Hankinta, Hernesaaren lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalvelut, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-015428
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 41 §

Hankintaoikaisu rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätökseen 13.2.2025 § 13

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti keskeyttää lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalveluiden kilpailutuksen HEL 2024-015428 jäljempänä esitetyin perustein.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Hankinnan kohteena oli lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalvelut Hernesaaren lumenvastaanottopaikalla. Hankinta muodostuu kahdesta osa-alueesta. Osa-alue 1 käsittää aluspalvelut, kuplaverhon asennus, huolto ja puhdistus ja sukelluspalvelut, roskien keräyksen, lumenvastaanottopaikan toiminnan koordinoinnin sekä raportoinnin ja muu avustamisen. Osa-alue 2 muodostui osa-aluetta 1 täydentävistä erikseen tilattavista palveluista.

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintaa koskeva hankintailmoitus on 5.12.2024 lähetetty julkaistavaksi Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa ja Tenders Electronic Daily -portaalissa. Hankintamenettelynä oli julkisista hankinnoista annetun lain 1397/2016 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat saattoivat tehdä tarjouksen.

Tarjoukset tuli toimittaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelun kautta 7.1.2025 kello 12.00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta teki päätöksen 13.2.2025 § 13 lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalveluiden hankinnasta.

Hankintaoikaisuvaatimus

Ullanlinnan Traselex Oy (jäljempänä ”Traselex”) on tehnyt edellä mainittua hankintapäätöstä koskien hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 27.2.2025, ja se on näin ollen tehty ajoissa. Traselex on saattanut asian vireille myös markkinaoikeudessa.

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Traselex vaatii, että hankintayksikkö oikaisee päätöstään Hernesaaren lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalveluiden hankinnasta siten, että tarjouskilpailun voittanut Kotkan Merityö Oy:n tarjous hylätään koska tarjouksenantaja ei täytä Helsingin kaupungin asettamia vaatimuksia.

Valintaperusteiden kohdan C tekninen ja ammatillinen pätevyysvaatimuksen mukaan tarjoajalla tulee olla aiempaa kokemusta hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden tuottamisesta. Aiemman kokemuksen osoittamiseksi tarjoajalla tulee olla vähintään yksi hankinnan kohdetta vastaava referenssi. Hankinnan kohdetta vastaavana referenssinä pidetään osa-alueen 1 osalta referenssiä, jossa tarjoaja on sopimuksen perusteella tuottanut referenssiasiakkaalle vähintään 4 kuukauden ajan lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalveluita, johon on sisältynyt vähintään merialueella olevan lumenvastaanottopaikan avoinna pitäminen merialuksella sekä merialuetta rajaavan kuplaverhon toiminnan ylläpito- ja asennustöitä.

Asian arviointi

Referenssivaatimuksessa edellytettiin yllä esitetyn mukaisesti muun ohella kokemusta kuplaverhon asennus- ja ylläpitotöistä. Tarjouskilpailuun saatiin vain kaksi tarjousta. Hankintaoikaisun selvittämisen yhteydessä hankintayksikkö on saanut huomattavasti lisätietoa muiden kaupunkien toimintamalleista lumenvastaanoton osalta. Kuplaverhoa ei hankintayksikön tietojen mukaan ole käytössä vielä muualla. Samoin hankintayksikkö ei ole saanut selville muita hankintayksiköitä, jotka kaataisivat lunta mereen mahdollisesta valmiudesta huolimatta.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Hankintayksikkö katsoo, että kilpailutuksessa asetetut referenssivaatimukset eivät ole olleet hankinnoissa noudatettavien oikeusperiaatteiden mukaiset siltä osin kuin referenssivaatimuksessa on vaadittu kokemusta kuplaverhon asennus- ja ylläpitotöistä. Asetettu soveltuvuusvaatimus on kaventanut mahdollisten tarjoajien määrää olennaisesti, sillä merenkulkualalla sinänsä kokeneidenkaan tarjoajien ei ole ollut mahdollista täyttää asetettua referenssiä. Vaikka hankintayksiköllä on oikeus laatia vaatimukset ja ehdot tarpeidensa mukaisesti, ei hankintayksikkö saa ylimitoittaa vaatimuksiaan. Tämä tarkoittaa siitä, että vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa tavoiteltuihin päämääriin nähden. Tilanne, jossa referenssivaatimukset olisi käytännössä voinut täyttää vain yksi potentiaalinen tarjoaja, ei ole ollut suhteellisuusperiaatteen mukainen, kun muillakin kilpailua vähemmän rajoittavilla vaatimuksilla olisi ollut osoitettavissa, että tarjoajalla on hankinnan toteuttamisen kannalta tarvittava tekninen ja ammatillinen pätevyys. Hankintayksikkö katsookin, että referenssivaatimus on jälkitarkastelussa osoittautunut kilpailua tarpeettomasti rajoittavaksi ja muita tarjoajia syrjiväksi. Samalla hankintayksikkö on havainnut tarpeen täsmentää hankinnan kohdetta tarkoituksenmukaisemmaksi ja tarvettaan paremmin vastaavaksi.

Edellä mainittuja hankintamenettelyn virheellisyyksiä ei ole mahdollista korjata kuin keskeyttämällä hankinta.

Oikeudellinen arviointi

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hankintayksikkö voi aina todellisesta ja perustellusta syystä keskeyttää hankintamenettelyn eikä menettelyn keskeyttäminen edellytä esimerkiksi vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuneesta hankintamenettelyn virheellisyydestä, asiakirjojen tulkinnanvaraisuudesta tai muusta vastaavasta seikasta (mm. KHO: 2017:110 ja MAO 29/21).

Edellä esitetyin perustein hankintayksiköllä on hankintalaissa tarkoitettu peruste keskeyttää hankinta sopimusta tekemättä.

Sulje

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 13.02.2025 § 13

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita Kotkan Merityö Oy:n lumenvastaanottopaikan alus- ja ylläpitopalveluiden toimittajaksi kummassakin hankinnan osa-alueessa.

Hankinnan osa-alueet ovat:

1.
Alus- ja ylläpitopalvelut
2.
Täydentävät aluspalvelut

Hankinnan ennakoitu arvo osa-alueen 1 osalta on optiot mukaan luettuna 1 115 100 euroa (alv 0 %) ja osa-alueen 2 kokonaisarvo optiot mukaan luettuna on 657 600 euroa (alv 0 %). Hankinnan ennakoitu arvo yhdelle kalenterivuodelle on 185 850 euroa ja hankintakokonaisuuden ennakoitu arvo kokonaisuudessaan on 1 772 700 euroa (alv 0 %).

Palveluiden tuottaminen aloitetaan 1. osa-alueen osalta 1.3.2025 ja 2. osa-alueen osalta 1.1.2026. Sopimuskausi päättyy talvikauden 2026–2027 lopussa. Lisäksi hankintaan kuuluu neljä (4) yhden (1) talvikauden mittaista optiota, talvikausille 2027–2028, 2028–2029, 2029–2030 ja 2030–2031.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran kaupunki-infran kunnossapito -osaston yksikönjohtajan päättämään ja allekirjoittamaan sopimukset mahdollisten optiokausien osalta.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun valitusaika ja odotusaika (14 päivää) on kulunut, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Samalla johtokunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot

Samipetteri Mäkinen, va. yksikönjohtaja, puhelin: 310 39248

sami.makinen@hel.fi

Jake Hakulinen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39616

jake.hakulinen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 11.04.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Jake Hakulinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39616

jake.hakulinen@hel.fi

Tanja Dickman, hankintajuristi, puhelin: 09 310 38821

tanja.dickman@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 27.2.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.