Hankinta, Rastilan metroaseman kunnostamisen sähköurakka, liikenneliikelaitos

HEL 2025-006054
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 125

Rastilan metroaseman valaistuksen saneerauksen sähköurakan lisä- ja muutostyöt

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja tilasi Rastilan metroaseman valaistuksen saneerauksen sähköurakan lisä- ja muutostyöt ISS Palvelut Oy:ltä lisä- ja muutostyötarjouksien LMT3 ja LMT4 mukaisesti yhteensä enintään 17.596,85 euron arvonlisäverottomaan hintaan.

Päätöksen perustelut

Rastilan metroasemalla uusitaan laituritason valaisinrampin ja lippuhallitason valaisimet sekä kunnostetaan valaisinramppi.

Toimitusjohtaja hyväksyi 10.4.2025, 48 §, Rastilan metroaseman peruskunnostamisen hankesuunnitelman korotuksen niin, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta on 586.000,00 euroa.

Toimitusjohtaja valitsi 25.4.2025, 55 §, Rastilan metroaseman valaistuksen saneerauksen sähköurakan toteuttajaksi ISS Palvelut Oy:n yhteensä enintään 214.800,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Urakan yhteydessä tehtävien töiden määrä on osoittautunut arvioitua laajemmaksi ja siten niitä ei kaikkia ole ollut tiedossa hankinnan tarjouspyyntöä laadittaessa. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty tarjouspyyntövaiheessa ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.

Nyt päätettävänä ovat urakan lisä- ja muutostyöt

  • LMT3 VOK ja TVK muutostyöt sekä UPS laitteiston lisäys, 5.139,90 euroa
  • LMT4 Huoltokäytävien valaisimien vaihto, VLH kaapelireitti, maadoituslisäykset, 12.456,95 euroa

Urakkaan on tehty tämän päätöksen jälkeen lisä- ja muutostöiden tilaamista koskevia päätöksiä yhteensä 28.744,81 eurolla.

Urakkaa koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 243.544,81 euroa.

Kaikki hinnat alv 0 %.

Sovellettavat säännökset

Hankinnassa ei sovelleta erityisalojen hankintalakia (1398/2018), koska hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo alittaa kyseisen lain 13 §:n 1 momentin 3) kohdan mukaisen rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon (5.538.000,00 euroa, alv 0 %).

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta siirsi 19.6.2025, 50 §, toimivaltaa toimitusjohtajalle erityisalojen hankintalain 44 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa, erityisalojen hankintalain 124 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa, hankintalain 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa, hankintalain 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa sekä hankintalakien soveltamisalan ulkopuolelle jäävissä pienhankintojen lisätilaus- ja sopimusmuutosasioissa siten, että hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä).

Käsiteltävänä olevan lisätilauksiin liittyvän hankinta-asian arvon ollessa alle 1.000.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 04.09.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päättäjä

Saara Kanto
toimitusjohtaja