Valtuustoaloite, joukkoliikenteen matkalippujen hintojen laskeminen

HEL 2025-004474
Asialla on uudempia käsittelyjä

V 21.1.2026, Valtuutettu Elina Kauppilan aloite joukkoliikenteen lipunhintojen laskemiseksi

12. / 838 §

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Käsittely

Vastaehdotus 1:
Silvia Modig: Kappale 6 muutetaan vastaamaan kaupunkistrategiaa:
Korvataan "pyritään hillitsemään" muotoon "hillitään".

Kannattaja: Suvi Pulkkinen

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Silvia Modigin ensimmäisen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Silvia Modig: Kappale 10 alkuun lisätään:

"Helsingin tavoitteiden, liikenteen päästövähennysten ja asukkaiden sujuvan arjen kannalta joukkoliikenteen lippujen hintojen kasvu yleistä inflaatiota voimakkaammin on syytä pysäyttää. Aloitteen mukainen lippujen hintojen laskeminen 25 %:lla on hyvä lähtökohta tavoitetasolle. Tällöin joukkoliikenteen lippujen hinnat asettuisivat tasolle, jolla oltiin HSL:n toiminnan alkaessa. Tämä kuitenkin tarkoittaisi merkittävää lisäystä talousarviossa Helsingin kuntaosuuteen, koska palvelutasoa ei tule merkittävästi supistaa."

Kannattaja: Suvi Pulkkinen

äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Silvia Modigin toisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 5
Otto Meri, Seija Muurinen, Marcus Rantala, Sari Sarkomaa, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 9
Paavo Arhinmäki, Elisa Gebhard, Ville Jalovaara, Tuuli Kousa, Johanna Laisaari, Silvia Modig, Suvi Pulkkinen, Antti Regelin, Niilo Toivonen

Poissa: 1
Mia Haglund

Kaupunginhallitus hyväksyi Silvia Modigin vastaehdotuksen äänin 5 - 9 (1 poissa).

Katso äänestystulos taulukkona

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Valtuutettu Elina Kauppila ja 24 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsinki edistää joukkoliikenteen matkalippujen hintojen alentamista 25 %:lla, jotta liikenteen päästövähennyksiin päästään ja liikenneköyhyyttä pystytään vähentämään.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä. Tehtäväänsä liittyen HSL hyväksyy toimialueellaan noudatettavan joukkoliikenteen tariffijärjestelmän eli päättää lippuvalikoimasta ja lippujen hinnoista. Muutokset lippujärjestelmään tulee valmistella yhteistyössä HSL:n ja alueen kuntien kesken.

HSL toteaa lausunnossaan, että kuntayhtymän käytössä olevaan seudulliseen vyöhykkeisiin perustuva hinnoittelu, johon ei voida toteuttaa kuntakohtaisia poikkeuksia. HSL:n lippujen seudullisesta hinnoittelusta päättää HSL:n hallitus ja ylintä päätösvaltaa käyttää yhtymäkokous, joka vastaa HSL:n toiminnasta ja taloudesta. Joukkoliikenteen kysyntä ei HSL:n tutkimusten ja aikaisempien kokemusten perusteella kasva AB-vyöhykkeellä samassa suhteessa kuin hintaa alennetaan vaan kysynnän muutos kattaa vain osan lipputulomenetyksestä ja suurin osa hinnan alennuksesta realisoituu lipputulojen vähentymänä. HSL laski vuoden 2024 alussa AB-vyöhykkeen hintoja noin 5%, joka johti lähes vastaaviin lipputulomenetyksiin, eli kysynnän muutos ei paikannut lippuhintoihin tehtyä alennusta.

Helsingin kaupunkistrategiassa tavoitellaan tilannetta, jossa yhä useampi helsinkiläinen valitsee liikkumismuodokseen joukkoliikenteen. Lipunhintojen nousua pyritään hillitsemään ja tavoitellaan tilannetta, jossa helsinkiläisten lippujen reaalihinnat laskevat strategiakauden aikana vuoteen 2026 verrattuna.

Helsingin kaupunki on ottanut kantaa lippujen hintoihin useana vuonna lausunnoissaan HSL:n talous- ja toimintasuunnitelmista. Kaupunginhallitus on 1.9.2025 § 553 HSL:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta antamassaan lausunnossa esittänyt, että HSL:n tulee kuluvan strategiakauden aikana kääntää lippujen hinnat laskuun. Helsinkiläisten eniten käyttämien lippujen (sisäinen/AB-vyöhyke) hinnat ovat nousseet HSL:n toiminta-aikana vuodesta 2010 55–75 %, kun samaan aikaan pidempien matkojen lippujen hinnat ovat nousseet vain 12–22 %. Vastaavana aikana yleinen kuluttajahintaindeksi on kasvanut noin 30 %. Lipunhintojen korotuksiin on osaltaan ajanut joukkoliikenteen järjestämisen kustannusten merkittävä nousu ja pandemian jälkeinen matkustajamäärien heikko kehitys. Merkittävä helsinkiläisten lipunhintoja nostava tekijä on ollut myös vuoden 2019 tariffiuudistus. Kantakaupungin sisäisille matkoille suunnattua raitiovaunulippua vastaavaa lipputuotetta ei ole säilytetty HSL:n lipputuotevalikoimaan vastoin Helsingin kantaa.

HSL:n tulee kehittää lipputuotevalikoimaansa joukkoliikenteen matkustajamäärien kasvattamiseksi ja lipputulojen varmistamiseksi. Tällä hetkellä lyhyillä matkoilla lippujen alin hinta on varsin korkea. On tärkeää, että HSL kehittää lipputuotteitaan ja tutkisi tässä yhteydessä mahdollisuutta yhden lippuvyöhykkeen lipun käyttöönottamiseksi. Lisäksi tulisi selvittää mahdollisuus kertalipun voimassaoloajan pidentämiseen ja kertalipun hinnan alentamiseen. Tällöin esimerkiksi terveyskeskuskäynti voisi olla mahdollista yhdellä lipulla. Nämä kehittämistoimenpiteet voisivat mahdollistaa paremmin myös pienituloisten mahdollisuudet liikkumiseen joukkoliikenteellä. Tuote- ja palveluvalikoiman parantaminen voisi lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta.

Tariffijärjestelmää ja vyöhykejakoa tulisi kehittää ja keskeisenä tavoitteena tulisi olla edellisen tariffiuudistuksen heikkouksien korjaaminen.

Alustavan arvioin perusteella lipunhintojen alentaminen 25 %:lla pienentäisi HSL:n saamia lipputuloja arviolta noin 60 milj. eurolla vuodessa, mikä tulisi kompensoida kasvattamalla Helsingin HSL:lle maksamaa kuntaosuutta. Helsingin vuodeksi 2026 arvioitu kuntaosuus 318,2 milj. euroa kasvaisi siis noin 378 milj. euroon.

Lipunhintojen alennus edellyttää seudullista päätöksentekoa, sillä muutos vaatisi joko kuntakohtaista lippuhinnoittelua tai seudullista yhtenäisyyttä kuntaosuuksien muutoksiin. Kaupunkiympäristön toimiala selvittää yhteistyössä kaupunginkanslian, HSL:n ja sen jäsenkuntien kanssa sekä joukkoliikenteen taloudenpitoa että kuntien subvention osuutta, jotta helsinkiläisten käyttämien lippujen reaalihinnat laskevat vuoden 2026 tasosta.

Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan ja HSL:n lausunnot.

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä. Määräaika on ylittynyt, koska asiassa odotettiin talousarvioehdotuksen valmistumista.

Kaupunkiympäristölautakunta 27.05.2025 § 338

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Elina Kauppilan tekemässä valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsinki edistäisi joukkoliikenteen matkalippujen hintojen alentamista 25 %:lla, jotta liikenteen päästövähennyksiin päästään ja liikenneköyhyyttä pystytään vähentämään. Kaupunkiympäristön toimiala selvittää yhteistyössä kaupunginkanslian, HSL:n ja sen jäsenkuntien kanssa sekä joukkoliikenteen taloudenpitoa että kuntien subvention osuutta, jotta helsinkiläisten käyttämien lippujen hintoja on mahdollista laskea.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä. Tehtäväänsä liittyen HSL hyväksyy toimialueellaan noudatettavan joukkoliikenteen tariffijärjestelmän eli päättää sekä lippuvalikoimasta että lippujen hinnoista. Muutokset lippujärjestelmään tulee siis valmistella yhteistyössä HSL:n ja alueen kuntien kesken.

Helsingin kaupunkistrategia edellyttää, että helsinkiläisten joukkoliikennelippujen hinnat on pidettävä kohtuullisina. Joukkoliikenteen kehittämisen ja myös lippujen hinnoittelun pitää olla pitkäjänteistä työtä.

Joukkoliikenteen lippujen hintojen kehityksestä voidaan todeta, että helsinkiläisten eniten käyttämien lippujen (sisäinen/AB-vyöhyke) hinnat ovat nousseet HSL:n toiminta-aikana vuodesta 2010 55–75 %, kun samaan aikaan pidempien matkojen lippujen hinnat ovat nousseet vain 12–22 %. Vastaavana aikana yleinen kuluttajahintaindeksi on kasvanut noin 30 %. Lipunhintojen korotuksiin on osaltaan ajanut joukkoliikenteen järjestämisen kustannusten nousu, jossa eräänä tekijänä ovat olleet merkittävästi kasvaneet infrakustannukset.

Helsingin kaupunginhallitus on ottanut kantaa lippujen hintoihin useana vuonna lausunnoissaan HSL:n talous- ja toimintasuunnitelmista. Kaupunginhallitus on todennut, että helsinkiläisten eniten käyttämien joukkoliikenteen lippujen hintojen voimakas nousu on katkaistava ja että lipun hintojen hallinta olisi tehtävä mahdolliseksi muun muassa kuntakohtaisella kausilippujen hinnoittelulla.

Kaupunginhallitus on myös katsonut, että lippujen hintoja tulee laskea ja on edellyttänyt HSL:ää arvioimaan osana budjetointiaan sellaisen hintatason, jossa lippujen hintojen lasku houkuttelee lisää matkustajia eikä tuota erityisiä paineita kuntaosuuksien kasvuun. Helsingin tulee kuitenkin myös varautua kuntaosuuden joustoon ylöspäin, jos HSL:n ja Helsingin strategiset tavoitteet sitä edellyttävät. Lippujen hintojen laskussa tulee huomioida erityisesti AB-vyöhyke, jossa lippujen hintojen nousu on ollut viime vuosina hyvin voimakasta. Lisäksi HSL:n tulee selvittää edullisemman lyhytmatkaisen kertalipputuotteen käyttöönottoa. Tästä on kokeilu käynnissä tänä keväänä.

Helsingin tavoitteiden, liikenteen päästövähennysten ja asukkaiden sujuvan arjen kannalta joukkoliikenteen lippujen hintojen kasvu yleistä inflaatiota voimakkaammin on syytä pysäyttää. Aloitteen mukainen lippujen hintojen laskeminen 25 %:lla on hyvä lähtökohta tavoitetasolle. Tällöin joukkoliikenteen lippujen hinnat asettuisivat tasolle, jolla oltiin HSL:n toiminnan alkaessa. Tämä kuitenkin tarkoittaisi merkittävää lisäystä talousarviossa Helsingin kuntaosuuteen, koska palvelutasoa ei tule merkittävästi supistaa. Helsinkiläisten lipunhintojen alentaminen 25 %:lla pienentäisi HSL:n saamia lipputuloja suuruusluokaltaan noin 60 milj. eurolla vuodessa, mikä tulisi kompensoida kasvattamalla Helsingin HSL:lle maksamaa kuntaosuutta. Helsingin vuodeksi 2026 arvioitu kuntaosuus 300 milj. euroa kasvaisi siis noin 360 milj. euroon.

Lisäksi lipunhintojen alennus edellyttää seudullista päätöksentekoa, sillä muutos vaatisi joko kuntakohtaista lippuhinnoittelua tai seudullista yhtenäisyyttä kuntaosuuksien muutoksiin. Kaupunkiympäristön toimiala selvittää yhteistyössä kaupunginkanslian, HSL:n ja sen jäsenkuntien kanssa sekä joukkoliikenteen taloudenpitoa että kuntien subvention osuutta, jotta helsinkiläisten käyttämien lippujen hintoja on mahdollista laskea.

Käsittely

Vastaehdotus:
Otto Meri: Poistetaan lausuntoehdotuksesta kaksi viimeistä kappaletta.

Kannattaja: Risto Rautava

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Otto Meren vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 8
Silja Borgarsdottir Sandelin, Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Saana Rossi, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 4
Tarik Ahsanullah, Otto Meri, Mika Raatikainen, Risto Rautava

Tyhjä: 1
Katri Penttinen

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen äänin 8–4 (1 tyhjä).

20.05.2025 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Markku Granholm, liikenneinsinööri: 09 310 37121

markku.granholm@hel.fi

Päätös tullut nähtäväksi 13.12.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Esittelijä

Nimi
Jukka-Pekka Ujula

Titteli
Kansliapäällikkö

Lisätietojen antaja

Nimi
Timo Lindén

Titteli
Kaupunginsihteeri

Liitteet (pdf)

2. Lausunto, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä, 29.9.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.