Hankinta, puitejärjestely 2024–2025, yleisten alueiden infrarakentamisen valvonta- ja asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-012694
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 78

Yleisten alueiden infrarakentamisen valvonta- ja asiantuntijapalveluita koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2024 – 2025 (optiokausi 2 vuotta)

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti käyttää kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksen 14.12.2023, §6 (HEL 2023-012694) mukaista option käyttöönotto-oikeutta ja jatkaa Yleisten alueiden infrarakentamisen valvonta- ja asiantuntijapalveluita koskeva puitejärjestelyn 2024 - 2025, puitesopimuksia.

Puitesopimuksia jatketaan 1.1.2026 - 31.12.2027 seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1, Katuhankkeiden valvonta

1.
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
2.
Finnmap Infra Oy
3.
Welado Oy
4.
Ramboll CM Oy

Osa-alue 2, Sillanrakennustöiden valvonta

1.
Ramboll CM Oy
2.
Welado Oy
3.
Sweco PM Oy
4.
WSP Finland Oy

Osa-alue 3, Rakennuttamisen asiantuntijatehtävät

1.
Ramboll CM Oy
2.
Welado Oy
3.
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
4.
Sitowise Oy

Optiokauden käyttö perustuu kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 14.12.2023 § 126.

Lisäksi tekninen johtaja päätti hyväksyä puitesopimusten mukaiset Yritys Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n, Finnmap Infra Oy:n, Ramboll CM Oy:n, Welado Oy: ja WSP Finland Oy:n määräaikaan mennessä esittämät hintojen tarkistukset.

HL 51 §:n perusteella korjattu siten, että myös Sitowise Oy mainittu. Lisäksi lisätty Sitowise Oy:n liite./KG 27.8.2025

Lisäksi tekninen johtaja päätti hyväksyä puitesopimusten mukaiset Yritys Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n, Finnmap Infra Oy:n, Ramboll CM Oy:n, Sitowise Oy:n, Welado Oy: ja WSP Finland Oy:n määräaikaan mennessä esittämät hintojen tarkistukset.

Hankintojen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko puitejärjestelykaudella on 20 000 000 euroa optiokausi mukaan lukien.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Puitejärjestelyllä hankitaan yleisten alueiden infrarakentamisen valvontatehtäviä sekä asiantuntijatehtäviä. Toimeksiannot sisältävät Helsingin alueella olevien katujen, kunnallistekniikan, puistojen, liikunta-alueiden ja esirakentamiskohteiden katu- ja kunnallisteknisten rakennustöiden valvontatehtäviä, katuhankkeiden viherrakennustöiden valvontatehtäviä sekä turvallisuuskoordinaattorin tehtäviä sekä sillanrakennustöiden valvontatehtäviä. Lisäksi toimeksiannot sisältävät Helsingin alueella olevien katujen, kunnallistekniikan, puistojen, liikunta-alueiden, siltojen ja esirakentamiskohteiden rakennuttamisen asiantuntijatehtäviä.

Puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kanssa tehtiin puitesopimukset ajaksi 1.1.2024 – 31.12.2025. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä kahden (2) vuoden optiokaudella.

Puitesopimuksen jatkamisen yhteydessä puitesopimustoimittajilla on voimassa olevan sopimuksen mukaan oikeus esittää hintojentarkistusta ainoastaan kerran varsinaisen sopimuskauden päättyessä, mikäli optiokausi otetaan käyttöön.

Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n, Finnmap Infra Oy:n, Ramboll CM Oy:n, Welado Oy: ja WSP Finland Oy:n määräaikaan mennessä esittämät hinnantarkistusesitykset ovat päätöksen liitteinä. Uudet sopimushinnat koskevat ainoastaan optiokaudella tehtyjä toimeksiantoja.

HL 51 §:n perusteella korjattu siten, että myös Sitowise Oy mainittu. Lisäksi lisätty Sitowise Oy:n liite./KG 27.8.2025

Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n, Finnmap Infra Oy:n, Ramboll CM Oy:n, Sitowise Oy:n, Welado Oy: ja WSP Finland Oy:n määräaikaan mennessä esittämät hinnantarkistusesitykset ovat päätöksen liitteinä. Uudet sopimushinnat koskevat ainoastaan optiokaudella tehtyjä toimeksiantoja

Muut sopimustoimittajat eivät ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan. Puitesopimusta jatketaan muiden sopimustoimittajien osalta allekirjoitetun sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.

Yhteistyö puitesopimustoimittajan kanssa on sujunut hyvin, eikä uudella kilpailutuksella arvioida saatavan tässä vaiheessa merkittävää kustannushyötyä tai muuta etua. Puitesopimuksen jatkaminen kahden (2) vuoden optiokaudella on siten perusteltua.

Optiokausi alkaa 1.1.2026 päättyy 31.12.2027, jolloin sopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

HL 51 §:n perusteella korjattu siten, että maankäyttöjohtaja muutettu tekniseksi johtajaksi/KG 27.8.2025

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Tekninen johtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 25.08.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Liisa Taskila, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 15368

liisa.taskila@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n tarjous 4.6.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Finnmap Infra Oy:n tarjous 25.6.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Ramboll CM Oy:n tarjous 23.6.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Sitowise Oy:n tarjous 1.7.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Welado Oy:n tarjous 13.6.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. WSP Finland Oy:n tarjous 24.7.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.