Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Opetussuunnitelma, Konepajan lukio

HEL 2024-006592
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 75

Konepajan lukion opetussuunnitelma 1.8.2024 alkaen

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Päätös

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti hyväksyä Konepajan lukion opetussuunnitelman 2024 (liite 1) 1.8.2024 alkaen.

Päätöksen perustelut

Aiemmat päätökset

Opetushallitus on 7.11.2019 antanut määräyksen (OPH-2263-2019) nuorille tarkoitetun lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteista, jotka otettiin lukiokoulutuksessa käyttöön 1.8.2021 alkaen. Määräyksen mukainen Helsingin kaupungin lukioiden opetussuunnitelma 2021 hyväksyttiin yhteisen osan osalta kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston kokouksessa 9.6.2020 (§ 24). Opetussuunnitelman lisäykset hyväksyttiin jaoston kokouksessa 18.5.2021 (§ 10).

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti 29.11.2022 kokouksessaan (§ 5), että Helsingin aikuislukion yhteyteen lisätään nuorten lukiolinja 1.8.2024 alkaen. Lisäksi jaosto päätti 16.5.2023 (§ 21) kokouksessaan, että 1) Helsingin aikuislukion nimi muutetaan Konepajan lukioksi ja aikuislukioksi ja että 2) Konepajan lukion painotus on verkostot ja työelämätaidot 1.8.2024 alkaen.

Konepajan lukion opetussuunnitelman 2024 laatiminen

Koska Konepajan lukion nuorten linjan toiminta alkaa vasta 1.8.2024, ei lukiossa ole vielä linjan opetushenkilöstöä tai opiskelijoita. Opetushenkilöstö aloittaa työskentelynsä vasta elokuussa 2024. Lukiossa on toiminut syksystä 2022 Konepajan lukion suunnitteluryhmä, jossa on ollut mukana aikuislukion opettajia. Työryhmä on suunnitellut ja toteuttanut kokeiluja verkostoissa oppimiseen liittyen. Kokeiluissa on ollut mukana aikuislukion opettajien lisäksi työelämäverkoston edustajia ja aikuislukion opiskelijaryhmiä. Verkostokumppani Nuorten akatemian kanssa on toteutettu osallistavia työpajoja peruskoulun 9-luokkalaisille ja lukiolaisille. Näissä nuoria oli yhteensä noin sata. Kokeilujen ja työpajojen avulla saatiin tietoa lukion painotuksen, opetuksen ja toimintakulttuurin kehittämiseksi.

Konepajan lukiolle ja aikuislukiolle asetetaan syksyllä 2024 uusi johtokunta, joka tekee jatkossa esitykset Konepajan lukion opetussuunnitelman muutoksista.

Konepajan lukion elokuussa voimaan tuleva opetussuunnitelma olisi vasta lähtökohta lukion toiminnalle. Nyt esitetty opetussuunnitelma nojautuu suurimmalta osin kaupunkitasoiseen opetussuunnitelmaan. Konepajan lukion opetussuunnitelman yhteisestä osasta (luvut 1–6) käy ilmi lukion painotus ja se, miten painotus linkittyy kaikkeen lukion toimintaan opetuksesta toimintakulttuuriin. Lukion ajatuksena on lähteä kehittämään opetussuunnitelmaa edelleen uusien opettajien ja elokuussa opintonsa aloittavien opiskelijoiden kanssa.

Opetussuunnitelman sisältö

Helsingin kaupungin lukioiden opetussuunnitelman 2021 mukaan jokainen lukio täydentää kaupungin yhteistä opetussuunnitelmaa omilla painotuksillaan. Lukiokohtaisia opetussuunnitelmia laadittaessa Konepajan lukiossa kiinnitettiin huomiota ratkaisuihin, jotka kehittävät opiskelijoiden hyvinvointia ja tulevaisuuden taitojen kehittymistä, tiimiytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä verkostoissa oppimista. Lukion arvoina korostuvat

  1. aktiivisuus ja osallisuus
  2. tiimityö ja yhteisöllisyys
  3. kestävä elämäntapa ja tulevaisuuden taidot
  4. hyvinvointi.

Konepajan lukion opiskeluympäristöjen ja -menetelmien keskiössä on tiimi- sekä verkostoissa oppiminen: luokkahuoneen lisäksi koko kaupunki toimii opiskeluympäristönä ja mahdollistaa oppimisen verkostokumppaneiden tiloissa. Konepajan lukiossa ohjauksen yksi tavoite on tukea opiskelijoita verkostoissa toimimisessa sekä tiimityössä.

Lukion arviointikulttuurissa keskitytään monipuolisuuteen. Opiskelija voi näyttää osaamistaan myös luokkahuoneen ulkopuolisen toiminnan kautta. Lukiossa arviointi tukee opiskelijoiden monipuolista osaamista ja kannustaa heitä reflektoimaan omaa kehitystään tiimityöskentelyssä sekä oppimisen soveltamisessa käytäntöön esimerkiksi verkostoissa.

