Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, Effica YPH sovellustuki, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-010927
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 53
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Effica YPH sovellustuen hankinta

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankintalain 40 § perusteella hankkia ja tilata Tieto Finland Oy:ltä suorahankintana Effica yksilö- ja perhehuolto (YPH) sovelluksen sovellustukea 20 työpäivää.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 23 000 euroa.

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan vuoden 2021 keskitetyistä ATK käyttötalouden määrärahoista.

Päätöksen perustelut

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin kohdan 2 mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan eikä järkevää korvaavaa ratkaisua ole.

Suorahankinnan perusteena on, että Tieto Finland Oy on Effica Yksilö- ja perhehuolto sovelluksen toimittaja. Suorahankinta perustuu Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen asiakaspalvelujärjestelmän toimitussopimukseen nro SOSV062000-1 (23.8.2000) ja sen liitteeseen teknisestä tukipalvelunsopimuksesta ja tukipalvelun hankinnasta (liite 9.2). Tukipalvelujen päivitetty liite tullut voimaan 1.7.2016 alkaen.

Effica YPH sovellusta käytetään sosiaali- ja terveystoimialalla lastensuojelussa sekä lapsiperheiden palveluissa. Sovellus on käytössä 24h/vrk vuoden jokaisena päivänä. Käyttäjien tarvitsema sovellustuki annetaan Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan jatkuvat palvelut ja sovellustuki -yksikössä.

Vuoden 2021 aikana Helsingissä Effica YPH sovelluksen ylläpidossa ovat lisääntyneet ne tehtävät, jotka liittyvät Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton valmisteluun ja käyttöönoton aikaiseen tukeen. Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton siirtyminen lastensuojelussa ja lapsiperheiden palveluissa loppuvuoteen 2021 aiheuttaa sovelluksen jatkuviin palveluihin lisätöitä, jotka liittyvät toiminnan muutoksiin ja kehittämiseen. Samanaikaisesti valmistellaan Effica YPH sovelluksen arkistointia ja siirtymistä katselukäyttöön sekä tehdään suunnitelmaa sovelluksen alasajosta. Tällä hankinnalla varmistetaan loppukäyttäjille annettavalle sovellustuelle riittävät resurssit sekä sovelluksen pääkäyttäjäresurssien riittävyys.

Tieto Finland Oy antoi sovellustuesta tarjouksen 22.9.3021. Tarjouksessa sovellustuki on nimetty palveluksi ”Effica Sosiaalipalvelut pääkäyttäjäpäivät 2021, 20 päivää”. Toimittajalta tilattavat sovellustukipäivät ajoittuvat loppuvuoteen 2021 ja vuoden vaihteeseen 2021-2022. Niiden tarkempi ajankohta sovitaan Effica YPH sovelluksen ylläpidon kanssa. Sovellustoimittaja laskuttaa vain sovitut, toteutuneet Pääkäyttäjäpäivät.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja
terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

Lisätietojen antaja

Markopekka Vauramo, vastaava ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 43060

markopekka.vauramo@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö