupunginkanslia

HEL 2021-007511
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 25

Wordpress alustan ja itsepalveluportaalin jatkokehitys

Digitalisaatiojohtaja

Päätös

Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä Vallum Oy:n tarjouksen Helsingin WordPress-portaalin kehitystyön toteuttajaksi.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus tehdään aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Digitalisaatiojohtaja päätti, että hankinnan arvonlisäverottomat hankintakustannukset saavat olla enintään 212 183 euroa. Kustannukset maksetaan Kaupunginkanslian talousarviokohdalta 8 05 01 02 INV - Keskitetty tietotekniikka.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on linjannut strategiassaan tavoitteen olla maailman toimivin kaupunki ja maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki. Helsingin kaupunki uudistaa teknisesti vanhentuneen verkkosivustoalustansa. Helsingin kaupunki on valinnut WordPressin yhdeksi teknologiaksi verkkosivu-uudistuksessa, jolla toteutetaan kustannustehokkaasti pienempiä, kampanjatyyppisiä verkkosivustoja.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian strategiaosaston 17.06.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön H060-21, HEL 2021-007511. Hankinta on kilpailutettu kaupunginkanslian yhteishankintana perustaman Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (H093-19, HEL 2020-000591) dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö lähettiin sähköisesti toimittajaportaalin kautta kaikille DPS:ään liittyneille toimittajille.

Määräaika tarjousten jättämiselle oli 5.7.2021 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saatiin kolme tarjousta – Vallum Oy:ltä, Geniem Oy:ltä sekä Art Cloud Oy:ltä. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten vertailu ja voittaneen tarjoajan, Vallum Oy:n hintaliite on tämän päätöksen liitteenä. Vertailu osoittaa, että edullisimman tarjouksen on tehnyt Vallum Oy.

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 1.1.2021 alkaen päätöksellään 4.1.2021, 3 §.

Lisätietojen antaja

Kalle Mikkolainen, projektipäällikkö, puhelin: +358405022590

kalle.mikkolainen@hel.fi

Päättäjä

Mikko Rusama
digitalisaatiojohtaja
Sami Viitaniemi
kehityspäällikkö DPK

Liitteet (pdf)

1. Hintaliite Vallum Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.