Hankinta, ruokapalvelut, Kampin palvelukeskus, Munkkiniemen palvelukeskus, päivätoiminta Sinilintu

HEL 2024-001189
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 29

Kampin palvelukeskuksen sekä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella Kampin palvelukeskuksen sekä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen käyttöoikeussopimukseen seuraavat palveluntuottajat

Osa-alueelle 1:

Compass Group Finland Oy

Osa-alueelle 2:

Compass Group Finland Oy.

Valinnat on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1 Vertailutaulukko).

Hankintalain mukaan käyttöoikeussopimuksen ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytettävä hankintayksikön arvioimaa sopimuksensaajan sopimuksen voimassaoloaikana tuottamaa liikevaihtoa ilman arvonlisäveroa. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 3 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen, sillä ehdolla, että palveluntuottaja toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä Kampin palvelukeskuksen sekä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 83 (23.4.2024) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sairaala-, kuntoutus ja hoivapalveluihin kuuluvien Kampin palvelukeskuksen sekä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun asiakkaiden ja henkilöstön ravintola- sekä kahvilapalveluiden tuottaminen sisältäen ruokapalvelujen suunnittelun, tuottamisen, ruoan tarjoilun asiakkaille noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja sekä palvelun kehittämisen.

Hankinnassa oli kaksi (2) osa-aluetta, jotka olivat

osa-alue 1: Kampin palvelukeskuksen ruokapalvelut

osa-alue 2: Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelut.

Hankinta toteutetaan käyttöoikeussopimuksena. Hankintayksikkö antaa osa-alueittain valituille palveluntuottajille oikeuden periä maksuja palveluja käyttäviltä asiakkailta palveluntuottajien ottaessa kantaakseen palveluntuottamiseen liittyvän riskin.

Hankintamenettely

Kampin palvelukeskuksen sekä Munkkiniemen palvelukeskuksen ja päivätoiminta Sinilinnun ruokapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä Hilma-ilmoituskanavassa 28.4.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritettiin hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palvelulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajille tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouspyynnössä hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen siten, että tarjoajan oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai molempiin osa-alueisiin.

Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollisuus esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 13.5.2024 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä viisi (5) kysymystä, joihin vastattiin 16.5.2024 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 27.5.2024 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat:

Osa-alueelle 1:

Compass Group Finland Oy

Palmia Oy

Osa-alueelle 2:

Compass Group Finland Oy

Palmia Oy.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 27.5.2024 klo 12.22 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankintayksikön toteuttaman alustavan tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousten vertailu tehtiin osa-alueittain siten, että kumpaankin osa-alueeseen valittiin kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia (hintavertailupisteet). Tarjousten laatutekijät oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa hankinnan kohteelle asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Kumpikin osa-alue vertailtiin erikseen ja valinnat tehtiin osa-alueittain. Osa-alueittain hintojen vertailussa huomioitiin kullekin tarjouspyynnön kohteelle annetut hinnat. Kunkin kohteen vertailuhinta muodostetiin tarjouspyynnössä kuvatulla kaavalla. Hintavertailu toteutettiin kohteittain siten, että kunkin kohteen hintaa vertailtiin erikseen. Kullekin kohteelle oli tarjouspyynnössä määritelty painoarvo, jonka perusteella kohteen hinnan maksimipisteet määräytyivät. Kunkin kohteen kohdalla halvin tarjottu hinta sai kyseisen kohteen hinnan maksimipisteet, muut suhteutettiin tähän kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * kohteen hinnan maksimipisteet. Kun kunkin kohteen hinnat oli vertailtu ja pisteytetty, Tarjoajan tarjouksen kohteiden saamat vertailupisteet laskettiin yhteen. Tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat siten yhteenlasketuista kohdekohtaisista vertailupisteistä.

Sopimus

Valitun palveluntuottajan kanssa tehdään sopimukset tavoitellulle sopimuskaudelle 1.11.2024−31.12.2027. Osa-alueen 1 (Kampin palvelukeskus) sopimuskausi alkaa 1.1.2025. Osa-alueen 2 (Munkkiniemen palvelukeskus ja päivätoiminta Sinilintu) sopimuskausi alkaa 1.11.2024. Sopimukset päättyvät kummankin osa-alueen osalta 31.12.2027. Tilaajan niin päättäessä tilaajalla on mahdollisuus jatkaa sopimusta kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätietojen antaja

Milla Härkönen, Ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118

milla.harkonen@hel.fi

Jenni Leppänen, Ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 28242

jenni.e.leppanen@hel.fi

Satu Kivimäki, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 70333

satu.kivimaki@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja