Vahingonkorvaus, autovaurio, 12.10.2023, Kahvikatu 1

HEL 2023-012993
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 23
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 12.10.2023 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan pysäköitynä ollut ajoneuvo vaurioitui 12.10.2023 kello 13.00–14.40 välisenä aikana sen päälle kaatuneesta liikennemerkistä osoitteessa Kahvikatu 1. Hakija on myöhemmin toimittanut korjauskustannuslaskelman ja tositteen ajoneuvon korjauskustannuksista, summaltaan yhteensä 1 004,95 euroa.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katualueella olevien liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapito.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin. 

Varoitusmerkit, etuajo-oikeusmerkit ja väistämismerkit on korjattava välittömästi, kun korjaustarve on selvillä. Muilla merkeillä kallistuman ja kiertymän oikaisun toimenpideaika on kaikilla kaduilla kaksi viikkoa. Kallistuman tai kiertymän takia toimimattomat merkit on korjattava ensitilassa. Liikenteen vaurioittamat merkit, joiden kunto ei ole hyväksyttävä, mutta jotka vielä toimivat, on varoitusmerkkien, etuajooikeusmerkkien ja väistämismerkkien osalta uusittava välittömästi. Muilla merkeillä toimenpideaika on kaikilla kaduilla kolme viikkoa.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikasta on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty edellinen tarkastuajo ennen vahinkoa 6.9.2023. Urakoitsijan antaman selvityksen mukaan vahingon aiheuttanut liikennemerkki on ollut normaali merkki ja se on asennettu paikoilleen normaaleja asennustapoja käyttäen. Vahingon aiheuttaneen merkin asennuksessa käytetty liikennemerkkitanko on katkennut tuntemattomasta syystä tangon ja perustuksen leikkauspinnasta. Kuvien perusteella tanko on hapettunut katkeamiskohdasta, joka on saattanut heikentää rakennetta, mutta katkeamisen lopullista syytä on vaikea todentaa. Tangossa ei ole ollut todettavissa sellaista vauriota tai vikaa, joka olisi ollut todettavissa normaalin kunnossapitokierroksen yhteydessä ennen vahingon syntyä. Vahingon aiheuttanut liikennemerkki on pystytetty kaatumisen jälkeen kunnossapitopiirin toimesta uudelleen paikoilleen.

Kaupungille on esitetty kyseisestä merkistä asiakaspalaute vahinkopäivältä. Muita vahingonkorvausvaatimuksia ei vahinkopaikalta ole esitetty.

Ilmatieteenlaitoksen Vuosaaren säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahingon aikaan lämpötila on pysytellyt hiukan alle 10°C. Keskituulennopeus on ollut kovan ja navakan väliltä, 10,2 m/s ja 14,3 m/s välillä. Puuskissa on mitattu myrskytuulennopeuksia, korkeimmillaan 22,1 m/s juuri vahingon tapahtuma-aikaan kello 13.00 ja 14.40 välillä. Tällainen tuulenpuuskien nopeus voi Ilmatieteen laitoksen mukaan katkoa puita, vaurioittaa heikohkoja rakennuksia, irrottaa kattotiiliä sekä särkeä savupiippujen hattuja.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liikennemerkin rakenne on tarkkaan standardoitu ja sillä on pitkä käyttöikäolettama. Liikennemerkin pystytysputken käyttöikä on noin 50 vuotta. Merkki kestää hyvin ympäristöstä aiheutuvat tavanomaiset ympäristökuormat, mutta se ei kuitenkaan voi olla täysin hajoamaton, jotta se ei aiheuta tarpeetonta vahinkoa tai vaaraa. Merkit istutetaan niin syvään, ettei tavanomaisen tuulen ole mahdollista irrottaa merkkiä maasta. 

Liikennemerkeille erityisrasitusta aiheuttavat esimerkiksi koirat, aura-autot, ilkivalta, liikennemerkeissä roikkuminen ja niihin törmääminen. Valtaosa liikennemerkkien vaurioitumisista aiheutuukin kaupunkiolosuhteissa kunnossapidon laiminlyönnin sijaan jonkin ulkoisen tekijän seurauksena.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Asiassa saadun selvityksen perusteella vahingon aiheuttaneen liikennemerkin korjaustarpeesta ei ole tullut aiempia ilmoituksia kaupungille eikä havaittavaa korjaustarvetta ole ollut. Hakijan toimittaman kuvan perusteella kyseisen merkin juuriputki ei ole ollut ruostunut tai huonokuntoinen, eikä siinä ole vahingon jälkeen ilmennyt muutakaan selvää korjausta edellyttävää vikaa.

Vahingon aiheuttaneen liikennemerkin kaatumista ei ole voinut ennakoida putken rakenteesta, liikennemerkin asennosta tai minkään muun ulkoisen tekijän perusteella tavanomaisin kunnossapidollisin toimin. Vahinkopäivänä tuulennopeus puuskissa on ollut myrskylukemissa. Merkki on kaatunut tuntemattomasta syystä.

Asiassa ei ole esitetty sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että kaupunki olisi laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään. Tapahtuma on ollut ennalta-arvaamaton. Näin ollen kaupunki ei katso olevansa asiassa korvausvastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1 - 4 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5.000 euroa.

Lisätietojen antaja

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö