Suunnitteluperiaatteet, asemakaavoituksen uudelleenkäynnistäminen, Hernesaari, Länsisatama

HEL 2023-011238
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 516 §

Hernesaaren asemakaavoituksen liikenteelliset periaatteet

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Hernesaaren liikenteelliset periaatteet alueen asemakaavoituksen liikenteen järjestämisen lähtökohdaksi:

Hernesaaren alueen tulevien autopaikkojen enimmäismäärää tarkennetaan. Alueen suunnittelua edistetään autoriippumattomana ja siten vähäautoisena sekoittuneen ja tiiviin kaupunkirakenteen alueena. Hernesaaren asukkaiden ja työpaikkojen pysäköintipaikkojen enimmäismäärä rajataan noin 1900 autopaikkaan, jotta voidaan riittävästi varmistua siitä, että tuleva asemakaava täyttää maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 2 momentin sisältövaatimukset edellytysten luomisesta liikenteen järjestämiselle.

Samalla lautakunta kiinnitti huomiota siihen, että voimassa olevat pysäköintipolitiikan linjaukset suosittavat pysäköinnin toteuttamista muusta rakentamisesta irrallisiin pysäköintilaitoksiin ja lisäksi kaupungin tavoitteet hiilipäästöjen alentamiseksi ohjaavat välttämään kannen alaista pysäköintiä.

Lisäksi alueen jatkosuunnittelussa varmistetaan riittävät invapysäköinti mahdollisuudet asuintalojen välittömässä läheisyydessä.

Alueen jatkosuunnittelussa turvataan, että Hernesaaren rakentaminen ja liikenteen lisääntyminen ei aiheuta merkittävää haittaa lähialueen asukkaille. Erityisesti autoliikenteen muutoksia Telakkakadulla seurataan ja varmistetaan, että Hernesaaren rakentamisen aikana ja sen jälkeen liikenteen sujuvuus ei kohtuuttomasti heikenny. Selvitetään Hernesaaren asukkaiden ja alueella asioivien mahdollisuutta toimivasti hyödyntää lähialueen maanalaisia pysäköintilaitoksia.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat liikenneinsinööri Teemu Vuohtoniemi, asemakaava-arkkitehti Jari Huhtaniemi ja tiimipäällikkö Matti Kaijansinkko. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Otso Kivekäs: Lisätään päätösehdotukseen: "Samalla lautakunta kiinnittää huomiota siihen, että voimassa olevat pysäköintipolitiikan linjaukset suosittavat pysäköinnin toteuttamista muusta rakentamisesta irrallisiin pysäköintilaitoksiin ja lisäksi kaupungin tavoitteet hiilipäästöjen alentamiseksi ohjaavat välttämään kannen alaista pysäköintiä."

Kannattaja: Anni Sinnemäki

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Jenni Hjelt: Lisätään päätösehdotukseen: "Alueen jatkosuunnittelussa varmistetaan riittävät invapysäköinti mahdollisuudet asuintalojen välittömässä läheisyydessä."

Kannattaja: Otto Meri

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Jenni Hjeltin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Otto Meri: Lisätään päätösehdotukseen: "Alueen jatkosuunnittelussa turvataan, että Hernesaaren rakentaminen ja liikenteen lisääntyminen ei aiheuta merkittävää haittaa lähialueen asukkaille. Erityisesti autoliikenteen muutoksia Telakkakadulla seurataan ja varmistetaan, että Hernesaaren rakentamisen aikana ja sen jälkeen liikenteen sujuvuus ei kohtuuttomasti heikenny. Selvitetään Hernesaaren asukkaiden ja alueella asioivien mahdollisuutta toimivasti hyödyntää lähialueen maanalaisia pysäköintilaitoksia."

Kannattaja: Anni Sinnemäki

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otto Meren vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Teemu Vuohtoniemi, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37490

teemu.vuohtoniemi@hel.fi