Rakennuslupa, Tuomarinkylä

HEL 2024-008462
Asialla on uudempia käsittelyjä
29. / 326 §

Oikaisuvaatimus rakennuslupa-asian käsittelyn johdosta määrätystä maksusta, laskunumero 2860051124

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** ja ********** oikaisuvaatimuksen Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston rakennuslupapäätöksessä 26.9.2024 § 154 määräämästä maksusta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on ********** ja ********** hakemuksesta myöntänyt rakennusluvan päätöksellään 26.9.2024 § 154 Tuomarinkylässä sijaitsevalle tontille **********

Edellä mainitulla päätöksellä on määrätty ********** maksettavaksi vuoden 2024 rakennusvalvontataksan mukainen maksu lupa-asian käsittelystä seuraavasti:

- 2 § a kohta: rakennuskohtainen rakennuslupamaksu, 1 900 euroa (yhteensä kaksi rakennusta, 950 euroa per rakennus)

- 2 § a kohta: rakennuskohtaisen maksun lisäksi kokonaisalan mukainen rakennuslupamaksu, 2 696 euroa (337 m2 x 8 euroa/m2)

- 2 § o kohta: pientalon sesonkialennus, 20 %, 2 §:n a kohdan rakennuslupamaksuista, -919,20 euroa

- 6 § c kohta: vähäisten poikkeamisten maksu, 1 000 euroa (seitsemän vähäistä poikkeamista)

= Maksu yhteensä 4 676,80 euroa.

Ympäristö- ja lupajaoston lupapäätökseen on tullut hakea muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta. Lupapäätöksessä määrättyyn maksuun on puolestaan tullut hakea muutosta oikaisuvaatimuksella kaupunkiympäristölautakunnalta.

Oikaisuvaatimus lupapäätöksessä määrätystä maksusta kaupunkiympäristölautakunnalle

Luvan hakija toimitti 25.10.2024 mitätöintivaatimuksen kaupungin talouspalveluihin sekä rakennusvalvontapalveluihin lupa-asian käsittelyn johdosta määrätystä maksusta. Viestissä vaadittiin laskun mitätöimistä perusteettomana muun ohella seuraavin perustein.

Hakijat ovat toteuttaneet 2013-2016 asuinpientalohankkeen ja pyrkineet jo kesästä 2018 lähtien suorittamaan loppukatselmuksen. Hakijat pyysivät rakennusvalvontapalveluyksikköä vaihtamaan 5.3.2024 järjestetyn suunnittelukokouksen loppukatselmuskokoukseksi, mutta siihen ei suostuttu. Kokouksesta laaditusta muistiosta, mitätöintivaatimuksessa esitetystä viestinvaihdosta sekä rakennusluvasta 35-1775-24-A ilmenee, että loppukatselmus voidaan tosiasiallisesti katsoa pidetyn ja laskun numero 2860051124 voinee rakennusvalvontapäällikkö mitätöidä ja toimittaa tilalle loppukatselmuslaskun.

Lisäksi mitatöintivaatimuksessa vedotaan muun ohella siihen, että hakemus uudelle asuinpientalolle on erheellinen sekä mitätön ja että Facta-asiakirjassa on erheellisyyksiä. Mitätöintivaatimuksessa tiedustellaan myös sitä, eikö rakennusvalvonnan tulisi laskutuksessaan hyvittää rakennusaikaisella muutoksella suoritetun rakennuksien pienentämiset.

Rakennusvalvontapalvelut ei muuttanut maksua vaatimuksen johdosta eikä laskun mukana ollut toimitettu luvan hakijalle oikaisuvaatimusohjetta.

Rakennusvalvontapalveluista lähetettiin 4.11.2024 hakijalle viesti, jossa kerrottiin mahdollisuudesta tehdä maksusta oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle. Hakijalle kerrottiin myöhemmin lisää lupapäätöstä ja maksua koskevasta muutoksenhausta ja annettiin mahdollisuus jättää oikaisuvaatimus laskusta 16.1.2025 mennessä.

Luvan hakijat toimittivat oikaisuvaatimuksen maksusta 16.1.2025 kaupunkiympäristölautakunnalle määräaikaan mennessä. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että täydennyksenä toimitetaan ''Mitä tapahtui''-osio ja seikkaperäinen selvitys aiheettomasta rakennusluvasta sekä sen erheellisyydestä.

Täydennyksen toimittamiselle annettiin määräaika 27.3.2025, jota myöhemmin pidennettiin 10.4.2025 asti.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Luvan hakijat toteavat oikaisuvaatimuksessaan, että he ovat tehneet Helsingin hallinto-oikeuteen valituksen maksun perusteena olevasta rakennuslupapäätöksestä ja että valituksessa haetaan lupapäätöksen mitätöintiä kokonaisuudessaan.

Oikaisunhakijat pyytävät laskun numero 2860051124 perintäestoa siihen saakka, kunnes hallinto-oikeus on antanut päätöksen lupa-asiassa.

Oikaisunhakijat tiedustelevat myös sitä, mitätöidäänkö rakennuslupapäätöstä koskeva lasku, mikäli hallinto-oikeus mitätöi rakennuslupapäätöksen.

Oikaisunhakija perustelee vaatimuksiaan muun ohella seuraavasti.

Oikaisunhakijat ovat toteuttaneet hartiapankkirakentajina asuinpientalohankkeen vuosina 2013-2016. Oikaisunhakijat ovat jo kesäkuusta 2018 lähtien pyrkineet suorittamaan rakennuksen loppukatselmuksen, jotta asuinpientalolle saataisiin Suomen perustuslain suoma omaisuudensuoja.

Oikaisunhakijoilla on odotusarvo, että rakennushanke saataisiin asianmukaisesti sekä viivytyksettä hoidetuksi ja rakennukselle saataisiin heidän velvollisuuksiinsa kuuluva loppukatselmus suoritettua.

Lupa-arkkitehti on toiminnallaan estänyt loppukatselmuksen suorittamisen.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain 134 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Ympäristö- ja lupajaoston rakennuslupapäätöksen tekemisen yhteydessä määräämään maksuun haetaan oikaisua kaupunkiympäristölautakunnalta.

Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen ovat jättäneet luvan hakijat eli asianosaiset.

Oikaisunhakijat toimittivat 25.10.2024 rakennusvalvontaan mitätöintivaatimuksen maksusta. Vaatimus toimitettiin ennen laskun eräpäivää 3.11.2024. Tämän jälkeen rakennusvalvontapalveluista vastattiin oikaisunhakijalle 4.11.2024 ja kerrottiin mahdollisuudesta tehdä maksusta oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle.

Myöhemmin oikaisunhakijoille selvennettiin lupapäätöstä ja sen perusteella määrättyä laskua koskevaa muutoksenhakua ja kerrottiin mahdollisuudesta jättää oikaisuvaatimus määräaikaan 16.1.2025 mennessä. Oikaisuvaatimus toimitettiin 16.1.2025 eli määräaikaan mennessä.

Edellä mainitun johdosta oikaisuvaatimus on tutkittava.

Perustelut

Rakentamislain 194 §:n mukaan tämän lain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun soveltaen tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä, jollei jäljempänä toisin säädetä. Maksun perusteena oleva rakennuslupapäätös on tehty 26.9.2024 maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) voimassa ollessa.

MRL 145 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.

Vuoden 2024 rakennusvalvontataksa

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 7.12.2023 hyväksynyt rakennusvalvontataksan vuodelle 2024 (taksa) ja se on tullut voimaan 1.1.2024.

Taksan 16 §:ssä on todettu, että maksu määräytyy sen rakennusvalvontataksan mukaan, joka on voimassa lupapäätöksen tekemispäivänä tai viranomaistehtävän suorittamishetkellä. Lupapäätös on tehty 26.9.2024.

Taksan 2 §:n a kohdan mukaan rakennuslupamaksu kultakin rakennukselta on 950 euroa ja lisäksi rakennuksen tai sen osan kokonaisalan mukaan 8 euroa/m2 (Lupatunnus A, B, AM ja BM).

Taksan 2 §:n o kohdan mukaan, kun pientalon lupahakemus pannaan vireille 1.10. - 31.1. välisenä aikana, tämän pykälän a) kohdan nojalla määrättävää lupamaksua alennetaan 20 %.

Taksan 6 §:n c kohdan mukaan rakennusvalvontaviranomaisen rakennusluvan yhteydessä myöntämän vähäisen poikkeamisen maksu muutoin määräytyvän lupamaksun lisäksi on seuraava: Pientalojen, pientalojen talousrakennusten ja muiden vähäisten rakennusten sekä vähäisten hankkeiden osalta maksu on 200 euroa jokaiselta vähäiseltä poikkeamiselta, kuitenkin siten, että maksu on enintään 1000 euroa. Kerrostalojen ja muiden isojen hankkeiden osalta maksu on 500 euroa jokaiselta vähäiseltä poikkeamiselta.

