Vuokraus, toimitila, Konepajankuja 1, Swiss Life REF (CH) ESG European Properties, taloushallintopalveluliikelaitos
Tilojen vuokraaminen osoitteesta Konepajankuja 1 taloushallintopalveluliikelaitoksen käyttöön
Päätös
Taloushallintopalveluliikelaitoksen (myöhemmin Talpa) toimitusjohtaja päätti vuokrata Swiss Life REF (CH) ESG European Properties c/o Colliers (myöhemmin vuokranantaja), Firdonkatu 2 T 173, 00520 HELSINKI 459 m2 laajuiset toimitilat 1.5.2025 alkaen osoitteessa Konepajankuja 1, 00510 HELSINKI (Fredriksberg A Koy, REF EP Finland 2 Oy) liitteen 1 mukaisesti siten, että määräaikaiselta 3 vuoden vuokra-ajalta maksettavien arvionlisäverottomien vuokrien kokonaissumma on yhteensä 390 452,40 euroa. Sopimuskausi on 1.5.2025-30.4.2028.
Päätöksen perustelut
Tarve vuokrattavalle tilalle
Talpa muuttaa nykyisistä liian isoiksi käyneistä toimitiloista Sörnäisten rantatieltä uusiin tiloihin 1.7.2025. Uudet toimitilat sijaitsevat Vallilassa (Konepajankuja 1, 00510 Helsinki, Fredriksberg A) ja ne ovat kooltaan 1598 m3. (Päätös Talpan johtokunta 14.1.2025/ § 6).
Liikelaitoksen kannatti vuokrata toimitilat Fredriksbergistä, koska Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalle tilat olivat käyneet liian suuriksi ja tilojen tiivistämisellä kaupungin kokonaissäästö muodostui merkittäväksi. Kuitenkin Kuvalta vapautuvat A-siiven tilat voivat osoittautua Talpalle liian pieniksi huomioiden, että Talpan käytössä oleva tilamäärä laskee nykyisestä noin 4000 neliöllä. Täten on arvioitu tarve lisätilalle. Vuokraamalla samasta kiinteistöstä kerrosta ylempää lisäneliöitä, mahdollistetaan Talpan henkilöstön yhtenäinen työskentelyn samassa kiinteistössä ja tarpeellinen määrä kokoushuoneita.
Tilakustannus
Tilakustannus käyttäjälle muodostuu vuokranantajalle kuukausittain maksettavasta vuokrasta sekä erilliskulusta seuraavasti: tilavuokra 20,00 euroa/m²/kk sekä erilliskulu 5,85 euroa/ m²/kk. Vuokraan lisätään arvonlisävero.
Tilakustannus käyttäjälle on yhteensä 11 865,15 euroa kuukaudessa eli 142 381,80 euroa vuodessa. Vuokranantajan myöntämien pääomavuokran neljän (4) kuukauden vuokravapaa johdosta, on kokonaiskustannus kolmelta vuodelta yhteensä 390 452,40 euroa.
Rahoitus
Vuokra rahoitetaan liikelaitoksen budjettiin varatuilla varoilla. Tilojen ylläpidosta vastaa vuokranantaja.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää
- hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita
- kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa liikelaitoksen investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista
- hallintaoikeutensa puitteissa maa-alueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään kymmenen vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta
- kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa huonetilojen vuokralle ottamisesta.
Toimitusjohtajalla on oikeus päättää investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista, huonetilojen vuokralle antamisesta arvonlisäverottomana enintään 500 000 euroon kerrallaan (Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta 29.10.2024, § 25).
Päätös tullut nähtäväksi 26.03.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Salla Vahermo, henkilöstö- ja hallintopalvelujohtaja, puhelin: 09 310 50653