Yhteistyösopimus, InfoFinland-palvelu 2025-2028, pääkaupunkiseudun kunnat
InfoFinland-yhteistyösopimus 2025−2028
Päätös
Kansliapäällikkö päätti, että Helsingin kaupunki jatkaa yhteistyötä pääkaupunkiseudun kuntien ja valtion kanssa viestintäosaston sisällöntuotannon Suomeen muuttajille suunnatun monikielisen InfoFinland-verkkopalvelun ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Kansliapäällikkö päätti, että yhteistyötä voidaan jatkaa myös muiden kuntien kanssa vuoden 2025 ajan. Kansliapäällikkö päätti allekirjoittaa yhteistyösopimuksen InfoFinland-verkkopalvelun tehtävistä, työnjaosta ja rahoituksesta vuosina 2025−2028.
Lisäksi kansliapäällikkö valtuutti viestintäjohtajan päättämään uusien valtion organisaatioiden hyväksymisestä yhteistyösopimuksen piiriin.
Päätöksen perustelut
Sopimuksen myötä jatketaan vuonna 2009 alkanutta yhteistyötä Suomeen muuttajille suunnatussa verkkoviestinnässä. Sopimuksen pohjalta Helsingin kaupunki vastaa InfoFinland-verkkopalvelun teknisen ylläpidon järjestämisestä, palvelujen teknisestä kehittämisestä, valtakunnallisten sisältöjen ylläpidosta ja kääntämisestä sekä sisällöllisestä kehittämisestä. Lisäksi Helsingin kaupunki vastaa Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kuntia koskevien sivujen ylläpidosta ja kääntämisestä, Finnishcourses.fi-palvelusta, palvelun viestinnästä ja eri osapuolten yhteistyön organisoinnista.
Sopimuksessa on määritelty sopijapuolten vuosittaiset rahoitusosuudet seuraavasti: KEHA-keskus 100 000, opetus- ja kulttuuriministeriö 44 000, sosiaali- ja terveysministeriö 33 000, ympäristöministeriö 20 000, Kansaneläkelaitos 55 000, Verohallinto 13 000, Maahanmuuttovirasto 25 000, Espoon kaupunki 68 500, Vantaan kaupunki 54 000, Kauniaisten kaupunki 2 500 ja Helsingin kaupunki 125 000 euroa.
Yhteistyössä voivat jatkaa aiemman yhteistyösopimuksen (HEL 2020−011965) piirissä olleet kunnat, jotka ovat ilmoittaneet kiinnostuksesta ja täyttävät sopimusehdot. Näiden kuntien tulee hyväksyä ja toimittaa sopimus Helsingin kaupungille 21 päivän sisällä kuntien allekirjoitusvuoron alkamisesta. Yhteistyökunta osallistuu InfoFinland-palvelun rahoitukseen maksamalla kunnan asukasluvun perusteella määräytyvää vuosimaksua.
Toimivaltaa valtion ja kuntien kanssa tehtävissä yhteistyösopimuksissa ei ole määritelty toimintasäännössä. Sopijapuolten luonteen ja määrän perusteella asia sopii kansliapäällikön päätettäväksi.
Yhteistyöhön voidaan ottaa sopimuskaudella mukaan uusia valtion organisaatioita. InfoFinlandin ohjausryhmä käsittelee hakemuksen ja tuolloin asiasta päättää viestintäjohtaja.
Päätös tullut nähtäväksi 22.02.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Eija Kyllönen-Saarnio, päätoimittaja, puhelin: 09 310 73367