Toimintakertomus 2024, rakentamispalveluliikelaitos
Rakentamispalveluliikelaitoksen toimintakertomus vuodelta 2024
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Staran toimintakertomuksen vuodelta 2024 ja antoi sen tiedoksi kaupunginhallitukselle.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupungin sekä sen toimialojen ja laitosten toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen seurantaa varten laaditaan vuosittain tilinpäätöksen lisäksi Helsingin kaupungin vuosikertomus sekä toimiala- ja laitoskohtaiset toimintakertomukset. Kaupungin vuosikertomuksen sekä toimialojen ja laitosten toimintakertomusten laadinta perustuu kaupunginhallituksen päätökseen.
Staran vuosi 2024
Staran liikevaihto laski liki 10 miljoonalla eurolla vuodesta 2023, ja tulos oli edellisvuotta selvästi huonompi. Staran liikevaihto vuonna 2024 oli 237,8 miljoonaa euroa. Tilikauden alijäämä oli 6,9 miljoonaa euroa. Kannattavuus heikkeni.
Staran suurin asiakas on kaupunkiympäristön toimiala. Vuonna 2024 myynti toimialalle oli 210 miljoonaa euroa. Kaupunkiympäristön toimialalle tehtävien investointihankkeiden myyntituotot laskivat noin 10 miljoonalla eurolla edellisvuodesta. Erityisesti suuret rakennushankkeet vähenivät. Lukumääräisesti rakennuskohteita oli kuitenkin noin 10 prosenttia edellisvuotta enemmän, kun pienet hankkeet lisääntyivät.
Katu- ja viheralueiden kunnossapitovastuisiin tuli muutoksia lokakuun 2024 alusta, kun Staran aiemmin hoitamia alueita siirtyi yksityisten urakoitsijoiden hoitoon. Vuoden 2024 lopulla Stara hoiti Helsingin katu- ja viheralueista 47 prosenttia. Lokakuussa voimaan tulleet muutokset viimeistelivät aluemuutokset, joiden taustalla oli Helsingin kaupunginhallituksen 16.11.2020 tekemä päätös.
Staran kehittämis- ja tuottavuusohjelma päättyi. Ohjelman avainmittareita seurattiin kaupunkitason ohjausryhmässä. Kolmivuotisen ohjelman puitteissa Stara saavutti yli 20 miljoonan euron säästöt.
Digitalisaatiota hyödyntävien tuotannonohjausjärjestelmien käyttöönottoa jatkettiin, ja Stara uusi RALA-sertifikaatin.
Asiakastyytyväisyys kasvoi. Vuonna 2024 asiakastyytyväisyyttä mittaava nettosuositteluindeksi oli 46 eli erinomaisella tasolla. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat Staran tuote- ja palveluvalikoimaan sekä työn laatuun ja palvelualttiuteen.
Keskimääräinen henkilöstömäärä vuonna 2024 oli 1 300. Henkilöstön kokonaisluku vuoden lopussa määräaikaiset työntekijät mukaan lukien oli 1 202. Vakinaisten työntekijöiden osuus henkilöstöstä oli 88,7 prosenttia. Henkilöstön keski-ikä oli 48,9 vuotta, ja naisia oli henkilöstöstä 22,9 prosenttia.
Tapaturmien määrä väheni ja tapaturmataajuus laski, mutta sairauspoissaolot lisääntyivät. Vuoden aikana raportoitiin 54 tapaturmaa, ja tapaturmataajuus oli 24,6. Sairauspoissaoloprosentti oli 5,13.
Päätös tullut nähtäväksi 21.03.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Päivi Seikkula, viestintäpäällikkö, puhelin: 09 310 38610
Janne Saavalainen, viestintäasiantuntija, puhelin: 09 310 23078