Hankinta, tilojen käyttöasteen seurantapalvelu, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-010887
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6

Toimitilojen käyttöasteen seurantapalvelun hankinta

Yhteisten palvelujen johtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yhteisten palvelujen johtaja päätti hankkia toimitilojen käyttöasteen seurantapalvelun Maakuntien tilakeskus Oy:ltä hankintalain 15 §:n mukaisena sidosyksikköhankintana.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaiskustannus on 850 000 euroa neljälle käyttövuodelle laskettuna.

Päätöksen perustelut

Maakuntien tilakeskus Oy toimii hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 21 §:n tarkoittamana valtakunnallisena toimitila- ja kiinteistöhallinnon osaamiskeskuksena, jonka tehtävänä on muun muassa ylläpitää hyvinvointialueiden yhteistä tilatietojärjestelmää ja siihen liittyviä palveluja. Säännöksen 2 momentin mukaan hyvinvointialueella on velvollisuus mainitun järjestelmän ja palvelujen käyttöön.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) muutoksineen 15 §:n mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään. Kaupunginhallituksen konsernijaosto on hyväksynyt Maakuntien tilakeskus Oy:n osakassopimuksen 7.11.2022 § 108. Tilakeskus tuottaa palveluja Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle hankintalain 15 §:ssä tarkoitettuna sidosyksikkönä, joten hankintaan ei sovelleta hankintalakia.

Hankinnan kohteena on toimitilojen käyttöasteen seurantapalvelu, jonka Maakuntien tilakeskus on hankkinut kilpailutuksessa valitulta toimittajalta. Tilakeskus on tuotteistanut palvelun osaksi Modulo-palvelukokonaisuutta ja tarjoaa sen lisäpalveluna Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialle sekä Maakuntien tilakeskuksen muille omistaja-asiakkaille.

Maakuntien tilakeskuksen Modulo-tilatietopalvelu on hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja HUS-yhtymän käytössä oleva digitaalinen tilatietopalvelu, jota käytetään tilahallintaan, ennakoivaan tilajohtamiseen ja strategiseen päätöksentekoon. Modulo-palvelussa ylläpidetään kattavasti kaikkien käyttäjäorganisaatioiden tilojen pohjakuvia sekä niihin liittyviä metatietoja. Yhdistämällä Modulo-palvelun tilatietoihin havainnot todellisesta tilan käytöstä voidaan jatkossa muodostaa aiempaa kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä toimitilojen käytöstä sekä johtaa tilojen käyttöä ja päätöksentekoa toimitilamuutoksiin liittyen. Hankinnan kohteena oleva toimitilojen käyttöasteen seurantapalvelu on tarkoitus ottaa pitkäaikaisesti käyttöön kahdeksassa isossa monitoimijakohteessa ja vähintään yhdessä niin sanotussa liikkuvassa kohteessa, jossa seurantamittaus toteutetaan määräaikaisena.

Tämän hankinnan kohteena on kokonaispalvelusta ja läsnäolosensoreista koostuva ratkaisu, johon pohjautuen Maakuntien tilakeskus tulee tuottamaan palvelun omistaja-asiakkailleen. Palvelu tarjoaa käyttäjilleen ajantasaista ja relevanttia tietoa organisaatiossa käytössä olevien tilojen ja työpisteiden käyttöasteista. Tämän avulla tilankäyttöä ja tilojen allokaatiota voidaan johtaa tietopohjaisesti. Lisäksi ratkaisu tarjoaa tilojen käyttäjille reaaliaikaisen näkymän vapaisiin ja varattuihin tiloihin ja työpisteisiin, mahdollistaen niin vapaasti käyttöön otettavien kuin varattavienkin tilojen ja työpisteiden helpon löytämisen ja käytön.

Hankinnan kokonaiskustannus muodostuu Maakuntien tilakeskukselta saadun tarjouksen mukaisesti käyttöönottoprojektista, sensoreista, yhdyskäytävistä, asennuksista, kuukausilaskutettavasta palvelumaksusta sekä sopimusaikana hankittavista optioista. Optioiden käyttöönotosta sovitaan aina erikseen.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.

Yhteisten palvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Päätös tullut nähtäväksi 23.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Carl Slätis, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 26307

carl.slatis@hel.fi

Jukka-Pekka Lehtomaa, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa@hel.fi

Päättäjä

Sari Luostarinen
vs. yhteisten palvelujen johtaja