Hankinta, 2. optio, puitejärjestely, kustannus- ja määrälaskentapalvelut, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2022-014332
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 12

Kustannus- ja määrälaskentapalvelut, puitejärjestely, 2.optiovuoden käyttöönotto 1.4.2023 - 31.3.2024

Yksikönjohtaja

Päätös

Staran rakennustekniikan yksikönjohtaja päätti, että kustannus- ja määrälaskentapalveluiden puitesopimusta jatketaan ajalle 1.4.2023 – 31.3.2024 seuraavien kolmen (3) urakoitsijan kanssa:

  • Brado Oy
  • A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  • Fimpec PMO Oy

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara kilpailutti 23.12.2019 päivätyllä hankintailmoituksella kustannus- ja määrälaskentapalveluiden hankintaa koskevan sopimuksen 31.3.2022 päättyvälle kaudelle.

Staran toimitusjohtajan päätöksen (13.03.2020 § 36) perusteella puitesopimukset tehtiin Brado Oy, Fimpec Oy ja NL-Rakennuslaskenta Oy:n kanssa.

Fimpec Oy on 09.06.2021 muuttanut nimekseen Fimpec PMO Oy.

Sulautumisen johdosta NL-Rakennuslaskenta Oy:n puitesopimukset on siirretty A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:lle 1.6.2022 alkaen. Yrityskaupan johdosta suoritetusta sopimuksensiirrosta on tehty rakentamispalveluliikelaitoksen rakennustekniikan yksikönjohtajan päätös 26.4.2023 § 10.

Alkuperäistä sopimusta jatketaan toisella optiovuodella ja se on voimassa 31.3.2024 saakka. Kustannus- ja määrälaskentapalveluiden hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa ja puitesopimuksessa on kirjattu, että hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen (1+1) optiovuoteen.

Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin myös optiokaudet. Staran johtokunta valtuutti puitesopimushankintaa koskevassa hankintapäätöksessä yksikönjohtajan tekemään päätöksen optioiden käyttämisestä vuosi kerrallaan. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on koko-naistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla 2. optiovuosi käyttöön. 2. optiovuoden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.

Hankintalain 41 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.

Kustannus- ja määrälaskentapalveluiden puitesopimukset täyttävät hankintalain 41 §:n mukaiset suorahankintaa koskevat edellytykset. Hankintayksiköllä on siten oikeus jatkaa valittujen puitesopimusyritysten kanssa puitesopimuksia ajalle 1.4.2023 – 31.3.2024.

Sopimuksen mukaan yritysten ei ole mahdollista tarkistaa hintojaan
2. optiokauden käyttöönoton yhteydessä, joten sopimusta jatketaan alkuperäisen päätöksen ja sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.

Lisätietojen antaja

Tuulia Ollikainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36789

tuulia.ollikainen@hel.fi

Päättäjä

Kari Haapaniemi
yksikönjohtaja