Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 14.1.2024, Kuninkaantammenkierto, Kuninkaantammenaukio, risteys

HEL 2024-005698
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 226

Vahingonkorvausvaatimus, liukastuminen

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 17.4.2024 esittänyt kaupungille määrältään 1 243,8 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on liukastunut 14.1.2024 klo 21 kävellessään Kuninkaantammenkierron ja Kuninkaantammenaukion risteyksen suojatiellä. Tien pinta on ollut jäinen ja hiekoittamaton.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Suojatiellä ollut vahinkopaikka kunnossapidetään B-luokan mukaisesti.

B-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 3 cm lunta. Kun lumikerroksen paksuus on ylittänyt lähtökynnyksen, toimenpideaika auraukselle on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 19 ja klo 3 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Jalankulku- ja pyöräväyliä hoidetaan pääosin hiekoittamalla tai muulla mekaanisella liukkaudentorjuntamenetelmällä, kuten käyttämällä pinnan karhentavaa aurausta. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 6 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 10 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on hiekoitettu vahinkoa edeltävänä päivänä 13.1.2024 klo 00.43 ja aurattu kaksi päivää ennen vahinkoa 12.1.2024 klo 22.42. Vahinkoalueen aurauksessa on käytetty kulkuväylän pinnan karhentavaa verkkoterää. Kunnossapidon selvitys perustuu GPS-tietoihin.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista vahinkopäivältä. Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä 14.1.2024 ennen vahinkoa lämpötila on vaihdellut Helsingin Kumpulan havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa -6,9 °C ja -5,4 °C asteen välillä. Vahinkohetkellä lämpötila on ollut -5,8 °C. Lumen syvyys on ollut 14.1.2024 vuorokauden alussa ja vahinkohetkellä 41 cm. Vahinkopäivänä ennen vahinkoa on esiintynyt vähäisiä sateita, jotka ovat sataneet vetenä ja lumena. Ilmatieteen laitoksen mukaan sateiden määrä vedeksi muutettuna vahinkopäivänä ennen vahinkoa on ollut 0,7 mm eikä se ole vaikuttanut lumen syvyyteen. Vahinkoa edeltävänä päivänä 13.1.2024 lämpötila on vaihdellut -17 °C ja -5,9 °C asteen välillä. 13.1.2024 on esiintynyt vähäisiä ja ajoittaisia sateita, jotka ovat sataneet vetenä ja lumena. Sateiden määrä 13.1.2024 on ollut vedeksi muutettuna 1,25 mm eikä se ole vaikuttanut lumen syvyyteen. Lumen syvyys on ollut vahinkoa edeltävänä päivänä vuorokauden alussa ja lopussa 41 cm.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Saatujen selvitysten perusteella vahinkopaikkaa on kunnossapidetty kaupungin normien mukaisesti. Lämpötila on pysynyt vahinkopäivänä ja vahinkoa edeltävänä päivänä jatkuvasti pakkasen puolella ja lumen syvyys on pysynyt samana vahinkopäivää edeltävän vuorokauden alusta. Vahinkopaikka on hiekoitettu vahinkoa edeltävänä päivänä 13.1.2024 00.43 ja aurattu kaksi päivää ennen vahinkoa 12.1.2024 klo 22.42. Enemmille talvikunnossapidon toimenpiteille ei ole ollut sääolosuhteiden perusteella tarvetta. Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vahingonkorvausvastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Paula Karppinen, valmistelija, puhelin: 09 310 52908

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö