Yhteistyösopimus, työllisyyspalveluiden palvelumanuaali 2024-2026, Espoon, Keravan, Raaseporin ja Vantaan kaupungit

HEL 2024-007495
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 89

Sopimus työllisyyspalveluiden palvelutietovarannon jatkokehitysvaiheen yhteistyön järjestämisestä

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä liitteenä olevan Helsingin kaupungin ja Espoon, Vantaan, Keravan ja Raaseporin kaupunkien välisen yhteistyösopimuksen työllisyyspalveluiden palvelutietovarannon jatkokehitysvaiheen yhteistyön järjestämisestä ajalla 1.9.2024-31.12.2026. Sopimuskauden aikaiset kokonaiskustannukset ovat yhteensä 1 775 666,67€. Yhteistyösopimuksen allekirjoittaa kansliapäällikkö. Yhteistyösopimuksessa tarkoitetut hankintalain 16 §:n mukaiset hankintapäätökset ja -sopimukset Helsingin kaupungin ja palvelutoimittajien välillä syntyvät myöhemmin erikseen Helsingin kaupungin puitesopimusjärjestelyssä (puitesopimukset HEL 2020-007419 ja H088-21/HEL 2022-002395) noudatettavien menettelyjen mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Työllisyyspalveluiden palvelutietovaranto (Palvelumanuaali) kokoaa yhdelle digitaaliselle alustalle organisaatiorajat ylittäen satoja seudun työllistymistä edistäviä ja työkykyä tukevia palveluita. Tietovarannon elämäntilanne- ja palvelutarveperustaisesti jaoteltu palveluvalikoima tehostaa ja yhdenmukaistaa palveluohjauksen prosesseja ja tukee asiakkaiden oikea-aikaista palveluohjausta. Helsingin johtaman hankkeen avulla tuetaan lisäksi laajasti Uudenmaan palveluntuottajia asiakasohjauksen sujuvuuden ja palveluiden korkean käyttöasteen varmistamisessa. Aiemmin pirstaleisen palvelutiedon yhdelle alustalle kokoavan tietovarannon avulla toteutetaan työllisyyspalveluiden keskeistä tavoitetta eri hallinnonalojen palveluiden yhteensovittamisesta työnhakijoiden työllistämisen tueksi. Laajaa työttömyyttä tarkastellessa, sopimuskumppaneina toimivien kuntien vastuulla on noin 80 000 työnhakija-asiakasta sekä yli tuhat heitä palvelevaa viranhaltijaa.

Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille 1.1.2025 (Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä 380/2023) alkaen. Palvelutietovarannon jatkokehitykseen liittyvä yhteistyösopimus mahdollistaa tietovarantoratkaisun hyödyntämisen Uudellamaalla myös työllisyyden kuntakokeilujen päättymisen jälkeen ja tukee pysyvän järjestämisvastuun valmistelua, toimintaa ja tavoitteita. Työllisyyspalveluiden palvelutietovaranto tukee erityisesti työvoimapalveluiden järjestämistä koskevan lain 380/2023 4 § ja 8 § tavoitteiden toteutumista. Järjestämisvastuun siirron tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää työnhakijoiden nopeaa työllistymistä hyödyntämällä kuntien ja sidosryhmien palvelutarjonnan kaikkia mahdollisuuksia. Vaikka kuntapohjaisen järjestämisvastuun tarkoituksena on lisätä palveluiden paikallisuutta, seudullinen ja kuntarajat ylittävä yhteistyö on tarpeen silloin, kun sillä voidaan lisätä kustannustehokkuutta sekä asiakas- ja sidosryhmähyötyjä. Valtakunnalliset tietovarantoratkaisut eivät rakenteellisella tasolla ole riittäviä työllisyyspalveluiden asiakasohjauksen varmistamiseksi eikä ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksella, KEHA-keskuksella toistaiseksi ole suunnitelmia kehittää Työllisyyspalveluiden palvelutietovarantoa toiminnallisuuksiltaan vastaavaa ratkaisua.

Työllisyyspalveluiden palvelutietovaranto mahdollistaa keskipitkällä aikavälillä ratkaisun yhdistämisen KEHA-keskuksen kehittämis- ja ylläpitovastuulla olevaan työvoimapalveluiden asiakastietojärjestelmään. Tämän jälkeen yksittäisten palveluiden asiakaskohderyhmäkohtaisesta vaikuttavuudesta ja palveluiden käytön tuloksellisuudesta on käytettävissä nykyistä paljon tarkempaa tietoa. Tämä on erityisen tärkeää siksi, että esitetyssä muodossaan julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirto tulee kasvattamaan suurten kaupunkien taloudellisia riskejä kasvavien etuusmenovastuiden vuoksi. Lisäksi Helsingin kaupungille on tulossa laskennallisia määrärahoja työllistymistä edistävien palveluiden hankintaan vuositasolla kymmeniä miljoonia euroja, joiden vaikuttava käyttö ja tarkoituksenmukainen kohdentaminen edellyttävät tehokasta palveluohjausta sekä palveluohjauksen tuloksellisuudesta kertovaa riippumatonta dataa.

Yhteistyösopimuksen kattamalla sopimuskaudella jatkokehitetään loppuvuonna 2023 julkaistua Työllisyyspalveluiden palvelutietovarantoa (Palvelumanuaali) alueen tulevien työvoimaviranomaisten toimintamallit ja organisaatiot sekä niiden uudet tarpeet huomioiden. Sopimuksellisella yhteistyöllä ja sovelluskehityksellä varmistetaan, että ratkaisu palvelee myös tulevaisuudessa laajasti työllisyyspalveluiden työntekijöitä, asiakkaita ja palveluntuottajia.

Helsingin kaupunki on yksinään sopimuskumppani suhteessa sen puitejärjestelyn mukaisesti hankittaviin palvelutietovarannon jatkokehitysvaiheen palvelutoimittajiin. Muut kunnat hankkivat palvelun Helsingin kaupungilta hankintalain 16 §:n mukaisena hankintana toiselta hankintayksiköltä. Horisontaalisen yhteistyön perusteena on se, että kyseessä on lakisääteiseen julkiseen työvoimapalveluun kuuluvasta kiinteästä liitännäispalvelusta, jolla toteutetaan yhteisesti ja yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 1 luvun 4 §:ssä 2–4 momenteissa tarkoitettuja tehtäviä. Kuntien välisestä vastuiden- ja kustannustenjaosta on sovittu yhteistyösopimuksessa liitteineen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 17 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää, mitkä hankinnat kaupungissa toteutetaan yhteishankintoina.

Lisätietojen antaja

Ville Salo, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 37498

ville.j.salo@hel.fi

Matleena Mascher, projektipäällikkö, puhelin: 040 162 8230

matleena.mascher@hel.fi

Päättäjä

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö