Vahingonkorvaus, autovaurio, 2.7.2022, Malminkaari

HEL 2022-009718
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 70
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 12.8.2022 esittänyt kaupungille määrältään 1 672,70 euron vahingonkorvausvaatimuksen.

Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 2.7.2022 kello 00.30 ajettaessa kuoppaan ajoradalla, osoitteessa Malminkaari.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan.

Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä voi olla yksittäisiä viivahalkeamia ja urasyvyys saa olla vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Malminkaari on kokoojakatu ja luokiteltu II-luokan kunnossapidettäviin alueisiin.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä kuoppa ajoradalla ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vaatimuksen johdosta asiassa on pyydetty selvitys kunnossapidosta vastaavalta. Selvityksen mukaan vahinkopaikalla olleesta, oikean kaistan oikeassa reunassa sijaitsevasta kuopasta on tullut ilmoitus kunnossapitäjälle 25.4.2022 ja se on paikattu kylmämassalla 3.5.2022. Malminkaaren päällystevaurioiden johdosta vahinkopaikka on otettu uudelleenpäällystyskohteeksi. Tietyömerkit ovat olleet paikallaan varoittamassa työmaasta ja sen keskeneräisyydestä 7.6.2022 - 8.7.2022 välisenä aikana. Jyrsintätyö on ollut käynnissä vahingon aikaan, vaikka vahinkopaikkaa ei vielä oltu ehditty jyrsiä. Päällystys on tehty 6.7.2022 - 8.7.2022. Vahinkopaikalla on lisäksi suoritettu kunnossapitokierros 30.6.2022.

Kunnossapitäjän antaman selvityksen mukaan kuoppa on syntynyt kevään aikana vaihtelevien sääolojen vaikutuksesta.

Kuoppien syntyminen märkiin ajoratoihin johtuu ajoradalla olevasta vedestä, lämpötilan vaihtelusta 0°C molemmin puolin sekä ajoneuvojen renkaiden kuluttavasta yhteisvaikutuksesta. Reikä alkaa tyypillisesti muodostumaan kohtaan, jossa vesi seisoo ja johon kohdistuu kulutusta, kuten ajoura.

Vuoden 2022 kevättalvi oli routavaurioiden osalta haasteellinen ja katujen pintoihin syntyi vaurioita keskimääräistä enemmän koko maassa. Asiasta uutisoitiin yleisesti valtakunnallisella tasolla.

Liikennemäärä vahinkopaikalla on 9500 vuorokaudessa.

Kuopasta ei kevään paikkausten jälkeen ole esitetty kaupungille muita vaatimuksia kuin hakijan esittämä vaatimus.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Tietyömerkillä varoitetaan työnalaisesta tieosuudesta, jolla saattaa olla työkoneita, työntekijöitä taikka työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja kuten irtokiviä tai kuoppia.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Malminkaari on otettu kevättalvella 2022 tapahtuneiden routavaurioiden vuoksi uudelleenpäällystyskohteeksi. Vahinkopaikka on vahinkoaikaan ollut uudelleenpäällystystyön vuoksi tietyömaa-aluetta, josta on varoitettu tietyömerkein. Ajettaessa tietyömaa-alueella on noudatettava erityistä varovaisuutta. Paikalla ollut matala kuoppa on sijainnut ajoradan reunassa ja se olisi ollut väistettävissä.

Edellisten perusteella kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1§, 6 luku 1§

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 188 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö