Vahingonkorvaus, autovaurio, 3.5.2022, Hämeentie 105, Pro Hole Oy

HEL 2022-006980
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 41
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti osittain hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Hakijalle korvataan 612,36 euroa. Enemmät vaatimukset hylätään.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 23.5.2022 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon rengas ja vanne vaurioituivat 3.5.2022 klo 10.01 osoitteessa Hämeentie 105. Hakijan kuvauksen mukaan hakija ajoi bussin perässä aikeena kääntyä oikealle. Vahinkopaikalla oikeanpuoleisella kaistalla kaivon kannen kohdalla oli iso kuoppa, johon oikea etupyörä osui vaurioituen välittömästi. Hakija on myöhemmin täsmentänyt vaatimuksen tarjouksen mukaisesti 1 967,00 euron suuruiseksi ja sittemmin laskun mukaisesti 1 143,60 euron suuruiseksi.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan.

Pääkadun ja erittäin vilkkaan kevyen liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Hämeentie on pääkatu ja se kuuluu hoitoluokkaan I.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on ollut HSY:n kaivo ja tämän johdosta kaupunki on siirtänyt asian käsittelyn HSY:lle 22.7.2022. Kaupungin ja HSY:n välisen selvityksen jälkeen on kuitenkin todettu, että kaivo kuuluu Helsingin kaupungin hulevesilinjaan, joten asian käsittely kuuluu kaupungille. HSY on palauttanut asian käsittelyn kaupungille 13.12.2022.

Kaivon vajoamisen korjaaminen on siten ollut kaupungin vastuulla. Kaivon vajoamisen oli aiheuttanut kaivon betonirenkaiden rikkoutuminen. Kaivon rikkoutuneet betonirenkaat on korjattu 12.12.2022.

Vahinkopaikasta on tullut kaupungille useita ilmoituksia.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen
kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta ei sääntele tyhjentävästi kaikkea. Katupäällysteiden laatuvaatimuksista mittayksiköissä (cm) ei ole olemassa kaupunkia sitovaa lakia tai normia. Kadunpitäjänä kunta määrittelee yleisen katujen kunnossapidon palvelutason ja siihen liittyvät laatuvaatimukset. Kaupunki on antanut sanalliset määreet laatuvaatimusten tulkinnalle hoitoluokitusten kuvauksissa. Vahinkopaikan, joka kuuluu hoitoluokkaan I eli pääkatuihin, päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella ajorata ei ole ollut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon vastuutahon epäselvyydet, tekemättä jääneet kaivon kunnossapitotoimenpiteet ja kuopasta saapuneet ilmoitukset huomioiden kaupungin voidaan katsoa laiminlyöneen kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan. Kaupunki katsoo kokonaisharkintaan perustuen olevansa tässä tapauksessa korvausvelvollinen.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Hakija on kertonut ajaneensa edellä ajaneen bussin perässä, jolloin hän ei ole ehtinyt reagoida vajonneeseen kaivoon ajoissa. Vahinkopaikalla ei ole kiinteitä näköesteitä ja vahinko on tapahtunut aamupäivällä valoisaan aikaan. Edellä esitettyjen seikkojen perusteella voidaan todeta, että kaivon vajoama on ollut havaittavissa ja väistettävissä. Lisäksi ajoneuvossa on ollut matalaprofiiliset renkaat.

Korvattavaksi katsotaan yksi vanne ja kaksi samalla akselilla olevaa rengasta sekä pyöränkulmien suuntaus. Hakijalle korvataan oma myötävaikutus huomioiden kaksi kolmasosaa edellä mainituista kustannuksista, yhteensä 612,36 euroa. Vaatimuksesta on vähennetty alv 24 %. Korvaus maksetaan hakijan ilmoittamalle pankkitilille.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 6 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3-5 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
va. tiimipäällikkö