Testisisältö

Lausuntopyyntö, toiminta- ja taloussuunnitelma, jätehuollon ja vesihuollon investointiohjelmat, investointistrategiat sekä strategia 2030, HSY

HEL 2022-008188
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 414 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2023–2025, jätehuollon ja vesihuollon investointiohjelmista 2023–2032 sekä investointistrategioista 2030 ja HSY:n strategiasta 2030

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Lautakunta totesi, että Helsingin kaupungin investointiohjelman ja infrahankkeiden investointitason mahdollisilla muutoksilla on vaikutuksia HSY:n kaupunkilähtöisten investointien määrään ja kustannusten vuosijakoon.

HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmakaudelle esitettyihin investointihankkeisiin, joista aiheutuu kustannuksia Helsingille, on varauduttu lähivuosien investointien ohjelmoinnissa.

Yleisen tilanteen ja kustannusten nousutason vuoksi taloudellinen näkymä on muuttunut ja tiukentumassa. Kustannustason epävarmuudet aiheuttavat epätarkkuutta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmakauden hankkeiden kustannusarvioihin, joka voi johtaa siihen, että hankkeiden toteutusaikatauluja joudutaan tarkistamaan.

Kaupunkiympäristölautakunta piti kannatettavana HSY:n tavoitetta kattaa investoinnit tulorahoituksella vuoteen 2030 mennessä. Samoin kaupunkiympäristölautakunta näkee HSY:n tavoitteet Itämereen kohdistuvan kuormituksen vähentämisestä kannatettavina.

HSY:n toiminnassa, suunnitelmissa ja ohjelmissa tulee varautua siihen, että mahdollisesti suuretkin hankkeet Helsingin alueella voivat viivästyä suunnitelmakaudella. HSY:n tulee kuitenkin myös tulevaisuudessa varautua suurten infrahankkeiden aiheuttamiin investointitarpeisiin.

Östersundomin liittyminen keskitettyyn vesihuoltoon tulee ratkaista siten, että se tukee lyhyellä aikavälillä alueen vesihuollon järjestämistä nykyisillä rakennetuilla alueilla ja pitkällä tähtäimellä varautuu alueen kehittymiseen käynnissä olevan osayleiskaavatyön määrittämissä puitteissa.

Helsingin kaupunki on yhteistyössä HSY:n kanssa käynnistämässä selvitystä sekaviemäröinnin eriyttämisen kokonaisvaikutuksista. Selvityksellä tavoitellaan lisätietoa siitä, millaisilla sekaviemäröintiin liittyvillä toimenpiteillä voidaan parhaiten edistää rannikkovesien tilan positiivista kehitystä ja selvityksen tulokset tulee huomioida myös HSY:n toiminnan suunnittelussa. Helsingin keskustan sekaviemäröintiin liittyvien investointien aikataulutus tulee suunnitella ja ennakoida hyvissä ajoin yhdessä kaupungin kanssa.

Kaupunkiympäristölautakunta edellytti, että alustavassa toiminta- ja taloussuunnitelmassa esitetään päätöksenteon tueksi yksilöidyt perusteet kuntaosuusrahoituksen kohdentumisestä sekä ilmastotyön osalta uskottava vaikuttavuuden arviointi kaupunkien ilmastotavoitteiden näkökulmasta.

Helsingin kaupunki on asettanut tiukat, perustellut ja selkeästi mitattavat ilmastonmuutoksen hillinnän tavoitteet. Kaupungin tulee olla hiilineutraali vuonna 2030, hiilinolla vuonna 2040 ja hiilinegatiivinen tämän jälkeen. Lisäksi kaupunki on linjannut uudelleenohjelmoivansa ilmastonmuutoksen hillintään liittyvän työnsä tarkoituksenmukaisuuden ja vaikuttavuuden pohjalta. Samalla kaupunki edistää ilmastonmuutokseen sopeutumista yhä tavoitelähtöisemmin. Ilmastotavoitteiden edistämisellä on kiire ja niihin pääseminen edellyttää entistä vaikuttavampia ja oikea-aikaisempia toimia sekä kuntatalouden kiristyessä entistä suurempaa vastuullisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta ilmastorahoituksen kohdentamisessa. Tavoitteisiin päästään vain konkreettisilla teoilla, joiden vaikuttavuus on selkeästi perusteltavissa. Ilmastotyön rahoituksen tulee kohdistua ensisijaisesti ilmastotavoitteiden kannalta vaikuttaviin ja
perusteltuihin toimenpiteisiin.

HSY:n talous- ja toimintasuunnitelmassaan 2023–2025 sekä strategiassaan 2030 esittämä kuntaosuuksin rahoitettava toiminta ei esitä selkeitä, perusteltuja ja vaikuttavuudeltaan arvioituja toimia ilmastotavoitteiden saavuttamisen tueksi. Vaikuttavuus kuntien ja seudun ilmastotavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta on perustelematon ja sisältää merkittäviä epävarmuuksia.

Kaupunkiympäristölautakunta ei puolla talous- ja toimintasuunnitelman hyväksymistä yhtymäkokouksessa kuntaosuuksin rahoitettavan ilmastotyön osalta. Tähän liittyen kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että esitettyä kuntaosuuksien nousua ei ole mahdollista hyväksyä johtuen
yleisestä talouskehityksestä ja supistuvista budjettiraameista.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat diplomi-insinööri Valtteri Lankiniemi ja projektinjohtaja Susa Eräranta. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että viimeinen kappale muutettiin muotoon: Tähän liittyen kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että esitettyä kuntaosuuksien nousua ei ole mahdollista hyväksyä johtuen yleisestä talouskehityksestä, supistuvista budjettiraameista ja tarpeesta priorisoida kaupungin omaa vaikuttavaa ilmastotyötä.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Lisätietojen antaja

Pasi Rajala, Yleiskaavapäällikkö, puhelin: 09 310 20417

pasi.rajala@hel.fi

Reetta Putkonen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 37079

reetta.putkonen@hel.fi

Valtteri Lankiniemi, diplomi-insinööri, puhelin: 09 310 22467

valtteri.lankiniemi@hel.fi

Susa Eräranta, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 52179

susa.eraranta@hel.fi