Valtuustoaloite, asukaspaneeli vakinaiseksi osaksi päätöksentekoa
- Helsingin kaupunginvaltuusto 12/27.08.2025
- Helsingin kaupunginhallitus 27/18.08.2025
- Kaupunkiympäristölautakunta 17/20.05.2025
- Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 8/20.05.2025
- Kaupunkiympäristölautakunta 16/13.05.2025
- Kasvatus- ja koulutuslautakunta 7/13.05.2025
- Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 7/13.05.2025
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 6/29.04.2025
V 27.8.2025, Valtuutettu Elina Kauppilan aloite asukaspaneelista vakinaisena osana päätöksentekoa
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijän perustelut
Kaupunginvaltuutettu Elina Kauppila sekä 24 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsingissä otetaan vakituiseksi käytännöksi satunnaisotannalla muodostettu ja Helsingin väestötilastoja heijasteleva asukaspaneeli osaksi päätöksentekoa, joka on koossa aina valtuustokauden ajan.
Aloitteessa esitetään, että paneeli ottaa kantaa päätöksiin, joihin liittyy vaikeita arvovalintoja, suuri epävarmuus siitä, miten saadaan asukkaiden kannalta hyväksyttävä ratkaisu tai joissa poliittisen kompromissin rakentaminen on poikkeuksellisen vaikeaa. Paneelin tehtävä on näissä tilanteissa tukea ehdotuksellaan poliittista päätöksentekoa ja valmistelua. Vastuu päätöksistä pysyy kaupunginvaltuustolla, mutta virka– ja poliittinen johto sitoutuvat huomioimaan paneelin suositukset päätöksenteossaan.
Hallintosäännön 27 luvun 1 §:n mukaan kunnan jäsenten osallisuus ja kaupungin ja kaupunkilaisten vuorovaikutus perustuu yksilöiden ja yhteisöjen osaamisen ja asiantuntijuuden hyödyntämiseen, omaehtoisen toiminnan mahdollistamiseen ja yhdenvertaisten osallistumismahdollisuuksien luomiseen. Helsingin kaupungilla kaupunkilaisten ja palvelujen käyttäjien osallistumisen ja vuorovaikutuksen osatekijöitä ovat: hallinnon avoimuus, selkeäkielinen ja monikanavainen viestintä, alueellinen osallistuminen, osallistuva suunnittelu ja budjetointi, asukaslähtöisyyttä edistävät käyttäjä- ja asiakasraadit, asiakaskokemuksen ja palautteiden hyödyntäminen, toimivat aloitekäytännöt sekä kansalaistoiminnan kannuste- ja tukimenettelyt.
Helsingin kaupunki käyttää jo nyt laajasti erilaisia menetelmiä, jotta asukkaat ja asiakkaat erilaisine tarpeineen tulevat kuulluksi, voivat antaa palautetta ja osallistua palveluiden kehittämiseen. Muita osallistumisen muotoja ovat esimerkiksi kirjallisen palautteen antaminen, numeerisen palautteen antaminen asiakaskokemuksesta ja osallistuminen asiakaskyselyihin. Kaikilla toimialoilla on vakiintuneina menetelminä monenlaisia erilaisia kuulemisen muotoja esimerkiksi lukioiden nuorten vaikuttajaryhmä, Stadin ammattiopiston vaikuttajafoorumi, kirjaston ja museon asiakasraadit ja nuorten Kulttuurilabran hallitus sekä nuorten liikunnan seuraparlamentti. Lyhytkestoisempia asukaspaneeleja on ollut käytössä toimialojen erilaisissa kehittämishankkeissa. Lisäksi Helsingin kaupungin toimialojen palveluiden asiakkaat voivat osallistua kehittämiseen yhteistyössä palveluiden kanssa esimerkiksi liittymällä asiakasraateihin ja - neuvostoihin, osallistumalla yhteiskehittäjäryhmiin, työpajoihin ja asukasiltoihin tai ryhtymällä vertais- tai kokemusasiantuntijaksi.
Kokemuksia laajemmista asukaspaneeleista
Helsingin kaupunki kokeili asukaspaneeleja vuonna 2013 toteutetussa alueellisen osallistumisen kokeilussa, demokratiapiloteissa. Pilotissa Arabianranta, Toukola ja Vanhakaupunki demokraattisen päätöksenteon kasvualustana, tavoitteena oli vahvistaa alueen kaupunkilaisten osallistumista, löytää aluevaikuttamisen toimintatapoja, kokeilla uusia osallistumiskeinoja, elävöittää Arabianrannan rantapuistoa sekä suunnitella miten asukastalot ja julkiset tilat saadaan käyttöön kaikille. Keskeisenä tuloksena on onnistuneesti toteutettu kansalaisraati, joka tuotti kansalaismielipiteen alueen rantapuiston elävöittämiseksi. Kansalaismielipide muotoiltiin julkilausumaksi, joka luovutettiin kaupungille aloitteen muodossa. Kaupunkilaisten raati- pilotissa tavoitteena oli vahvistaa kaupungin demokratiaa ja kehittää uutta kaupunkilaisraati -toimintamallia. Pilotissa kokeiltiin vaikuttamista Helsingin valmisteilla oleviin uusiin pysäköintipolitiikan linjauksiin tuomalla kansalaisten näkemykset esille. Keskeisenä tuloksena on menetelmän hyvä toteuttamiskelpoisuus sekä raadin julkilausuman käsittely osana Helsingin pysäköintipolitiikkaa kaupunkisuunnittelulautakunnassa.
Tuoreempi kokemus asukaspaneelista on vuonna 2024 toteutettu liikenteen ilmastopaneeli. Satunnaisotannalla helsinkiläisistä koottu kaupunkilaisten ilmastopaneeli on puntaroinut keinoja, jonka tarkoituksena on muodostaa yhteinen tilannekuva aiheesta. Aiheesta kirjoitettiin julkilausuma päätöksenteon ja jatkosuunnittelun tueksi. Helsingin kaupungin ilmastopaneeli on riippumaton asiantuntijaelin, jonka tehtävänä on tuottaa tieteellistä tietoa ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja siihen sopeutumisesta. Tavoitteena on tukea kaupungin ilmastopolitiikan suunnittelua, toimeenpanoa, seurantaa ja päätöksentekoa.
Kansallisesti asukaspaneeleista on vasta vähän kokemusta. Suurista kaupungeista Turun kaupunki on hyödyntänyt asukaspaneeleista osana päätöksentekoa. Asukaspaneelit ovat olennainen osa Turun kaupungin osallisuusstrategiaa, jonka tavoitteena on lisätä asukkaiden osallistumista kaupungin toimintaan ja päätöksentekoon. Asukaspaneelien kautta kaupunki saa tietoa asukkaiden näkemyksistä ja toiveista, mikä auttaa päätöksenteossa ja kaupunkisuunnittelussa. Turun mallissa kaupunginhallitus tekee päätöksen puntaroinnin aiheesta ja kysymyksenasetannasta. Lisäksi kaupungin johtoryhmässä on asetettu vastuujohtajat ja kaupunginhallitus käsittelee paneelin tuloksia osana toimeenpanoa.
Asukaspaneelien aihealueet, päätöksenteko ja käyttöönotto
Helsingin kaupungin näkökulmasta asukkaiden osallistumismahdollisuudet tulee jatkossakin toteuttaa monipuolisilla menetelmillä. Monipuolisten menetelmien avulla voidaan varmistaa, että mahdollisimman moni asukas tulee kuulluksi, pääsee osallistumaan ja vaikuttamaan kaupungin suunnitelmiin ja palveluihin.
Onnistuakseen asukaspaneelitoiminta vaatii selkeän tehtävien ja vastuutahojen määrittelyn, sekä kaupungin johdolta tahtotilan ja päätöksiä resurssien kohdentamisesta. Asukaspaneeli sopii yhdeksi osallistavaksi menetelmäksi etenkin silloin, kun aihe on rajattu ja paneelille on annettu selkeä tehtävä ja mandaatti. Mikäli paneeli otetaan käyttöön, on kytkös päätöksentekoon oltava selkeä. Kaupunginhallitus tai -valtuusto voisi olla taho, joka määrittelee teemat ja aiheet asukaspaneelin työskentelyä varten.
Asukaspaneelin lisäarvo päätöksentekoon on se, että se voi tuottaa harkittuja ja eri näkökulmia huomioivia kansalaismielipiteitä päätöksenteon tueksi. Asukaspaneelin käynnistäminen vaatii kuitenkin tarkempaa selvittämistä ja vaikutusten arviointia. Moniäänisyyden ja yhdenvertaisuuden saavuttamiseksi panelistien valinnassa tulee satunnaisotannan lisäksi panostaa siihen, että paneelissa on riittävän monipuolinen edustus kuntalaisia. Lisäksi tulee tarkastella paneelin suhdetta Helsingin muihin osallistumisen ja vaikuttamisen keinoihin ja kanaviin, kuten vanhus-, vammais- ja nuorisoneuvostoihin. Riittämättömästi resursoidun, suunnitellun ja toteutetun asukaspaneelin riskinä on, että annetaan vaikutelma kaikkien kaupunkilaisten kuulemisesta, vaikka todellisuudessa paneelin kautta osallistuvat ja edustavat jo valmiiksi aktiiviset kaupunkilaiset.
Osana tulevaa osallisuus- ja vuorovaikutusmallin päivittämistä sekä toimialojen uusien osallisuussuunnitelmien laatimista selvitetään ensin millaisia kotimaisia ja kansainvälisiä kokemuksia valtuustokauden ajan koossa olevasta väestötilastoja heijastelevasta asukaspaneeleista on ja miten vastaava kannattaisi toteuttaa Helsingissä. Osallisuus- ja vuorovaikutusmallin päivittäisen yhteydessä hyödynnetään erityisesti Sitran asiantuntemusta, joka on perehtynyt laajemmin asukaspaneelien käyttöön osana lähidemokratian lisäämistä. Selvityksen pohjalta pilotoitaisiin asukaspaneelia valtuustokauden aikana. Myös kesäkuussa julkaistussa kaupunkistrategian 2025-2029 neuvottelutuloksessa linjataan, että Helsinki laajentaa asukaspaneeleiden hyödyntämistä
Koska aloitteessa esitetty paneeli olisi kaupunkiyhteistä toimintaa ja osa kaupunginvaltuustossa käsiteltävien asioiden päätöksentekoa, kaikki toimialalautakunnat esittivät lausunnoissaan, että paneelin perustamisen ja koordinoinnin päävastuu tulisi olla kaupunginkansliassa. Toimialojen on kuitenkin tärkeää olla mukana silloin, kun paneeli puntaroi toimialojen toimivaltaan ja palveluihin liittyviä asioita.
Valtuustoaloitteen vastauksen valmisteluun ovat osallistuneet kaupunginkanslia, kulttuurin ja vapaa-ajan, kasvatuksen ja koulutuksen, kaupunkiympäristön sekä sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala. Toimialalautakunnat ovat antaneet aloitteeseen vastauksensa ja vastaus on lausuntojen mukainen.
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n mukaan valtuutetulla on oikeus tehdä aloitteita kaupungin yhteisistä asioista. Kaupunginhallitus vastaa aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.
Kaupunkiympäristölautakunta 20.05.2025 § 309
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsingissä otetaan vakituiseksi käytännöksi satunnaisotannalla muodostettu ja Helsingin väestötilastoja heijasteleva asukaspaneeli, joka on koossa aina valtuustokauden ajan.
Kaupunkiympäristölautakunta suhtautuu satunnaisotannalla muodostettuihin asukaspaneeleihin lähtökohtaisesti myönteisesti. Asukaspaneeli on hyvä keino tuottaa harkittuja ja eri näkökulmia huomioivia kansalaismielipiteitä päätöksenteon tueksi. Aloitteen toteuttamisen edellytykset ja toiminnan vaatimat resurssit on kuitenkin syytä selvittää tarkoin ennen kuin tehdään ratkaisu asukaspaneelin perustamisesta.
Aloitteessa ehdotetaan, että asukaspaneeli toimisi koko valtuustokauden ajan. Mahdollisen asukaspaneelin jatkosuunnittelussa kannattaa harkita toimikauden pituutta. On tärkeää selvittää kuinka pitkäjänteisesti paneelin osallistuvat pystyvät sitoutumaan osallistumiseen. Myös valtuustokautta lyhyempi ajanjakso saattaa olla perusteltu ja parantaa paneelin edustavuutta ja panelistien sitoutumista.
Paneelityöskentelyn vaikuttavuuden varmistamiseksi on sopivien aiheiden valitseminen ja rajaaminen tärkeää. Aiheen valinta varhaisessa vaiheessa mahdollistaa onnistuneen kytkennän päätöksentekoon. Paneelia suunniteltaessa kaupunki voisi valita käsiteltäviksi aiheiksi muutaman kaupunkistrategiasta nousevan keskeisen teeman tai temaattisen kokonaisuuden. Aiheiden tulee olla riittävän laajoja, kiinnostavia ja eri väestöryhmiä koskettavia. Panelisteilla olisi jo kutsuvaiheessa hyvä olla käsitys, mitä teemoja tullaan käsittelemään.
Jatkosuunnittelussa on tarpeen myös kirkastaa asukaspaneelin rooli osana kaupungin päätöksentekoprosessia. Vaikuttavuuden näkökulmasta on tärkeää, että paneelin julkilausuma esitellään päättäjille päätöksenteon kannalta oikeaan aikaan. Myös panelistien valintaprosessiin tulee jatkosuunnittelussa kiinnittää huomiota moniäänisyyden ja edustavuuden varmistamiseksi.
Kaupunkitasoisen paneelin koordinointivastuun on luontevaa olla kaupunginkansliassa, mutta aiheiden valintaa ja paneelityötä tulisi tehdä yhteistyössä toimialojen kanssa. Kaupunkiyhteinen asukaspaneeli ei poissulkisi esimerkiksi hankekohtaisten tai muiden paneeleiden käyttöä toimialalla. Kaupunkiympäristölautakunta kannusti kaupunginkansliaa edistämään asukaspaneelien järjestämistä kesäkuussa 2025 alkavan valtuustokauden aikana.
Kokemuksen esimerkiksi kaupunkiympäristön toimialalta osoittavat, että asukaspaneelin muodostaminen ja toiminnan organisointi on varsin työlästä. Asukaspaneelin suunnitteluun ja toteutukseen tulisi varata riittävästi resursseja. Jos asukaspaneelin suunnittelua jatketaan, kannattaa hyödyntää myös muiden kaupunkien kokemuksia paneeleista.
Käsittely
Vastaehdotus:
Mia Haglund: Lisätään lausuntoehdotukseen kappaleen seitsemän (7) viimeiseksi virkkeeksi:
"Kaupunkiympäristölautakunta kannustaa kaupunginkansliaa edistämään asukaspaneelien järjestämistä kesäkuussa 2025 alkavan valtuustokauden aikana."
Kannattaja: Eveliina Heinäluoma
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Mia Haglundin vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.
Jaa-äänet: 4
Silja Borgarsdottir Sandelin, Otto Meri, Risto Rautava, Anni Sinnemäki
Ei-äänet: 9
Mia Haglund, Eveliina Heinäluoma, Jenni Hjelt, Marleena Isomaa, Otso Kivekäs, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Katri Penttinen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Mia Haglundin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 4–9.
13.05.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Heikki Mäntymäki, viestintäpäällikkö: 09 310 37368
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 20.05.2025 § 106
Lausunto
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuutettu Elina Kauppilan ja 24 muun valtuutetun aloitteesta koskien asukaspaneelia vakinaisena osana päätöksentekoa seuraavan lausunnon:
“Aloitteessa esitetään, että Helsingissä otetaan vakinaiseksi käytännöksi pysyvä satunnaisotannalla muodostettu ja Helsingin väestötietoja heijasteleva asukaspaneeli, joka on koossa koko valtuustokauden ajan. Paneeli ottaisi kantaa päätöksiin, joihin liittyy vaikeita arvovalintoja tai joissa poliittinen kompromissi on poikkeuksellisen vaikeaa. Aloitteessa esitetään, että asukaspaneelin kokoonpanossa ja asiantuntijakuulemisissa tulisi huomioida erityisesti ne kannat ja väestöryhmät, jotka nykyisessä edustuksellisessa järjestelmässä ovat puutteellisesti edustettuja.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta toteaa, että asukkaiden osallistumismahdollisuudet tulee jatkossakin toteuttaa monipuolisilla menetelmillä. Vain monipuolisten menetelmien avulla voidaan varmistaa, että mahdollisimman moni asukas tulee kuulluksi, pääsee osallistumaan ja voi vaikuttaa omiin sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluihinsa.
Tausta
Hallintosäännön 27 luvun 1 §:n mukaan kunnan jäsenten osallisuus ja kaupungin ja kaupunkilaisten vuorovaikutus perustuu yksilöiden ja yhteisöjen osaamisen ja asiantuntijuuden hyödyntämiseen, omaehtoisen toiminnan mahdollistamiseen ja yhdenvertaisten osallistumismahdollisuuksien luomiseen. Helsingin kaupungilla kaupunkilaisten ja palvelujen käyttäjien osallistumisen ja vuorovaikutuksen osatekijöitä ovat: hallinnon avoimuus, selkeäkielinen ja monikanavainen viestintä, alueellinen osallistuminen, osallistuva suunnittelu ja budjetointi, asukaslähtöisyyttä edistävät käyttäjä- ja asiakasraadit, asiakaskokemuksen ja palautteiden hyödyntäminen, toimivat aloitekäytännöt sekä kansalaistoiminnan kannuste- ja tukimenettelyt.
Kaupungin toimielimet edustavat edustuksellisen demokratian kautta kuntalaisia. Lisäksi niitä täydentävät vaikuttamistoimielimet (vanhusneuvosto, vammaisneuvosto ja nuorisoneuvosto) sekä kansalliskielilautakunta. Lisäksi kunnan asukkaita kuullaan merkittävissä asioissa.
Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet tulee hyvinvointialuelain (611/2021) 41 §:n mukaan ottaa huomioon hyvinvointialuestrategiassa. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategiassa (2023–2025) asiakaskokemus on keskeinen strateginen painopiste. Tämä tarkoittaa asukkaiden kuuntelua, palvelutarpeiden ymmärtämistä ja palvelujen kehittämistä asiakaslähtöisemmiksi yhdessä asiakkaiden kanssa. Toiminnan tavoitteena on aito osallistuminen ja vaikutusmahdollisuudet asukkaan omiin sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluihin.
Toimialalla on tunnistettu, että osa sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjistä tarvitsee monipuolisesti ja paljon palveluitamme. Tämä tarkoittaa, että osallistumisen tapoja valittaessa erityistä huomiota tulee kiinnittää haavoittuvassa asemassa olevien ja paljon palveluja tarvitsevien asukkaiden osallistumiseen.
Esimerkkejä osallisuuden toteuttamisesta sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala käyttää laajasti erilaisia menetelmiä, jotta asukkaat ja asiakkaat erilaisine tarpeineen tulevat kuulluksi, voivat antaa palautetta ja osallistua palveluiden kehittämiseen.
Toimialan palveluissa osallisuus toteutuu yleensä kiinteänä osana hoitoa ja palvelua. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiakkaat osallistuvat ammattilaisten kanssa omaa hoitoansa koskevaan suunnitteluun ja päätöksiin.
Lisäksi palveluiden asiakkaat voivat osallistua kehittämiseen yhteistyössä palveluiden kanssa esimerkiksi liittymällä asiakasraateihin ja -neuvostoihin, osallistumalla yhteiskehittäjäryhmiin, työpajoihin ja asukasiltoihin tai ryhtymällä vertais- tai kokemusasiantuntijaksi.
Muita osallistumisen muotoja ovat esimerkiksi kirjallisen palautteen antaminen, numeerisen palautteen antaminen asiakaskokemuksesta ja osallistuminen asiakaskyselyihin. Reklamaatiotilanteessa kirjallisen palautteen lisäksi asiakas voi tehdä muistutuksen, kantelun tai vaaratapahtumailmoituksen saamastaan hoidosta tai palvelusta.
Edellä mainittujen lisäksi erilaisten asukasryhmien näkökulmia palvelukehitykseen ja päätöksentekoon saadaan sosiaalisen raportoinnin, järjestöjen kanssa tehtävän yhteistyön sekä vanhus- ja vammaisneuvoston ja nuorisoneuvoston kautta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan helsinkiläisille syksyllä 2024 teettämän asukaskyselyn mukaan (n=2487) vastaajat osallistuvat mieluiten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen vastaamalla verkkokyselyihin (60 prosenttia) ja antamalla palautetta tekstiviestillä asioinnin jälkeen (37 prosenttia). Paljon palveluja tarvitsevista vastaajista jopa 30 prosenttia kertoi haluavansa osallistua asiakasraateihin, joissa asukkaat ja ammattilaiset kehittävät palveluja yhdessä.
Asukaspaneeli
Vuonna 2025 käynnistyy Helsingin osallisuus- ja vuorovaikutusmallin arviointi sekä uuden strategiakauden kaupunkiyhteisen osallisuussuunnitelman laatiminen. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta näkee tarkoituksenmukaiseksi, että vakinaisen asukaspaneelien tarvetta, mahdollisuuksia ja toimintaedellytyksiä selvitetään ja arvioidaan tämän työn yhteydessä. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta katsoo, että tarkoituksenmukaisesti hyödynnettynä puntaroivaan demokratiaan perustuva asukaspaneeli voi tarjota mielekkään menetelmän asukasnäkökulman tuomiseksi päätöksenteon tueksi.
Lautakunta toteaa, että päätös asukaspaneelin perustamisesta edellyttäisi myös henkilöstöresursseja ja rahoitusta. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan osalta tulee tällöin huomioida toimialan kaupungista erillinen rahoitusmalli. Mikäli asukaspaneeli päätetään perustaa, tulisi se toteuttaa keskitetysti kaupunginkanslian toimesta. Toimialat voisivat osallistua toimintaan esimerkiksi asiantuntijaresurssein omaa toimialaansa koskevia aiheita käsiteltäessä.
Lautakunta kannattaa sitä, että kaupunginkanslia edistää tulevalla valtuustokaudella asukaspaneelien toteuttamista uuden osallisuussuunnitelman puitteissa.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Vain monipuolisten menetelmien avulla voidaan varmistaa, että mahdollisimman moni asukas tulee kuulluksi, pääsee osallistumaan ja voi vaikuttaa omiin sosiaali- ja terveyspalveluihinsa. Haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden osallistumismahdollisuuksiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, kun osallistumisen menetelmiä valitaan."
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Kati Juva: Poistetaan Asukaspaneeli-otsikon kaksi ensimmäistä kappaletta, sillä ne kuvaavat yleistä suhtautumista paneeleihin ja ottavat kantaa myöhemmin päätöksenä esitettyä selvittämistä rajoittavasti.
Muutetaan Asukaspaneeli-otsikon kolmas kappale seuraavasti:
Vuonna 2025 käynnistyy Helsingin osallisuus- ja vuorovaikutusmallin arviointi sekä uuden strategiakauden kaupunkiyhteisen osallisuussuunnitelman laatiminen. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta näkee tarkoituksenmukaiseksi, että vakinaisen asukaspaneelien tarvetta, mahdollisuuksia ja toimintaedellytyksiä selvitetään ja arvioidaan tämän työn yhteydessä. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta katsoo, että TARKOITUKSENMUKAISESTI HYÖDYNNETTYNÄ puntaroivaan demokratiaan perustuva asukaspaneeli voi tarjota mielekkään menetelmän asukasnäkökulman tuomiseksi päätöksenteon tueksi.
Asukaspaneeli-otsikon neljäs kappale pidetään ennallaan, lisätään sen jälkeen uusi kohta: Lautakunta kannattaa sitä, että kaupunginkanslia edistää tulevalla valtuustokaudella asukaspaneelien toteuttamista uuden osallisuussuunnitelman puitteissa.
Kannattaja: jäsen Samuel Adouchief
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Kati Juva)
Jaa-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio
Ei-äänet: 11
Samuel Adouchief, Vilja Alanko, Pentti Arajärvi, Oona Hagman, Antti Hytti, Kati Juva, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Nea Nättinen, Jussi Sahlberg, Daniel Sazonov
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi jäsen Kati Juvan vastaehdotuksen äänin 11 - 2.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi hyväksytyn vastaehdotusten osalta esittelijän ehdotuksesta poikkeavan lausunnon.
13.05.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Kirsi Hytti, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 37646
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 13.05.2025 § 171
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle Elina Kauppilan ja 24 muun valtuutetun allekirjoittamaan valtuustoaloitteeseen ”Asukaspaneeli vakinaiseksi osaksi päätöksentekoa” seuraavan lausunnon:
Aloitteessa esitetään, että Helsingissä otetaan vakituiseksi käytännöksi satunnaisotannalla muodostettu ja Helsingin väestötilastoja heijasteleva asukaspaneeli, joka on koossa aina valtuustokauden ajan.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan näkökulmasta asukaspaneelit voivat toimia hyvänä keinona asukasosallisuuden lisäämiseen, moniäänisyyden vahvistamiseen sekä puntaroivan demokratian toteuttamiseen. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ei ole kokeiltu pitkäjänteistä asukaspaneelityöskentelyä, mutta kevyemmästä vaikuttajaryhmätyöskentelystä on kuitenkin kokemuksia. Esimerkiksi lukioiden nuorten vaikuttajaryhmän (’advisory board’) sekä Stadin ammattiopiston vaikuttajafoorumin avulla nuorten ääniä on saatu jouhevasti kehittämisen tueksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta näkee, että asukaspaneelin käynnistäminen vaatii tarkempaa selvittämistä ja suunnittelua. Koko valtuustokaudeksi perustettavan paneelin sijaan kasvatus- ja koulutuslautakunta ehdottaa, että osana tulevaa osallisuus- ja vuorovaikutusmallin päivittämistä sekä toimialojen uusien osallisuussuunnitelmien laatimista selvitetään väestötilastoja heijastelevaa asukaspaneelia, millaisia kotimaisia ja kansainvälisiä kokemuksia valtuustokauden ajan koossa olevasta paneelista on ja miten vastaava kannattaisi toteuttaa Helsingissä. Selvityksen pohjalta pilotoitaisiin paneelia valtuustokauden lopussa. Asukaspaneeliin pitää muun muassa selvittää vielä, miten paneeliaiheet valikoidaan, miten paneelia koordinoidaan, miten panelistit valitaan ja miten heidät sitoutetaan koko kaudeksi.
Asukaspaneelin onnistuminen vaatii resursseja. Koska paneeli olisi kaupunkiyhteinen, kasvatus- ja koulutuslautakunta näkee, että paneelin pääkoordinointivastuun olisi luontevaa olla kansliassa. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää asukaspaneelia tärkeänä osana kuntademokratiaa ja kannustaa kansliaa sen pilotointiin tulevalla valtuustokaudella. Toimialojen osallisuusasiantuntijoiden on tärkeää olla mukana paneelityöskentelyn suunnittelussa sekä toteutuksessa silloin, kun paneeli puntaroi toimialan toimivaltaan liittyviä aiheita. On keskeistä, että kunkin puntarointiaiheen asiantuntijat toimialalta voivat käyttää työaikaa paneeliin silloin, kun heidän alaansa käsitellään paneelissa. Asiantuntijan työaikaa kuluisi tällöin lähtötietopaketin koontiin, puntaroinnin suunnitteluun ja paneelin tapaamisiin.
Moniäänisyyden saavuttamiseksi panelistien valinnassa pitää satunnaisotannan lisäksi satsata siihen, että paneelissa todella on riittävän monipuolinen edustus kuntalaisia ja myös alaikäisiä. Mikäli asukaspaneeliin ei saada moninaista osallistujajoukkoa, riskinä on, että sen kautta osallistuvat vain jo valmiiksi aktiiviset kuntalaiset.
Pitkäjänteisessä paneelityöskentelyssä erityishuomiota vaatii panelistien sitouttaminen ja puntarointiaiheiden valinta. Palkkiosta huolimatta neljäksi vuodeksi sitoutuminen voi olla monelle vaikeaa. Jos paneelin kesto olisi lyhyempi, esimerkiksi puolikas valtuustokausi, myös todennäköisyys saman panelistikokoonpanon pysymisestä koko kauden ajan on suurempi. Paneelin puntarointiaiheet tulee valita huolella paitsi vaikuttavuuden näkökulmasta, myös panelistien sitoutumisen vuoksi. Paneelin aiheiden tulisi olla sellaisia, jotka koskettavat merkittävää osaa kaupunkilaisista, ja sen ytimessä on laajasti tunnistettu yhteinen ongelma, joka saa myös jakaa mielipiteitä. Samaan aikaan vaikuttavuuden näkökulmasta aiheiden rajaaminen tulisi tehdä huolella, jotta aiheet ovat sellaisia, joihin paneelilla on realistisesti mahdollista kannanotollaan vaikuttaa. Kaupunginhallitus tai -valtuusto voisi mahdollisesti olla taho, joka määrittelee teemat paneeliin, mutta tarkemman puntarointikysymysten muotoilun olisi hyvä tapahtua toimialoilla, joilla on teemasta kattava sisällöllinen asiantuntemus.
Yhteenveto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta näkee, että asukaspaneelit voivat toimia hyvänä keinona asukasosallisuuden lisäämiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta kuitenkin katsoo, että asukaspaneelin käynnistäminen vaatii vielä selvittämistä. Koko valtuustokaudeksi perustettavan paneelin sijaan kasvatus- ja koulutuslautakunta ehdottaa, että osana tulevaa osallisuus- ja vuorovaikutusmallin päivittämistä sekä uusien osallisuussuunnitelmien laatimista selvitetään ja suunnitellaan asukaspaneelia. Selvitysten pohjalta pilotoitaisiin paneelia valtuustokauden lopussa.
Käsittely
Vastaehdotus:
Petra Malin: Lisätään 5 kappaleen toisen lauseen jälkeen:
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää asukaspaneelia tärkeänä osana kuntademokratiaa ja kannustaa kansliaa sen pilotointiin tulevalla valtuustokaudella.
Kannattaja: Johanna Laisaari
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Petra Malinin vastaehdotuksen yksimielisesti.
Esittelijä
Lisätiedot
Anniina Riikonen, vuorovaikutusasiantuntija, puhelin: 040 628 2426
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 29.04.2025 § 52
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo, että asukaspaneelit ja -raadit voivat toimia yhtenä keinona lisätä asukasosallisuutta, vahvistaa moniäänisyyttä ja edistää puntaroivaa demokratiaa. Vakinaisen asukaspaneelin käynnistäminen vaatii kuitenkin vielä selvittämistä ja vaikutusten arviointia. Perustamista harkittaessa tulee selvittää toimintaedellytyksiä erityisesti yhdenvertaisuuden, saavutettavuuden ja vaikuttavuuden näkökulmasta sekä paneelin suhdetta Helsingin muihin osallistumisen ja vaikuttamisen keinoihin ja kanaviin, kuten vanhus-, vammais- ja nuorisoneuvostoihin.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo, että asukaspaneelin tarvetta, toimintaedellytyksiä, vaadittavia resursseja, vastuita ja suhdetta muihin osallistumisen tapoihin tulisi selvittää vuonna 2025 käynnistyvän Helsingin osallisuus- ja vuorovaikutusmallin päivittämisen sekä seuraavan strategiakauden osallisuussuunnitelman laatimisen yhteydessä. Aloitteessa ehdotetun kaltaisesta asukaspaneelista on Suomessa kertynyt vasta vähän kokemuksia. Paneelista voitaisiin tulevalla strategiakaudella toteuttaa pilotti, joka tuottaisi jatkoa varten tietoa paneelin vaikuttavuudesta ja osallistujien kokemuksista.
Koska aloitteessa esitetty paneeli olisi kaupunkiyhteistä toimintaa ja osa kaupunginvaltuustossa käsiteltävien asioiden päätöksentekoa, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo, että paneelin perustamisen ja koordinoinnin päävastuu tulisi olla kaupunginkansliassa. Toimialojen olisi kuitenkin tärkeää olla mukana silloin, kun paneeli puntaroi toimialojen toimivaltaan ja palveluihin liittyviä aiheita. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää asukaspaneelia tärkeänä osana kuntademokratiaa ja kannustaa kansliaa sen saamiseksi kaupunkilaisten käyttöön riittävän resursoinnin ja pilotoinnin muodossa tulevana valtuustokaudella.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo myös, että sen toimivaltaan kuuluvissa asioissa suorien osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien tarjoaminen kaupunkilaisille, joita kehitettävä, arvioitava tai päätöksenteossa oleva asia koskee, on säilytettävä ensisijaisena osallistumismuotona.
Asukasraadit ja -paneelit sekä niiden toiminnan edellytykset
Kaupunkilaisraadit ja -paneelit ovat kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla yksi osallistumisen ja kuulemisen keino, jota käytetään silloin kun se sopii käsillä olevaan päätöksentekoon tai kehittämisen tarpeeseen, ja kun sen arvioidaan kohderyhmälle sopivaksi ja saavutettavaksi tavaksi osallistua.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla on toteutettu lukuisia pysyviä ja määräaikaisia raateja ja paneeleja, joiden jäsenet on yleensä koottu kaupunkilaisten oman kiinnostuksen pohjalta. Pysyvästä raatitoiminnasta esimerkkejä ovat kirjaston asiakasraati, museon asiakasraati, Maunula-talon asukasraati, nuorten Kulttuurilabran hallitus sekä nuorten liikunnan seuraparlamentti. Lyhytkestoisempia asukaspaneeleja on ollut käytössä erilaisissa kehittämishankkeissa.
Raadeista ja paneeleista kertyneen kokemuksen pohjalta tiedetään, että raati- ja paneelitoiminta vaatii runsaasti asiantuntijatyön, koordinoinnin ja viestinnän resurssia. Raati- ja paneelitoiminnassa on useita resurssi-intensiivisiä vaiheita, kuten tehtävien ja toimintatapojen suunnittelu, osallistujien rekrytointi, toiminnan toteutus sekä viestintä.
Onnistuakseen raati- ja paneelitoiminta vaatii selkeän tehtävien ja vastuutahojen määrittelyn sekä johdolta tahtotilan ja päätöksiä resurssien kohdentamisesta. Raati tai paneeli voi sopia yhdeksi osallistavaksi menetelmäksi silloin, kun aihe on rajattu ja raadille tai paneelille on selkeä tehtävä ja mandaatti.
Tällä hetkellä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla henkilöstö- ja suunnitteluresurssit on kohdennettu Helsingin osallisuus- ja vuorovaikutusmallin mukaisesti sekä osallisuutta säätelevien lakien ohjaamana suoran kuntalaisosallisuuden sekä mahdollisimman monimuotoisten osallistumis- ja vaikuttamistapojen kehittämiseen ja toteuttamiseen. On tärkeää huomioida, että mahdollinen raati- tai paneelitoiminnan järjestäminen voi vaikuttaa suorien osallistumisen ja vaikuttamisen toimintatapojen resursointiin.
Pysyvän asukaspaneelin käynnistäminen vaatii huolellista selvittämistä ja vaikutusten arviointia. Riittämättömästi resursoidun, suunnitellun ja toteutetun asukaspaneelin riskinä on, että annetaan vaikutelma kaikkien kaupunkilaisten kuulemisesta, vaikka todellisuudessa paneelin kautta osallistuvat ja edustavat jo valmiiksi aktiiviset kaupunkilaiset. Myös olemassa olevat lasten ja nuorten osallistumisen ja vaikuttamisen käytännöt on syytä huomioida mahdollista asukaspaneelia suunniteltaessa.
Käsittely
Vastaehdotus:
Sami Muttilainen: Lisätään kappaleen 4 loppuun: ”Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää asukaspaneelia tärkeänä osana kuntademokratiaa ja kannustaa kansliaa sen saamiseksi kaupunkilaisten käyttöön riittävän resursoinnin ja pilotoinnin muodossa tulevana valtuustokaudella.”
Kannattaja: Anna Karhumaa
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Sami Muttilaisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
Jaa-äänet: 4
Arja Karhuvaara, Heimo Laaksonen, Teija Makkonen, Dani Niskanen
Ei-äänet: 8
Mahad Ahmed, Outi Alanko-Kahiluoto, Paavo Arhinmäki, Anna Karhumaa, Tero Koskinen, Nina Miettinen, Sami Muttilainen, Kimmo Niemelä
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Hilkka Ahde
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Sami Muttilaisen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 4 - 8 (1 poissa).
Esittelijä
Lisätiedot
Jussi Kaisjoki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 29870
Johanna Laukkanen, vuorovaikutusasiantuntija, puhelin: 09 310 34904
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jarkko Laaksonen, vuorovaikutusasiantuntija, puhelin: 09 310 36099