Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Katusuunnitelma, Madetojankuja, Pukinmäki

HEL 2023-000827
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 38

Madetojankuja, katusuunnitelma, Pukinmäki

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä liitteenä 2 olevan Madetojankujan katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 32077/1.

Päätöksen perustelut

Lähtökohdat ja tavoitteet

Madetojankuja on nykyinen rakennettu tonttikatu, jonka itäpuolella sijaitsee nykyinen Madetojan palvelutalo. Katu risteää etelässä Säterintiehen. Madetojankujan itäpuolelle on rakentunut vuoden 2023 aikana uusi asuinkortteli. Kadun loppupäässä alkaa Madetojanpolku, joka on nykyinen jalankulku- ja pyörätieyhteys pohjoiseen.

Katusuunnitelma pohjautuu voimassa olevaan asemakaavaan nro 12706. Madetojankujan perusparantamisella mahdollistetaan asemakaavan mukaisen asuntorakentamisen vaatimat liikenneyhteydet. Kadun päähän tulee erillinen korotettu osuus hidastamaan ajonopeuksia kääntöpaikalle tultaessa. Suunnitelma pitää sisällään myös kääntöpaikan keskelle tulevan viherkeskustan. Ratkaisu selkeyttää kääntöpaikan liikennettä.

Suunnitelma

Madetojankuja, katusuunnitelman piirustus nro 32077/1 (liite 2), jota on muutettu 13.2.2024 nähtävillä olon jälkeen

Madetojankujan itäreunaan rakennetaan jalkakäytävä ja Madetojankujan ja Säterintien suojatiet muutetaan esteettömyyden erityistason mukaisesti, koska kadulla sijaitsee palvelutalo. Kadun kääntöpaikka rakennetaan korotettuna parantamaan kääntöpaikan turvallisuutta. Kääntöpaikan keskelle tulee viherkeskusta, joka reunustetaan reunakivellä. Samalla kääntöpaikan kokoa muutetaan. Nähtävillä olovaiheen jälkeen kääntöpaikan pintamateriaali on kestävyyssyistä johtuen vaihdettu betonikivestä luonnonkiveksi. Painunut katu ja sen valaistus saneerataan. Nykyiset säilyvät pysäköintijärjestelyt esitetään myöhemmin laadittavassa liikenteen ohjauskuvassa. Pysäköinti on sallittu kadun länsipuolella. Pyöräily on ajoradalla sekaliikennejärjestelynä.

Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee suunnitelmaselostuksesta nro 32077/1 (liite 1).

Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy.

Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 15.11.−28.11.2023 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutiset -sanomalehdessä.

Esillä olon aikana ei ole annettu asukaspalautetta.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 31.1.– 14.2.2024 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille sekä muille osallisille sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.

Nähtävillä oloaikana on annettu yksi palaute. Palautteen antajalla ei ole huomautettavaa katusuunnitelmasta. Siinä korostetaan kadun talvikunnossapidon tärkeyttä erityisesti runsaslumisina talvina.

Muistutuksen käsittely

Katusuunnitelmasta ei ole tehty muistutusta.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelman rakennuskustannukset ovat noin 220 000 euroa, 110 euroa/m² (alv. 0 %).

Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 7 000 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 1 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2024 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 5 § 1 mom. kohdan 1 mukaan maankäyttöjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, 1 taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisten katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelmien hyväksymisestä

Lisätietojen antaja

Maria Lalla, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39513

maria.lalla@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja