Vahingonkorvaus, ajoneuvovaurio, 27.1.2025, Tyynylaavantie 2
Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio
Päätös
Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakijan vaatimus
Hakija on 19.3.2025 esittänyt kaupungille määrältään 2 197,98 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan auto vaurioitui 27.1.2025 noin klo 18.10 Tyynylaavantie 2 kohdalla hidastetöyssyyn ajaessa. Hakija oli hidastanut vauhtiaan 30 km/h:sta 10 km/h nopeuteen, koska töyssy oli merkitty. Töyssyn yli ajaessa tapahtui pamahdus tai tärähdys hiljaisesta nopeudesta huolimatta. Koska tien pinta oli kostea ja pimeä, hakija ei ollut huomannut ennen töyssyä, että töyssyssä oli valtavat kuopat juuri renkaiden kohdalla, töyssyn nousukohdassa ajosuuntaan nähden.
Hakija ei ollut heti havainnut autossaan vaurioita. Seuraavana päivänä ajaessaan eri paikassa hidastetöyssyn yli hakija kuuli auton takaosasta kolinaa, jollaista ei aiemmin ollut kuulunut. Ennen kuin hakija ehti varata aikaa korjaamolle tutkimuksiin, autosta alkoi vuotaa jäähdytinnestettä, joten auto jouduttiin hinaamaan korjaamolle. Auton molemmat takajouset olivat menneet poikki. Lisäksi jäähdytysjärjestelmästä oli irronnut letku ja sähköinen venttiili.
Vaatimuksen mukaan hidastetöyssyn kuopat on paikattu arviolta maaliskuussa 2025. Hakija on toimittanut vaatimuksensa liitteenä autokorjaamon laskun sekä kartan, johon vahinkopaikka on merkitty.
Sovellettavat normit ja ohjeet
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katualueella olevien istutusten, kadun kalusteiden, korokkeiden, suojakaiteiden, liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapidon.
Tyynyalavantie on tonttikatu ja luokiteltu III-luokan kunnossapidettäviin väyliin. Vahinkopaikalla Tyynylaavantie 2 kohdalla on poikkisuuntaisilla ruutumerkinnöillä merkitty korotettu suojatie.
Tieliikennelain mukaan varoitusmerkillä voidaan varoittaa töyssystä, korotetusta suojatiestä tai muusta vastaavasta rakenteesta. Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen. Töyssy merkitään valkoisella ruutumerkinnällä. Merkintää käytetään myös korotetun suojatien tai muun vastaavan rakenteen yhteydessä.
Tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 kilometriä tunnissa, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta, tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta.
Vahingonkorvausvastuun edellytykset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.
Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.
Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Tyynylaavantien korotetun suojatien kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitykset. Paikan vaurioista on saapunut palaute kunnossapidon tietoon 3.12.2024, ja kunnossapito on tarkkaillut paikkaa lähes päivittäin. Tyynylaavantien alkuun on laitettu muu vaara -liikennemerkki päällystevaurioista ilmoittavalla lisäkilvellä 15.1.2025. Korotettu suojatie on korjattu 6.3.2025 asfalttimassalla. Koska Tyynylaavantien korotetun suojatien kohta on valaistu hyvin myös öisin, kunnossapito katsoi, että muu vaara -liikennemerkki on riittävä varotoimenpide ennen korjausta. Paikalla on ollut myös aikaisemmin kuoppa, jonka edellinen urakoitsija on korjannut.
Korotetussa suojatiessä on ollut kolme eri vauriokohtaa, jotka ovat sijainneet sen molemmissa reunoissa. Kunnossapidon omien säähavaintojen mukaan talven 2025 aikana syntyi paljon päällystevaurioita lämpötilan vaihdellessa plus- ja miinusasteiden välillä.
Kaupungin palautejärjestelmään on annettu Tyynylaavantien korotetun suojatien vaurioista yhteensä 12 palautetta ennen hakijan ilmoittamaa vahinkopäivää 27.1.2025. Kaupungille on saapunut paikalta 17 palautetta hakijan ilmoittaman vahinkopäivän jälkeen, ennen korjausta. Hakijan ilmoittaman vahinkopäivän jälkeen palautteiden mukana on toimitettu myös valokuvia paikan päällystevaurioista. Kaupungille ei ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä paikasta.
Hakija on toimittanut vaatimuksensa liitteenä autokorjaamon kuitin. Vaatimuksessaan hakija kertoo, että hän ei ollut havainnut auton vaurioita heti 27.1.2025 Tyynylaavantien hidastetöyssyn yli ajettuaan. Hakija oli kuullut vahinkoa seuraavana päivänä (28.1.2025) toisen hidastetöyssyn yli ajettuaan auton takaosasta kolinaa, jollaista ei aiemmin ollut kuulunut. Ennen kuin hakija oli ehtinyt varata aikaa korjaamolle, autosta alkoi vuotaa jäähdytinnestettä, joten auto jouduttiin hinaamaan korjaamolle. Hakija on toimittanut vaatimuksensa liitteenä autokorjaamon tositteen. Tositteen mukaan hakijan auto on tuotu korjaamolle 3.2.2025, eli viikko hakijan ilmoittaman vahinkopäivän jälkeen. Tositteen mukaan hakijan auto on vuosimallia 2015 oleva katumaasturi, jolla on ajettu yli 241 100 kilometriä. Valmistajan mukaan kyseessä olevalla autolla tulee pystyä ajamaan myös vaativammissa paikoissa ja vaikeammassa maastossa kuin henkilöautolla.
Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa lämpötila on vahinkopäivänä 27.1.2025 klo 18 ollut 1,2 °C ja lumen syvyys havaintoasemalla on ollut 0 cm. Marraskuun 2024 puolivälin jälkeen ennen vahinkopäivää on esiintynyt useita lämpötilan vaihteluita plussan ja miinuksen molemmilla puolilla, sekä toistuvia sateita, jotka ovat sataneet vetenä, räntänä ja lumena.
Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät
Kuoppien syntyminen märkiin ajoratoihin johtuu ajoradalla olevasta vedestä, lämpötilan vaihtelusta 0 °C molemmin puolin sekä ajoneuvojen renkaiden kuluttavasta yhteisvaikutuksesta. Reikä alkaa tyypillisesti muodostumaan kohtaan, jossa vesi seisoo ja johon kohdistuu kulutusta, kuten ajouraan. Lämpötilan ollessa lähellä nollaa ja ajoradan ollessa märkä, isokin kuoppa voi syntyä hyvin nopeasti, jopa muutamassa tunnissa.
Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16).
Yhteenveto ja johtopäätökset
Asiassa saatujen selvitysten mukaan Tyynylaavantien korotetun suojatien vaurioista on tullut kaupungille tieto joulukuussa 2024 ja paikalle on viety liikennemerkki varoittamaan vaurioista tammikuussa 2025. Paikka on ollut hyvin valaistu, ja useista kaupungille saapuneista palautteista huolimatta kaupungille ei ole saapunut muita vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä paikasta. Ottaen huomioon se, että vauriot on paikattu kuitenkin vasta maaliskuussa 2025, kaupunki katsoo, ettei vaurioita ole korjattu kohtuullisessa ajassa.
Vahingonkorvausvastuu edellyttää laiminlyönnin lisäksi syy-yhteyttä laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä. Hakijan vaatimuksen mukaan hän havaitsi vasta ilmoittamaansa vahinkopäivää seuraavana päivänä vahinkoja autossaan ajettuaan toisen hidastetöyssyn yli, ja jäähdytysnestejärjestelmään liittyvät vauriot ovat ilmenneet autossa vasta tämän jälkeen. Hakijan toimittaman autohuollon kuitin mukaan hakijan autosta on katkenneet molemmat takajouset, jäähdytysnestejärjestelmästä on jouduttu vaihtamaan venttiili ja vaihdelaatikosta venttiilipöytä. Ottaen huomioon erityisesti kaupungille palautteiden liitteenä toimitetuissa valokuvissa näkyvä kuoppien koko, hakijan ilmoittama ajonopeus 10 km/h, sekä se, että hakijan auto on katumaasturi, hakijan autossa olleet vauriot eivät kaupungin näkemyksen mukaan ole voineet johtua Tyynylaavantien töyssyyn 27.1.2025 ajamisesta. Asiassa ei siten ole syy-yhteyttä hakijan autossa huollossa havaittujen vaurioiden ja kaupungin laiminlyönnin välillä.
Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, että hakijan ilmoittamat vauriot eivät ole syy-yhteydessä kaupungin kunnossapitoon liittyvään toimintaan tai laiminlyöntiin, eikä kaupunki näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.
Sovelletut säännökset
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §
Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 86 §, liite 3 taulukko 1 varoitusmerkit, liite 4.2 L5 töyssy
Toimivalta
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 11.09.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957