Valtuustoaloite, Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantaminen

HEL 2024-015926
Asialla on uudempia käsittelyjä
15. / 63 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otso Kivekkään ym. valtuustoaloitteesta koskien Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantamista

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Otso Kivekkään ehdotuksesta.

Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä Mechelininkadulle. Aloite koskee erityisesti Taivallahden peruskoulun ympäristöä Mechelininkadun ja Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä sekä Mechelininkatua Eteläisestä Hesperiankadusta etelän suuntaan. Asukkaiden keskuudessa on herännyt huoli erityisesti lasten turvallisesta liikkumisesta alueella. Onnettomuus- ja ajonopeustietojen perusteella Mechelininkadulla erityisesti Taivallahden peruskoulun ympäristössä ei ole tunnistettavissa selkeitä liikenneturvallisuuden ongelmakohtia, joten laajoille rakenteellisille toimenpiteille liikenne- ja katuympäristön muuttamiseksi ei arvioida olevan perusteita. Koetun turvallisuuden ja erityisesti lasten koulumatkojen liikenneturvallisuuden parantamiseksi kaupunki tulee arvioimaan Mechelininkadun nopeusrajoituksen laskemista 30 kilometriin tunnissa Taivallahden peruskoulun ympäristössä. Arviointia tehdään myös muilla pääverkon kaduilla, joiden läheisyydessä on peruskoulun toimipisteitä. Lisäksi Mechelininkadulla on säädetty liikennevalojen vaiheistusta siten, että kadun ylittävien jalankulkijoiden ennakkovihreä on pidemmän aikaa ennen kuin oikealle kääntyvä autoliikenne saa vihreän vaiheen.

Mechelininkatu on vilkasliikenteinen pääkatu, joka on keskeinen etelä-pohjoissuuntainen reitti kantakaupungin alueella. Kadulla on kaksi ajokaistaa suuntaansa ja pyöräkaistat. Kadun nopeusrajoitus on 40 km/h, joka on kaupungin nopeusrajoitusperiaatteiden mukainen. Mechelininkadulla on kaksi automaattisen liikennevalvonnan valvontapistettä Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä. Kameroilla valvotaan ajonopeuksia ja liikennevalo-opasteen noudattamista molemmissa Mechelininkadun ajosuunnissa. Kameravalvontapisteet sijaitsevat Taivallahden peruskoulun välittömässä läheisyydessä, joten valvonnalla on tavoiteltu parannettavan erityisesti lasten liikkumisen turvallisuutta koulumatkoilla. Risteyksen ensimmäinen kameravalvontapiste rakennettiin vuonna 2012, jonka jälkeen vuosina 2013–2014 tehtyjen mittausten mukaan keskinopeudet valvontapisteen läheisyydessä laskivat noin 2 km/h tasolta 33 km/h tasolle 31 km/h. Keskinopeudet ovat olleet siten selvästi nopeusrajoitusta alemmalla tasolla risteyksen läheisyydessä. Risteysalueella sijaitseva toinen kameravalvontakohde on toteutettu myöhemmin.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana (vuodet 2014–2023) Mechelininkadun ja Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä on tilastoitu kaksi polkupyöräonnettomuutta. Kaupungilla ei ole näiltä vuosilta tiedossa yhtään jalankulkijaonnettomuutta kyseiseltä risteysalueelta. Nopeusmittausten mukaan ajonopeudet Mechelininkadulla Eteläisen Hesperiankadun risteyksen läheisyydessä ovat nopeusrajoituksen mukaiset erityisesti kameravalvontakohteiden läheisyydessä, kuten edellä esitetty tutkimustuloskin osoittaa. Keskimääräiset ajonopeudet koulun läheisyydessä ovat paikoin nopeusrajoitusta huomattavasti alemmalla tasolla, minkä arvioidaan johtuvan automaattisen liikennevalvonnan lisäksi liikennevalo-ohjauksen aiheuttamasta viivytyksestä tai muusta jonoutumisesta.

Yleisesti Mechelininkadulla välillä Pohjoinen Rautatiekatu ja Pohjoinen Hesperiankatu keskinopeudet ovat nopeusrajoituksen mukaiset tai sitä alemmalla tasolla, mutta yksittäisten ajoneuvojen nopeudet voivat kuitenkin olla nopeusrajoitusta korkeammalla tasolla. Mechelininkadulla välillä Pohjoinen Rautatiekatu ja Pohjoinen Hesperiankatu on tilastoitu kaikkiaan yhdeksän polkupyöräonnettomuutta ja kuusi jalankulkijaonnettomuutta vuosina 2014–2023. Näistä yksi johti kuolemaan ja 10 muunlaiseen henkilövahinkoon. Tapausten määrä on samaa suuruusluokkaa muihin pääkatuihin verrattuna. Kuolemaan ja muihin henkilövahinkoihin johtaneiden liikenneonnettomuuksien kehitys on ollut vähenevä Helsingissä.

