Hankinta, vainajien kuljetuspalvelu, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-013113
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 58

Hautaustoimisto Havun hankintaoikaisuvaatimus Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 13.2.2025 § 38 koskien vainajien kuljetuspalvelujen hankintaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä Hautaustoimisto Havun hankintaoikaisuvaatimuksen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 13.2.2025 § 38 koskien vainajien kuljetuspalvelujen hankintaa.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Sopimuksen kohteena ovat Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tuki-, tilasairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen vastuulla olevien vainajien kuljetuspalvelujen tuottaminen. Vainajien kuljetuspalveluja tuotetaan ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä Helsingin kaupungin alueella. Vainajia kuljetetaan eri sijainneista, kuten yksityiskodeista, hoitolaitoksista ja sairaaloista, vainajien säilytystiloihin Helsingin sisällä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vainajien kuljetuspalvelujen hankinta kilpailutettiin julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä. Hankintailmoitus julkaistiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 20.11.2024. Hankintaan saatiin määräaikaan 20.12.2024 kello 12.00 mennessä kolme tarjousta.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 pistettä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti 13.2.2025 § 38 valita vainajien kuljetuspalvelujen palveluntuottajaksi Hämeenlinnan hautauspalvelu Calla Oy:n. Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä Hautaustoimisto Havun tarjouksen, sillä Hautaustoimisto Havun tarjous ei vastannut tarjouspyynnön vaatimuksia palveluntuotannossa käytettävien ajoneuvojen WLTP-arvon mukaisten CO2-päästöjen osalta, joiden edellytettiin olevan enintään 200 g/km. Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.

Hautaustoimisto Havu teki oikaisuvaatimuksen koskien hankintapäätöstä.

Oikaisuvaatimus ja oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Hankintalain 132 §:n 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Kilpailutukseen osallistunut Hautaustoimisto Havu (Y-tunnus: 2740478-5) on 24.2.2025 tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 13.2.2025 § 38 koskien vainajien kuljetuspalvelujen hankintaa.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle. Hankintaoikaisun vireille tulosta on ilmoitettu niille, joita asia koskee. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus on tämän päätöksen liitteenä (Liite 1).

Oikaisuvaatimuksessaan Hautaustoimisto Havu hakee muutosta päätökseen ja pyytää oikaisua koskien tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettua vähimmäisliikevaihtovaatimusta. Hautaustoimisto Havun mukaan asetettu vähimmäisliikevaihtovaatimus on hankintalain 85 §:n 2 momentin ja hankintalain 3 §:n 1 momentin suhteellisuusperiaatteen vastainen sekä kilpailua rajoittava. Hautaustoimisto Havu vaatii myös, että hankintapäätös tulee kumota ja hankinta kilpailuttaa uudestaan, jotta potentiaalisilla tarjoajilla on mahdollisuus osallistua hankintamenettelyyn.

Saapuneen hankintaoikaisuvaatimuksen takia hankintayksikkö on tarkastanut hankinnan dokumentit uudelleen ja korjannut 3.3.2025 niissä havaitun ilmeisen kirjoitusvirheen.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Hankintayksikkö tarkasti oikaisuvaatimuksessa mainitun väitteen hankintalain 85 §:n 2 momentin ja hankintalain 3 §:n 1 momentin suhteellisuusperiaatteen vastaisesta sekä kilpailua rajoittavasta vähimmäisliikevaihtovaatimuksesta.

Hankintalain 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta. Ehdokkailta ja tarjoajilta vaadittava vuotuinen vähimmäisliikevaihto saa olla enintään kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen.

Lisäksi hankintalain 27 §:n mukaan hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytettävä suurinta maksettavaa kokonaiskorvausta ilman arvonlisäveroa. Arvioinnin on perustuttava ilmoittamisajankohdan tai muun hankintamenettelyn alkamisajankohdan arvoon. Arvoa laskettaessa on otettava huomioon myös hankinnan mahdolliset vaihtoehtoiset toteuttamistavat, ja hankintasopimukseen sisältyvät optio- ja pidennysehdot sekä ehdokkaille tai tarjoajille maksettavat palkkiot tai maksut.

Vainajien kuljetuspalvelujen hankintaa koskevan tarjouspyynnön mukaisesti hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskauden aikana on sitoumuksetta noin 640 000 euroa ja hankinnan kohteelle oli asetettu vahvistetun viimeisimmän tilikauden ajalle vähintään yhden (1) miljoonan euron liikevaihtovaatimus.

Hankintaan saapui kolme tarjousta, jotka kaikki täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset, ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun. Kuten aiemmin todettu, hankintalain mukaan tarjoajilta vaadittava vuotuinen vähimmäisliikevaihto saa olla enintään kaksi kertaa hankintasopimuksen ennakoidun arvon suuruinen. Hankintayksikön asettama vähimmäisliikevaihtovaatimus on hankintalain mukainen eikä ylitä asetettua enimmäisrajaa. Lisäksi tarjouspyyntöasiakirjoissa oli mahdollistettu voimavara-alihankkijan käyttäminen tilanteessa, jossa tarjoaja tai ryhmittymä ei ilman ulkopuolista kumppania täytä esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia (mahdollinen liikevaihtovaatimus ja referenssivaatimukset).

Hankintayksiköllä on laajaa harkintavaltaa ehdokkaiden ja tarjoajien ominaisuuksiin liittyvien soveltuvuusvaatimusten asettamisessa. Vaatimusten tulee liittyä ehdokkaiden tai tarjoajien mahdollisuuksiin toteuttaa hankinta, eikä niillä saa vaarantaa ehdokkaiden tai tarjoajien tasapuolista kohtelua. Koska hankinnassa on saatu useita vaatimukset täyttäneitä tarjouksia, osoittaa tämä, että liikevaihtoa koskeva vaatimus on asetettu oikein ja suhteellisuusperiaatteen mukaisesti, eikä markkinoilla olevia kilpailumahdollisuuksia ole jätetty hyödyntämättä. Tarjousaikana ei myöskään esitetty yhtään lisätietokysymystä, joka olisi koskenut asetettua vähimmäisliikevaihtovaatimusta.

Johtopäätökset

Hankintayksikkö toteaa, että Hautaustoimisto Havun esittämän hankintaoikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia väitteitä, että se tulisi hyväksyä. Perusteita sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 13.2.2025 § 38 muuttamiseen ei ole.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Sulje

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja 13.02.2025 § 38

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.03.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Annastiina Tuomainen, johtaja, puhelin: 09 310 34987

annastiina.tuomainen@hel.fi

Jouni Vartiainen, aulapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 22912

jouni.vartiainen@hel.fi

Satu Kivimäki, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 70333

satu.kivimaki@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 24.2.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 24.2.2025, saate
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.