Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Tietopyyntö, rakennusoikeuden markkinalähtöinen hintataso

HEL 2024-015780
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 14

Asiakirjapyyntö koskien Meilahden kartanoalueen rakennusten myyntiä ja maanvuokrausta koskevaa ulkopuolisen asiantuntijan laatimaa arviolausuntoa

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti, että tietopyynnön tekijän 25.11.2024 pyytämä asiakirja luovutetaan tietopyynnön tekijälle osittain, siltä osin kuin se ei ole salassa pidettävä.

Päätöksen perustelut

Tietopyynnön tekijä on 25.11.2024 pyytänyt saada kopion asiakirjasta, johon perustuvat kaupunkiympäristölautakunnan 21.5.2024 tekemässä päätöksessä § 289 ja tontit-yksikön päällikön 16.10.2024 tekemässä päätöksessä 50 § viittaukset rakennusoikeuden markkinalähtöiseen hintatasoon. Tietopyynnön tekijälle on 5.12.2024 vastattu sähköpostitse, että pyydetty asiakirja, GEM Valuation Oy:n 8.6.2023 laatima arviolausunto, on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, jäljempänä ”julkisuuslaki”) 24 §:n 1 momentin 20 kohdan perusteella osittain salassa pidettävä, eikä siitä sen vuoksi voida luovuttaa tietopyynnön tekijälle kopiota. Tietopyynnön tekijälle on 5.12.2024 lähetetyssä sähköpostivastauksessa varattu mahdollisuus tulla katsomaan kaupunkiympäristön tiloihin tietopyynnön kohteena olevaa arviolausuntoa sen julkisilta osin. Tietopyynnön tekijälle on 10.12.2024 näytetty kaupunkiympäristön tiloissa ulkopuolisen asiantuntijan laatima arviolausunto siltä osin, kuin se on julkinen. Tietopyynnön tekijä on 5.12.2024 pyytänyt saada asiasta valituskelpoisen hallintopäätöksen. Tietopyynnön kohteena olevan arviolausunnon julkisuutta on arvioitu uudelleen sen jälkeen, kun se on tietopyynnön tekijälle näytetty 10.12.2024. Uudelleenarvioinnin perusteella kaupunki katsoo arviolausunnon olevan julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan lisäksi myös saman momentin 17 kohdan mukaan osittain salassa pidettävä.

Julkisuuslain 9 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Julkisuuslain 10 §:n mukaan, kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon. Julkisuuslain 16 §:n 1 momentin mukaan viranomaisen asiakirjan sisällöstä annetaan tieto suullisesti taikka antamalla asiakirja viranomaisen luona nähtäväksi ja jäljennettäväksi tai kuunneltavaksi tai antamalla siitä kopio tai tuloste. Tieto asiakirjan julkisesta sisällöstä on annettava pyydetyllä tavalla, jollei pyynnön noudattaminen asiakirjojen suuren määrän tai asiakirjan kopioinnin vaikeuden tai muun niihin verrattavan syyn vuoksi aiheuta kohtuutonta haittaa virkatoiminnalle.

Tietopyynnön kohteena olevan ulkopuolisen asiantuntijan laatiman arviolausunnon salassapito perustuu julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 ja 20 kohtaan.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan mukaan asiakirjat, jotka sisältävät tietoja valtion, hyvinvointialueen, kunnan tai muun julkisyhteisön tai 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön, laitoksen tai säätiön liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta liiketoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi mainituille yhteisöille, laitoksille tai säätiöille taloudellista vahinkoa tai saattaisi toisen samanlaista tai muutoin kilpailevaa toimintaa harjoittavan julkisyhteisön tai yksityisen parempaan kilpailuasemaan tai heikentäisi julkisyhteisön tai 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun yhteisön, laitoksen tai säätiön mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin tai sijoitus-, rahoitus- ja velanhoitojärjestelyihin, ovat salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista, ovat salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja.

Koska tietopyynnön kohteena on julkisuuslain mukaan osittain salassa pidettävä arviolausunto, ei sitä voida luovuttaa kokonaisuudessaan tietopyynnön tekijälle. Asiassa on pyydetty arviolausunnon laatineen ulkopuolisen asiantuntijan GEM Valuation Oy:n näkemys siitä, miltä osin asiakirja voidaan luovuttaa tietopyynnön tekijälle. GEM Valuation Oy on arvioinut arviolausunnon sivujen 14–21 sisältävän liikesalaisuuksiaan ja katsonut lisäksi, ettei arviolausunnosta tulisi luovuttaa kopiota tietopyynnön tekijälle edes siltä osin, kuin se ei ole salassa pidettävä.

Pyydetyssä asiakirjassa arvioidaan ulkopuolisen asiantuntijan toimesta muun ohella rakennusoikeuden yksikköhintoja eri käyttötarkoituksissa. Kysymys on kuntalain (410/2015) 130 §:n 2 momentin tarkoittamasta puolueettoman arvioijan arviosta vuokrattavan alueen markkinaperusteisesta vuokratasosta. Pyydetty asiakirja sisältää sellaisia yksityisen liiketoiminnan kannalta merkityksellisiä tietoja, joita toiminnan harjoittaja ei ole tarkoittanut yleisön tietoon ja joiden antaminen aiheuttaisi toiminnan harjoittajalle taloudellista vahinkoa. Pyydetty asiakirja sisältää lisäksi sellaisia julkisen liiketoiminnan kannalta merkityksellisiä tietoja, joiden antaminen vaikuttaisi haitallisesti kaupungin kiinteistöluovutuksia koskeviin sopimuksiin ja niitä koskeviin neuvotteluihin sekä asettaisi kaupungin neuvottelukumppaneitaan heikompaan asemaan, mistä aiheutuisi kaupungille taloudellista vahinkoa. Tietopyynnön tekijälle ei ole tästä syystä luovutettu tietoa arviolausunnon sivuista 14–21 eikä osin sivusta 23. Arviolausunnon sivut 14–20 sisältävät tiedot arvioinnin perusteena käytetyistä vertailureferensseistä eri käyttötarkoituksittain, arviolausunnon sivu 21 arvioinnin johtopäätökset eri käyttötarkoituksittain ja arviolausunnon sivu 23 arvioinnin lopputuloksen.

Julkisuuslain mukaisesti tietopyynnön tekijälle luovutetaan kopio tietopyynnön kohteena olevasta arviolausunnosta siltä osin, kuin se ei ole julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 ja 20 kohtien mukaan salassa pidettävä.

Toimivallan peruste

Kaupunkiympäristölautakunnan 29.8.2017 § 62 päätöksen mukaan kaupunkiympäristön toimialalla viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen tekee palvelukokonaisuutta koskevissa asioissa palvelukokonaisuuden johtaja. Koko toimialaa ja toimialan hallintoa koskevissa asioissa päätöksen tekee hallintopäällikkö. Päätettävä asia koskee palvelukokonaisuutta, joten toimivaltainen viranhaltija on palvelukokonaisuuden johtaja eli maankäyttöjohtaja.

Lisätietojen antaja

Nana-Katriina Nordman, juristi, puhelin: 09 310 52733

nana-katriina.nordman@hel.fi

Laura Mäkituomas, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36546

laura.makituomas@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Tietopyyntö 25.11.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.