Onnettomuus- ja ajonopeustietojen perusteella Mechelininkadulla erityisesti Taivallahden peruskoulun ympäristössä ei ole tunnistettavissa selkeitä liikenneturvallisuuden ongelmakohtia, joten laajoille rakenteellisille toimenpiteille liikenne- ja katuympäristön muuttamiseksi ei arvioida olevan perusteita. Koulun ympäristön liikenneturvallisuudesta on oltu yhteydessä koululaisten huoltajiin. Asukkaiden kokemukset kadun liikenneturvallisuudesta ovat myös tärkeä tarkasteltava tekijä toimenpiteitä arvioitaessa, vaikka kohde ei nousisi muuten liikenneturvallisuuden näkökulmasta esille. Osa asukkaista on kokenut aloitteen ja muiden saatujen palautteiden mukaan turvattomuuden tunnetta Mechelininkadulla erityisesti jalankulkijana liikkuessaan.

Koetun turvallisuuden ja erityisesti lasten koulumatkojen liikenneturvallisuuden parantamiseksi kaupunki arvioi Mechelininkadun nopeusrajoituksen laskemista 30 kilometriin tunnissa Taivallahden peruskoulun ympäristössä. Arviointia tehdään myös muilla pääverkon kaduilla, joiden läheisyydessä on peruskoulun toimipisteitä. Mahdollinen Mechelininkadun nopeusrajoitusmuutos suunnitellaan ja toteutetaan samassa yhteydessä muiden vastaavien kohteiden kanssa. Toimenpiteellä tuettaisiin jalankulkijoiden ja autoilijoiden sekä pyöräilijöiden ja autoilijoiden turvallisia kohtaamisia koulun ympäristön suojateillä ja risteysalueilla. Toimenpide voisi myös pienentää peräänajo- ja risteysonnettomuuksien riskiä moottoriajoneuvojen välillä sekä parantavaa pyöräilijöiden turvallisuuden tunnetta Mechelininkadun pyöräkaistoilla.

Pääkaduilla tyypillisesti vältetään rakenteellisten hidasteiden käyttöä, jotta pääkaduilla kulkeminen olisi sujuvaa erityisesti bussiliikenteen runkolinjoille ja pelastusajoneuvoille. Töyssyt eivät myöskään lähtökohtaisesti sovi liikennevaloliittymiin, joissa vihreän valon palaessa moottoriajoneuvolla tulisi normaalisti voida edetä nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella tai lähes sitä vastaavalla nopeudella. Mechelininkadun ja Caloniuksenkadun risteyksessä kuitenkin vielä selvitetään mahdollisuutta tehdä korotus Caloniuksenkadun ylittävän suojatien kohdalle, mikä parantaisi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta, kun risteykseen saavutaan Mechelininkatua etelästä ja käännytään oikealle Caloniuksenkadulle.

Aloitteessa ehdotettiin koulusta ja nopeusrajoituksesta ilmoittavien tiemerkintöjen lisäämistä koulun lähelle. Tieliikennelaki mahdollistaa liikennemerkin tehostamisen liikennemerkkimerkinnällä, mutta toistaiseksi Helsingin katuverkolla ei käytetä tätä mahdollisuutta. Katumerkinnän sijaan kadulla nykyisin olevien lapset-liikennemerkkien sijaintia ja määrää arvioidaan uudelleen, jotta varmistetaan liikennemerkkien sijoittuminen tarkoituksenmukaisella tavalla koulumatkojen näkökulmasta. Liikennemerkit sijoitetaan mahdollisuuksien mukaan samaan kohtaan mahdollisen nopeusrajoitusmuutoksen kanssa tai muuten lähemmäksi koulua. Lapset-liikennemerkeillä osoitetaan autoilijoille, että alueella liikkuu lapsia. Helsinki käyttää tätä merkintää koulujen ja päiväkotien läheisyydessä.

Taivallahden koulun lisäksi aloitteessa ehdotetaan myös Mechelininkadun ja Pohjoisen Rautatiekadun risteyksen parantamista. Kyseisen risteyksen kehittämisestä on valmistunut katusuunnitelma, jossa pyöräliikenteen järjestelyt muuttuvat yksisuuntaisiksi. Samalla risteyksen geometriaa muutetaan tukemaan nykyistä paremmin turvallisia ajonopeuksia. Katusuunnitelmat 31431/1 ja 31432/1 hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa 22.3.2022. Lisäksi risteyksen läheisyydessä Marian raitiopysäkin pohjoisempi suojatie on päätetty muuttaa kadunylityspaikaksi, sillä nykyinen suojatie ei ole turvallinen eikä sitä ollut mahdollista kehittää turvallisemmaksi. Pääkadulla tuolla kohdin ei voi vähentää ajokaistoja tai rakentaa hidastetöyssyjä eikä liittymään voi laittaa liikennevaloja, kun sivusuunnan haara rakennetaan ylijatketuksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi.

Pohjoisen Hesperiankadun, Eteläisen Hesperiankadun, Museokadun ja Caloniuksenkadun risteyksissä on aloitteen myötä tehty pieniä säätöjä liikennevalo-ohjelmiin. Jalankulkijoille annetaan ennakkovihreä, jolloin heidän vihreä valonsa syttyy muutama sekunti ennen kääntyvän autoilijan vihreää. Tällä tavalla kääntyvä autoilija ehtii paremmin havaita jalankulkijan. Ennakkovihreätoiminto on tehtyjen säätöjen myötä voimassa aiempaa pidempään.

Aloitteessa ehdotettiin myös Mechelininkadun ajokaistojen vähentämistä koulun ympäristössä. Taivallahden peruskoulun kohdalla kadun autoliikennemäärä on noin 18 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärä on pienempi koulun kohdalla kuin kadun eteläosassa. Määrä on kuitenkin niin suuri, että kaistamäärän vähentämisen arvioitaisiin heikentävän autoliikenteen sujuvuutta ja ohjaavan autoliikenteen paikalliskaduille, mikä ei ole toivottavaa liikenneturvallisuuden kannalta.

Sulje

Valtuustoaloite

Valtuutettu Otso Kivekäs ja 28 muuta valtuutettua ovat tehneet 27.11.2024 seuraavan valtuustoaloitteen:

"Aloite Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantamiseksi

Taivallahden koulu on palaamassa väistöstä vuodenvaihteesta takaisin Mechelininkadun varteen. Koulun vanhemmat ovat huolissaan liikenneturvallisuudesta ja heidän keräämässään addressissa on jo satoja nimiä.

Mechelininkatu on pääkatu, jolla on merkittävä liikennemäärä. Taivallahden koulun kohdalla liikenne on kuitenkin jo selvästi vähäisempää kuin eteläosalla. Paras ratkaisu olisi Mechelininkadun kaventaminen 1+1-kaistaiseksi koulun kohdalla.

Vanhemmat ehdottavat myös

- 30 km/h nopeusrajoitus Mechelininkadulle koulun kohdalle tai laajemmin
- Selkeät ja isot katumerkinnät 30 km/h sekä KOULU-merkinnät katuun ja liikennemerkein
- Hidastetöyssyt koulun läheisyyteen
Caloniuksenkadun ja Mechelininkadun risteyksen liikennejärjestelyjen muuttaminen jalankulkijoille turvallisemmiksi
- Mechelininkadun pyöräkaistojen turvallisuuden parantaminen
- Myös muiden Mechelininkadun varren risteyksien turvallisuuden parantaminen, erityisesti Mechelininkatu ja Pohjoinen Rautatiekatu
- Tiedotus alueen asukkaille, koululle ja toimijoille toimien edistymisestä sekä aikataulusta.

Aiemman valtuustoaloitteen vastauksessa todettiin, että pääkatujen varrella sijaitsevien koulujen kohdalla on mahdollista pistemäisesti alentaa nopeusrajoitusta, lisätä kameravalvontaa ja muutoin parantaa kadunylitysten turvallisuutta.

Kaikkia näitä keinoja tulisi arvioida. Osa ratkaisuista saattaa hidastaa autoliikennettä. Hidastusvaikutus tulisi arvioida, jotta sitä voidaan suhteuttaa lasten turvallisuudelle syntyvään hyötyyn.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Taivallahden koulun kohdalla arvioidaan ylläkuvatut ja mahdolliset muut turvallisuustoimet ja toteutetaan nopeasti ne mitkä on nopeasti toteutettavissa sekä valmistellaan myös enemmän aikaa vaativia muutoksia."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 5.3.2025 mennessä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 12.02.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Elina Rundell, liikenneinsinööri: 09 310 52955

elina.rundell@hel.fi