Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran toivomusponnesta koskien mahdollisuutta selvittää Staralta yksityisille palveluntuottajille tehtyjen ulkoistusten vaikutuksia katujen talvikunnossapitoon 2024–2025

HEL 2024-015323
5. / 352 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran toivomusponnesta koskien mahdollisuutta selvittää Staralta yksityisille palveluntuottajille tehtyjen ulkoistusten vaikutuksia katujen talvikunnossapitoon 2024–2025

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Toivomusponnessa esitetään selvitettäväksi mahdollisuutta tarkastella lokakuussa 2024 Staralta yksityisille palveluntuottajille tehtyjen ulkoistusten vaikutuksia katujen kunnossapitoon Helsingissä talvikaudella 2024–2025.

Kaupunkiympäristön toimiala on osana hanketta Kunnossapidon kehittämissuunnitelma 2024–2028 yhtenäistänyt Staran ja yksityisten palveluntuottajien sopimuksia, mikä luo edellytyksiä palvelujen toteutumisen vertailemiseen.

Asiaa on tarkasteltu neljällä perspektiivillä: kustannustehokkuus, kaupunkilaiskokemus, kestävyys ja käytettävyys.

Vertailualueina ovat Tapaninkylän sekä Vuosaaren urakka-alueet, jotka vuonna 2024 siirtyivät Staran vastuulta yksityisten palveluntuottajien vastuille. Tapaninkylän urakka-aluetta urakoi Viherpalvelut Hyvönen Oy ja Vuosaaren urakka-aluetta urakoi Terranor Oy. Vertailualueita käsitellään tässä yhteydessä lähtökohtaisesti yhdessä ja vain merkittävien erojen kohdalla erotellaan alueiden tuloksia toisistaan.

Kustannustehokkuus

Kustannusvertailun lähtökohtana on perusteltua käyttää urakkatarjousten yksikköhintoja, joissa tarjoajat (Stara & yksityiset palveluntuottajat) ovat hinnoitelleet kattavasti eri kunnossapidon toimintoja. Nämä yksikköhinnat muodostavat tarjousten vertailuhinnan, mutta myös urakan kiinteähintaisen osuuden, joten vertailu on perusteltu. Vertailtavat yksikköhinnat ovat samalta ajalta, eri urakka-alueilta, mutta osoittavat riittävän vertailukelpoisesti kustannustasoeroa. Vertailu osoittaa Staran olevan merkittävästi kalliimpi.

Staran talvihoitoa koskevien yksikköhintojen keskimääräinen ero yksityisiin palveluntarjoajiin on noin kaksinkertainen.

Kaupunkilaiskokemus

Helsingin kaupunkilaispalautteista kootuista mittareista ei erinäisten epäyhteensopivuuksien takia pysty arvioimaan muutosta kaupunkilaiskokemuksesta talvien 23/24 ja 24/25 välillä. Yhteensopivuusongelmat johtuvat palautejärjestelmän vaihtumisesta.

Helsingin vuotuisen talvikyselyn tuloksista voidaan kuitenkin havaita 30 %-50 % nousua tyytyväisyydessä Tapaninkylän sekä Vuosaaren urakka-alueilla talvien 23/24 ja 24/25 välillä.

Erittäin olennainen muuttuja on talven rankkuus. Viimeisin talvi 24/25 oli Kaupunkiympäristön toimialan käytössä olevan talven rankkuus indeksoinnin historian vähiten rankka talvi. Talven rankkuus indeksi osoittaa 40 %-50 % laskua talvien 23/24 ja 24/25 välillä ja 15 %-20 % laskua talvien 20/21 ja 24/25 välillä. Talvi 20/21 on talven rankkuus indeksoinnin historian toiseksi vähiten rankka talvi. On mahdollista, että mikäli viimeisin talvi 24/25 olisi ollut yhtä rankka kuin 23/24 -talvi, niin talvikyselyn tulokset eivät olisi osoittaneet tyytyväisyyden kasvua.

Käytettävyys

Kaupunkiympäristön toimialalla ei ole käytössään järjestelmää tai tietolähdettä, jolla voisi arvioida urakka-alue -tasoisesti ja riittävän kattavasti fysikaalisiin mittauksiin perustuen talvikunnossapidon vaikuttavuutta katuverkon käytettävyyteen.

Urakka-alueiden vastuutilaajien näkemyksen mukaan merkittävää eroa viimeisimmän- (24/25) ja edellisen (23/24) talven välillä ei ole noussut valvojahavainnoissa tai työmaapalavereissa.

Tässäkin asiassa, talven rankkuus on erittäin olennainen muuttuja.

Kestävyys

Sekä Staran, että yksityisten palveluntuottajien sopimuksissa edellytetään yhtäläisesti Green Deal -ohjelman mukaisuutta, joka ohjaa kunnossapidossa käytettävän kaluston ympäristövaikutusten vähentämiseen.

Myös muut ympäristövaikutuksia koskevat vaatimukset ovat yhtäläiset Staralla sekä yksityisillä palveluntuottajilla.

Yhteenveto

On todettavissa, että käytössä olevan datan ja analytiikan perusteella ei voida havaita laadullista laskua talvikunnossapidossa Tapaninkylän ja Vuosaaren urakka-alueilla palveluntarjoajien vaihtumisen seurauksena. Kaupunkiympäristön toimiala pyrkii jatkuvasti kehittämään alueurakoiden laadun mittaamista.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Mikael Lamberg, projektinjohtaja: 09 310 52989

mikael.lamberg@hel.fi