Konepajan lukio tarjoaa kaupunkitasoisen opetussuunnitelman mukaiset opintojaksot. Lukiossa verkosto- ja työelämäpainotus näkyy lukion jokaisella opintojaksolla konkreettisina tilanteina, joissa opiskelijat soveltavat oppimaansa käytännössä, saavat kokemuksia korkeakouluopiskelusta sekä luovat verkostoja tulevaisuuden opiskelu- ja urapolkuja varten. Lukio ei ole tässä vaiheessa luonut pysyväluonteisia oppiainerajoja ylittäviä opintojaksoja tai saman oppiaineen sisällä muodostettuja opintojaksoja, vaan kirjaa ne tarvittaessa lukuvuoden toimintasuunnitelmaansa.

Konepajan lukion painotus on verkostot ja työelämätaidot. Painotettu opetus on otettu huomioon lukion opetussuunnitelmassa. Lukio on esimerkiksi luonut jokaiseen kaupunkitasoiseen oppiaineeseen (lukuun ottamatta vieraita kieliä, Aktiivipolku-opintoja ja Muissa oppilaitoksissa suoritetut opinnot -oppiainetta) lukiokohtaisen Verkostoissa oppiminen -opintojakson, joka on laajuudeltaan yksi opintopiste. Tässä opintojaksossa opiskelija voi syventää oppiaineen tietoja ja taitoja verkostoissa toimimalla. Lisäksi opetussuunnitelmaan on luotu kaksi lukiokohtaista valinnaista oppiainetta: 1) yrittäjyys 2) verkostot ja työelämä.

Yrittäjyys-oppiaine tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden syventyä yrittäjyyteen eri näkökulmista ja omaksua tietoja ja taitoja käytännönläheisesti projektien ja harjoitusten avulla. Kokonaisuuteen kuuluu oman harjoitusyrityksen perustaminen ja yrittäjänä toimiminen, innovaatioleirejä, sijoittamisen perusteet ja yrittäjän talousosaaminen.

Lukion verkostot ja työelämä oppiaineen tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat verkostoitumisen merkitykseen sekä digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen työelämässä. Oppiaineen opintojaksoilla korostetaan tiimiä aktiivisena toimijana, vuorovaikutustaitojen kehittämistä eri tilanteissa ja oman osaamisen esiin tuomista. Tarkoitus on valmentaa opiskelijoita nykyisen ja tulevan työelämän haasteisiin sekä omaan hyvinvointiin liittyvien valmiuksien kehittämiseen.

Helsingin kaupungin suomenkielisten lukioiden kieliohjelmassa (suomenkielinen jaosto 18.5.2021, § 10) kuvataan, mitä eri kieliä Helsingin kaupungin lukioissa voi opiskella eri oppimäärinä. Konepajan lukio on lukiokohtaisessa kieliohjelmassaan täsmentänyt, mitä kieliä lukio itse tarjoaa ja järjestää joko lähi- tai etäopetuksena tai aikoo tarjota tulevina vuosina. Lukion kieliohjelma on opetussuunnitelman luvussa 1.4.1.

Helsingin kaupungin lukioiden ohjaussuunnitelmassa (suomenkielinen jaosto 18.5.2021, § 10) kuvataan kaupungin lukioiden ohjauksen yhteiset suuntaviivat. Konepajan lukio on tarkentanut kaupunkitasoista ohjaussuunnitelmaa omassa ohjaussuunnitelmassaan opetussuunnitelman luvussa 7.6.6. Lukio suunnittelee ja arvioi ohjaustoiminnan konkreettiset käytänteet toimintasuunnitelmassaan ja -kertomuksessaan.

Lukion opetussuunnitelma tarkasteltavissa liitteessä tai verkossa

Konepajan lukion opetussuunnitelma on tarkasteltavissa liitteessä tai verkossa osoitteessa:
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/opetussuunnitelma/27321527/0/lukiokoulutus/tiedot

Lapsivaikutusten arviointi

Päätökseen on tehty suppea lapsivaikutusten arviointi, koska Konepajan lukion opiskelijat aloittavat uudessa lukiossa vasta elokuussa 2024.

Konepajan lukion opetussuunnitelmassa 2024 määrätään lukion opetus- ja kasvatustyöstä. Opetussuunnitelma turvaa osaltaan lasten yhdenvertaiset oikeudet saada opetusta laadukkaasti ja niin, että Konepajan lukion opetus ja toimintakulttuuri toteuttavat kansallisia Opetussuunnitelman perusteita 2019 (Opetushallituksen määräys 7.11.2019) sekä Helsingin kaupungin lukioiden opetussuunnitelmaa 2021. Painotuksensa vuoksi Konepajan lukion opetussuunnitelma vaikuttaa välillisesti opiskelijoidensa jatko-opinto- ja työelämävalmiuksien kehittymiseen ja tukee opiskelijoiden siirtymiä opintoihin ja työelämään.

Toimivalta

Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimintasäännön (kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja 22.3.2024 § 32) luvun 4.1.2 mukaan lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päättää lukiokohtaisen opetussuunnitelman hyväksymisestä suomenkielisen lukio-opetuksen osalta.

Lisätietojen antaja

Elli-Noora Lassy, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 35095

elli-noora.lassy@hel.fi

Päättäjä

Harri Korhonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja