Hankinta, Harakan, Kaunissaaren ja Uunisaaren vesireittiliikenne 2025-2026, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Harakan ja Kaunissaaren vesireittihankinta käyttöoikeussopimuksena
Päätös
Kulttuurin ja vapaa-ajan liikuntajohtaja päätti hyväksyä Harakan ja Kaunissaaren vesireittiliikenteen hankinnan käyttöoikeussopimuksena vuosille 2025–2026 seuraavasti:
Harakan saaren vesireittiliikenne – Merenkävijät ry
Kaunissaaren vesireittiliikenne – FRS Finland Oy
Päätös on ehdollinen, kunnes rikosrekisteriotteet on hyväksytty.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko sopimuskaudelle käyttöoikeussopimuksena on noin 400 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hyväksyä 26.11.2024, 172 §, Harakan, Kaunissaaren ja Uunisaaren vesireittiliikenteen kilpailutuksen. Kilpailutus perustuu Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan 9.12.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön 531531 HEL 2025-013695 Harakan, Kaunissaaren ja Uunisaaren hankinta käyttöoikeussopimuksena vuosille 2025–2026, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala. Hankinta kilpailutettiin hankintalain (1397/2016), EU kynnysarvon ylittävänä käyttöoikeussopimuksena kaikille avoimena kilpailutuksena, jossa kaikki vähimmäisehdon täyttävät saivat jättää tarjouksen.
Käyttöoikeussopimuksen arvoa määritettäessä otetaan huomioon käyttöoikeussopimuksen saajan kokonaisliikevaihto sopimuksen keston aikana ilman arvonlisäveroa vastineena käyttöoikeussopimuksen kohteena olevista palveluista
Hankintamenettely
Hankinnasta on 11.12.2024 lähetetty julkaistavaksi EU-hankintailmoitus TED (Tenders Electronic Daily) -tietokannassa sekä kansallisessa HILMA-ilmoituskanavassa (www.hankintailmoitukset.fi). Tarjouspyyntö lähetettiin uudestaan julkaistavaksi 7.1.2025, koska tarjouspyynnön palvelukuvausta tarkennettiin ja samalla ilmoitettiin muuttunut alv-kanta.
Määräaika tarjousten jättämiselle oli 29.1.2025 kello 12:00. Tarjouspyynnössä pyydettiin kolmesta (3) vesireittiliikenteen kohteesta, jossa hankinta on jaettu seuraavasti:
1. Harakan saaren vesireittiliikenne
2. Kaunissaaren vesireittiliikenne
3. Uunisaaren vesireittiliikenne
Määräaikaan mennessä 29.1.2025 kello 12:00 saapuivat tarjoukset osa-alueittain 1–3 seuraavasti:
1. Harakan saaren vesireittiliikenne: Merenkävijät ry, WestCoast Seaservice Oy Ltd
2. Kaunissaaren vesireittiliikenne: FRS Finland Oy, WestCoast Seaservice Oy Ltd
3. Uunisaaren vesireittiliikenne: WestCoast Seaservice Oy Ltd
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on asetettu tarjoukselle, sen sisällölle ja tarjottavalle palvelulle vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin vähimmäisvaatimuksena mm. se, että palveluntuottaja täyttää referenssivaatimukset sekä täyttää vastuullisuusvaatimuksena Sustainable Travel Finland - merkintä tai vastaava vastuullisuuden osoittava merkintä tai tarjoaja todistaa, että sen toimittamat palvelut täyttävät merkille asetetut vaatimukset.
FRS Finland Oy:n ja Merenkävijät ry:n tarjoukset täyttivät kaikki vaaditut vähimmäisvaatimukset ja olivat tarjouspyynnön mukaisia.
WestCoast Seaservice Oy Ltd ilmoitti 11.2.2025 sähköpostilla vetäytyvänsä kilpailutuksesta. Hankintayksikkö lähetti 11.2.2025 lisätäsmennys kysymyksen siitä, että ovatko tarjoajat Merenkävijät ry ja FRS Finland Oy halukkaita tarjoamaan Uunisaaren vesireittiliikenteen vuosille 2025–2026. Määräaikaan 17.2.2025 klo 12.00 mennessä Merenkävijät ry ja FRS Finland Oy ilmoittivat, että he eivät ole halukkaita tarjoamaan vesireittiliikennettä Uunisaareen.
Tarjousvertailu
Hankittavan palvelun valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinta-laatusuhteeltaan paras. Harakan saaren ja Uunisaaren vesireittiliikenteen vertailukriteerit ovat matkalippujen hinnat (50 pistettä), lähtöjen lukumäärä sesonkiaikana (30 pistettä) sekä sähköisen vesireittiliikenteen tarjoaminen (20 pistettä). Kaunissaaren vesireittiliikenteen vertailukriteerit ovat matkalippujen hinnat (50 pistettä) ja lähtöjen lukumäärä sesonkiaikana (50 pistettä).
Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella valituksi tulevat kohteisiin ainoat tarjoajat Merenkävijät ry Harakan vesireittiliikenteeseen ja FRS Finland Oy Kaunissaaren vesireittiliikenteeseen.
Koska Uunisaaren vesireittiliikenteeseen ei saatu yhtään tarjousta, edetään suoraa hankintaa käyttäen Uunisaaren vesireittiliikenteen hankinnassa.
Asiakirjojen julkisuus
Tarjousasiakirjojen julkisuutta säätelee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki (621/1999, julkisuuslaki). Tarjousasiakirjat ovat asianosaisjulkisia hankintapäätöksen tekemisen jälkeen sekä yleisesti julkisia hankintasopimuksen tekemisen jälkeen.
Tarjoajalla on oikeus saada tieto hankinta-asiakirjoista päätöksen tekemisen jälkeen. Asianosaisella on julkisuuslain 11 §:n mukaan oikeus saada tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn; ei kuitenkaan julkisessa hankinnassa toisen Tarjoajan liikesalaisuutta koskevista tiedoista tarjousten vertailussa käytettyä kokonaishintaa lukuun ottamatta.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.
Vertailuhinta ei kuitenkaan koskaan voi olla salainen, mutta jos hankinnassa on kysytty yksikköhintoja, tieto näistä hinnoista voi sitä vastoin olla liike- ja ammattisalaisuus.
Toimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 26.11.2024 § 172 oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan liikuntajohtajan tekemään hankinnasta Harakan saaren, Kaunissaaren ja Uunisaaren vesireittiliikenteen palvelut käyttöoikeussopimuksena päätöksen ja allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset.
Päätös tullut nähtäväksi 21.02.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Sanna Kallionpää, tiimiesihenkilö, puhelin: 09 310 87733
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573