Vahingonkorvaus, autovaurio, 20.10.2022 Etu-Töölö

HEL 2022-013017
Asialla on uudempia käsittelyjä
20. / 319 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin tiimipäällikön vahingonkorvauspäätöksestä 19.4.2023 § 135 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 19.4.2023 (135 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on 19.4.2023 (135 §) päätöksellään hylännyt 20.10.2022 osoitteessa Fredrikinkatu 74 - Runeberginkatu 29 kello 8.41 tapahtuneeseen ajoneuvon lähisiirtoon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessa määrältään 670,06 euron vahingonkorvausvaatimuksensa 20.10.2022 kello 8.41 osoitteessa Fredrikinkatu 75 - Runeberginkatu 29 suoritettuun lähisiirtoon liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa, että hänen autonsa on täytynyt vaurioitua kyseisessä siirrossa, koska auto ei kulkenut enää suoraan siirron jälkeen. Hakijalla on kaksi henkilötodistajaa, jotka ovat välittömästi ennen ja jälkeen siirron ajaneet kyseisellä autolla. Hakijan mukaan molemmat todistajat ovat varmoja, että auton ohjaus on vioittunut siirrosta johtuen. Hakijan mukaan liitteenä oleva korjaamon kuitti kertoo objektiivisesti, että auton etuauraus on mennyt pois paikaltaan. Hakijan mukaan on kiistatonta, että ajoneuvoon syntynyt vaurio on syy-yhteydessä lähisiirtoon.

Perustelut

Lautakunta viittasi tiimipäällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja saatuun lisäselvitykseen sekä yhtyi tiimipäällikön päätökseen ja sen perusteluihin.

Kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää lähtökohtaisesti tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä siirtotoimenpiteen suorituksessa. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tiimipäällikön päätös perustuu asiassa saatuun selvitykseen, joka pohjautuu kyseistä siirtoa 20.10.2022 kello 8.41 koskevaan siirtopöytäkirjaan. Pöytäkirjaan sisältyy noudatetun käytännön mukaisesti otetut valokuvat ajoneuvosta ennen ja jälkeen siirtotapahtuman. Ajoneuvon mahdolliset ulospäin näkyvät vauriot ennen siirtoa ja siirron aikana syntyvät mahdolliset uudet vauriot kirjataan pöytäkirjaan. Hakijan ajoneuvon siirtoa koskevassa pöytäkirjassa ei ole raportoitu siirron yhteydessä havaitusta vahingoittumisesta.

Saadun selvityksen mukaan siirto on sujunut asianmukaisesti ja normaaliin tapaan siten, että ajoneuvon etupyörät on nostettu suoraan edestä nostoaisaan ja auto vedetty Fredrikinkatu 75:sta Runeberginkatu 29:ää vastapäätä olevalle kadulle eikä mitään ennalta-arvaamatonta ole siirron kuluessa kirjattu tapahtuneen. Hinaus on suoritettu Staran omalla hinauspuomillisella hinausautolla. Hinauspuomi laskeutuu auton pohjan tason alapuolelle ja sillä nostetaan auto renkaista ilmaan. Jos puomia ei laskettaisi tarpeeksi alas, puomi osuisi auton puskuriin ja vahingoittaisi sitä. Ajoneuvo liikkuu vetävät pyörät ylhäällä hinausauton hydrauliseen nostoaisaan kiinnitettyinä. Ajoneuvon siirto on mahdollista suorittaa nostoaisalla myös käsijarrun päällä ollessa. Siirronvalvoja seuraa siirron toimittamista koko tapahtuman ajan. Jos hinattava auto on ehjä eli mitään ei roiku pohjasta, hinauspuomi osuu ainoastaan hinattavan auton renkaisiin eikä näin vaurioita ajoneuvoa. Ajoneuvon siirron aikana nostoaisa koskettaa ainoastaan siirrettävän ajoneuvon renkaiden kulutuspintaa eikä siirron aikana kosketa ajoneuvon muihin osiin. Hinattaessa nelivetoista autoa käytetään lisäksi apupyöriä.

Selvityksen mukaan siirrossa ei ole ollut mitään tavallisesta poikkeavaa ja siirto on suoritettu ongelmitta. Saadun lisäselvityksen mukaan ei ole mahdollista, että etuauraus on vaurioitunut siirrossa. Myöskään ajoneuvon korjaamon mukaan alustassa ei ole näkynyt vaurioita. Ajoneuvon etuauraus saattaa liikkua luonnollisesti osien kuluessa tai esimerkiksi ajettaessa töyssyyn tai kanttikiveen. Asiassa ei näin ollen ole näytetty todennäköistä syy-yhteyttä ajoneuvon siirron ja ajoneuvon etuaurauksen liikkumisen välillä.

Kaupunki katsoo edellä esitetyin perustein, että ajoneuvon siirto on selvityksen mukaan suoritettu asianmukaisesti ilman että siirtoa toimitettaessa olisi havaittu tapahtuneen virhettä tai laiminlyöntiä taikka muuta huolimatonta menettelyä, eikä asiassa ole myöskään näytetty syy-yhteyttä kaupungin tuottamuksen ja hakijan ajoneuvossa olleen vaurion välillä. Kaupunki ei näin ollen ole korvausvelvollinen hakemuksessa tarkoitettujen autovaurioiden korjauskustannusten osalta.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (30.12.2019/1508) 6 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Jenni Leikas, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 52275

kymp.korvausasiat@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 2.5.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 2.5.2023, liite, kuitti
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.