Poikkeaminen, Vartiokylä

HEL 2022-006545
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 87

Vartiokylä, Haaksikuja, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin ********** koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 8145 seuraavasti:

  • Tonttitehokkuus saa nousta luvusta e=0,20 lukuun e=0,25, jolloin uusi rakennusoikeus on 268 k-m², asemakaavan mukainen rakennusoikeus on 214 k-m², ylitys 54 k-m² (25 %).
  • Ulkoseinien paksuuden osalta siltä osin, kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm, kerrosala saadaan ylittää MRL 115 § 3 momentissa esitetyn periaatteen mukaisesti.
  • Autopaikkamäärän tulee olla vähintään 1 autopaikka / asunto ja lisäksi 1 autopaikka / asunto auton tilapäistä säilyttämistä varten kaupunkisuunnittelulautakunnan 15.12.2015 (§ 411) hyväksymän pysäköintipaikkamäärien laskentaohjeiden mukaisesti.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Rakentaminen tulee tehdä siten, että viereisen tontin asemakaavassa säilytettäväksi merkityn puuston elinkelpoisuutta ei vaaranneta.

Maksu

1 297 euroa

Hakija

Rakennuspaikka

45. kaupunginosa (Vartiokylä) kortteli ********** (tonttijako on vireillä).

Hakemus

Hakija hakee lupaa yksiasuntoisen pientalon rakentamiseen poiketen voimassa olevan asemakaavan nro 8145 tehokkuusluvusta (luvusta e=0,20 lukuun e=0,25), autopaikkamäärästä sekä ulkoseinien paksuuden osalta.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että uudella tehokkuusluvulla vastataan paremmin nykypäivän tarpeisiin ja mahdollistetaan alueen täydennysrakentaminen. Uusi tehokkuusluku on linjassa Helsingin nykyisiin omakotitalotontteihin nähden kuin nykyinen tehokkuusluku. Tontille on aikaisemman omistajan toimesta saatu myönteinen päätös tehokkuusluvun nostolle (hyväksytty 21.9.2015). Päätöksen voimassaolo on umpeutunut.

Hakijan mukaan autopaikkavaatimuksesta poikkeamisella mahdollistetaan se, että tontin molempien talojen autopaikat sijaitsevat talon läheisyydessä loogisesti. Uudelle asuinrakennukselle osoitetaan yksi varsinainen autopaikka ja yksi autopaikka tilapäistä säilyttämistä varten.

Poiketaan ulkoseinän paksuuden 250 mm ylityksen osalta MRL 115 § 3 momentissa esitetyn periaatteen mukaisesti.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 10.6.1982 vahvistettu asemakaava nro 8145. Asemakaavan mukaan tontti on erillisten, enintään kaksiasuntoisten pientalojen korttelialuetta (AO). Tontin tonttitehokkuusluku on e=0,20, joka vastaa 214 k-m² asuntokerrosalaa (tontin pinta-ala on 1 070 m²). Suurin sallittu kerrosluku on kaksi. Yhdessä asuinrakennuksessa saa olla enintään kaksi asuntoa. Kellarikerroksen on oltava pääasiallisesti maanpinnan alapuolella.

Kun asuntojen lukumäärä tontilla on pienempi tai yhtä suuri kuin kaksi, tulee autopaikkojen lukumäärä olla vähintään 1 autopaikka / asunto, kuitenkin 2 autopaikkaa / asunto > 140 huoneistoneliömetriä. Lisäksi kutakin asuntoa kohden tulee varata tila yhden auton väliaikaista pysäköintiä varten.

Rakennusten vähimmäisetäisyys naapuritontin rajasta on 4 m sekä kadun ja puiston rajasta 2 m. Autosuojien ja rakennusten tai rakennusten osien, jotka sisältävät asuntojen ulkopuolisia asumista palvelevia tiloja, etäisyys tontin rajasta on vähintään 2 m. Naapurin suostumuksella ne saa rakentaa naapuritontin rajaan kiinni.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltainen alueeksi (A4), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4. Alueen pinta-alasta keskimäärin 70 % tai enemmän on korttelimaata.

Tontilla on vuonna 1952 valmistunut yhden asunnon pientalo sekä vuonna 1990 rakennettu autotalli. Autotalli puretaan. Viereisillä tonteilla on asemakaavassa merkitty kaupunkikuvallisesti arvokasta puustoa, joka on säilytettävä.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (30.05.2022). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 1 kpl. Muistuttajan mielestä tonttien rajalla sijaitsevasta isokokoisesta ja asemakaavassa suojellusta koivusta tulee huolehtia niin, ettei rakentamisen aikaiset kaivuutyöt vahingoita juuristoa ja siten aiheuta puulle vaurioita. Muistuttajan mukaan puustoasiantuntijan arvion (10/21) mukaan puu on hyväkuntoinen. Lisäksi muistuttaja edellyttää, että hulevesien valuminen naapurin tontille tulee ehkäistä ja että kellarikerroksen tulee olla pääasiallisesti maanpinnan alapuolella, mitä se kuvissa ei näyttäisi olevan. Muistuttajan mukaan tulee huolehtia siitä, ettei uudisrakennusta ympäröivän maantason korkeus nouse nykyisestä tasosta.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetusta muistutuksesta. Hakija ilmoittaa vastineessaan suojeltuun puuhun liittyen, että etäisyys kaivantoon ja puurunkoon tulee olemaan noin 4 m, minkä voidaan katsoa olevan riittävä etäisyys, jotta puun juuristolle ei aiheudu vahinkoa.

Hulevesien osalta hakija vastaa, että rakennushanke toteutetaan vallitsevan lainsäädännön ja ohjeistuksen mukaisesti ja tarkempi hulevesiratkaisu tullaan esittämään rakennusluvan yhteydessä.

Hakijan mukaan maanpintaa ei nosteta merkittävästi rakennuksen läheisyydessä eikä lainkaan lähempänä rajaa. Maanpinnan muokkauksessa tullaan noudattamaan yleistä ohjeistusta. Nykyisten määräysten mukaan kattamattoman ja lämmittämättömän ulkoportaan nousu saa olla enintään 13 cm. Tämän vuoksi askelmia tulee suhteellisen paljon. Kuvissa on esitetty tällä hetkellä 1 m ulkoportaiden kokonaisnousu. Varsinainen korkoero määrittyy tarkemmassa suunnittelussa. Muokkauksessa huomioidaan kaadot rakennuksesta poispäin.

Alustavissa suunnitelmissa esitetty kellari on pääosin maan alla. Yleisen käytännön mukaisesti tämä tarkoittaa yli 50 % maan alla suhteessa olemassa olevaan maanpintaan.

Hakemuksesta ei pyydetty lausuntoja.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska alustavissa suunnitelmissa esitetty lisärakentaminen tiivistää asuinalueen rakentamista ja lisää alueen asuntotarjontaa. Rakentaminen soveltuu tontille sekä alueen rakennuskantaan. Läheisille tonteille on aiemmin laadittu yksittäisiä asemakaavoja, joiden tarkoituksena on ollut nostaa tontin tehokkuuslukua olosuhteiltaan tätä poikkeamishakemusta vastaavissa tilanteissa.

Maankäyttö- ja rakennuslain (115.3 §) mukaan rakennuksen rakennettavaksi sallitun kerrosalan saa ylittää siltä osin, kun ulkoseinien paksuus on enemmän kuin 250 mm. Pykälä koskee asemakaavoja, jotka ovat tulleet voimaan 1.1.2000 jälkeen (217 §). Vanhempien asemakaavojen osalta ylitykset joudutaan arvioimaan poikkeamina, joissa voidaan tapauskohtaisesti sallia MRL:n 115 § mukainen rakennusoikeuden ylitysmahdollisuus.

Asuintonttien pysäköintipaikkamäärien laskentaohjeiden 2015 (Kaupunkisuunnittelulautakunta 15.12.2015 § 411) mukaan pientalotontit, joilla on enintään kaksi asuntoa, tulee autopaikkoja rakentaa vähintään 1 autopaikka / asunto ja lisäksi 1 autopaikka / asunto auton tilapäistä säilyttämistä varten.

Viereisellä tontilla oleva kaupunkikuvallisesti arvokas puusto on suojeltu asemakaavalla, ja se tulee säilyttää. Rakentaminen tulee tehdä siten, että viereisen tontin suojellun puuston elinkelpoisuutta ei vaaranneta.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisätietojen antaja

Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277

pirjo.ruotsalainen@hel.fi

Maria Isotupa , arkkitehti , puhelin: 09 31037303

maria.isotupa@hel.fi

Päättäjä

Reetta Putkonen
vs. maankäyttöjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Alustavat suunnitelmat ja asemapiirros
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.