Oikeudellinen arvio

Kyseessä on lupa-asian käsittelystä määrätty maksu eikä kyseessä ole loppukatselmuksen suorittamisen johdosta määrätty maksu.

Jaoston rakennuslupapäätöksen 26.9.2024 § 154 Facta-asiakirjassa 35-1775-24-A on todettu, että: ''Haetaan uutta rakennuslupaa kaupungin vuokratontilla sijaitsevalle asuinpientalolle (käyttötarkoitusluokka 0110) ja autotallille. - - Kolmekerroksisen jo rakennetun ja asuinkäytössä olevan pientalon (käyttötarkoitusluokka 0110) ja autotallin rakennuslupien (35-4065- 08-A ja 35-0231-13-B) voimassaolojen määräajat ovat päättyneet. Rakennustöitä on jatkettu luvatta. Hanke osin poikkeaa aiemmin myönnetyistä rakennusluvista.'' Saman Facta-asiakirjan mukaan asuinrakennuksen kokonaisala on 313 m2 ja autotallin kokonaisala 24 m2 eli hankkeen kokonaislaajuus on 337 m2.

Lupapäätöksen mukaan kyse on kahden rakennuksen luvittamisesta, joiden yhteenlaskettu kokonaisala on 337 m2. Huomioiden se, mitä jaoston rakennuslupapäätöksessä on luvitettu, soveltuu vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 2 §:n a kohdan mukaisesti määrätyt rakennuslupamaksut kyseessä olevaan tapaukseen.

Rakennuslupaa on haettu Lupapisteestä saatavien tietojen mukaan ensimmäisen kerran 15.11.2020 (LP-091-2020-10326). Siten myös maksusta vähennetty taksan 2 §:n o kohdan mukainen kausialennus soveltuu kyseessä olevaan tapaukseen. Kausialennusta on sovellettu säännöksen mukaisesti molempiin 2 §:n a kohdan perusteella määrättyihin rakennuslupamaksuihin.

Rakennusluvan Facta-asiakirjasta ilmenee, että rakennusluvan myöntämisen yhteydessä on myönnetty yhteensä seitsemän MRL 175 §:n mukaista vähäistä poikkeamista. Taksassa pientalojen osalta yksittäisen vähäisen poikkeamisen maksu on 200 euroa per vähäinen poikkeaminen kuitenkin siten, että vähäisten poikkeamisten yhteismaksu ei voi ylittää yli 1 000 euroa. Huomioiden vähäisten poikkeamisten lukumäärä tapauksessa on todettavissa, että myös tältä osin maksu on taksan mukainen.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista seikkaa, jonka mukaan määrätty maksu olisi vastoin taksan säännöksiä tai että lupa-asian käsittelystä määrätty maksu olisi muutoin aiheeton.

Kaupunkiympäristölautakunta merkitsee tiedoksi, että oikaisunhakijat ovat erillisellä hallintovalituksella hakeneet muutosta maksun perusteena olevaan jaoston rakennuslupapäätökseen.

Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että taksan 14 §:n d kohdan mukaan, jos lupapäätöksestä tehdyn valituksen johdosta Helsingin hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus kumoaa myönnetyn luvan, luvasta peritty maksu palautetaan kokonaisuudessaan tai osaksi.

Kaupunkiympäristölautakunta toteaa lisäksi, että maksua koskevan laskun perintä on keskeytetty rakennuslupaa ja maksua koskevien muutoksenhakujen ajaksi.

Lopputulos

Oikaisuvaatimus hylätään.

Sovelletut säännökset

Kuntalaki 134 § ja 137 §

Rakentamislaki 194 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki 145 § 1 momentti

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 7.12.2023 hyväksymä rakennusvalvontataksa vuodelle 2024 2 § a ja o kohdat, 6 § c kohta ja 16 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 26.09.2024 § 154

Päätös tullut nähtäväksi 26.05.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Eemi Mäntymaa, rakennusjuristi, puhelin: 09 310 36665

eemi.mantymaa@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Mitätöintivaatimus 25.10.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Mitätöintivaatimus 25.10.2024 liite 1
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Mitätöintivaatimus 25.10.2024 liite 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Lasku nro 2860051124
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Oikaisuvaatimus lasku nro 2860051124
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Täydennys 11.4.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Ympäristö- ja lupajaoston päätös 26.9.2024 § 154
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Facta-asiakirja 35-1775-24-A
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.