Hankinta, suunnittelupalvelut, kaupungintalon perusparannus, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupungintalon perusparannus, suunnittelijoiden hankinta (a-asia)
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimman LPR-arkkitehdit Oy:n (voimavara-alihankkija Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy) tarjouksen ja oikeuttaa tiimipäällikön tekemään Helsingin kaupungintalon suunnittelijoiden hankintaa koskevan sopimuksen LPR-arkkitehdit Oy:n kanssa sekä tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.
Valittu tarjoaja sai korkeimmat pisteet 93,52 hinnan ja laadun perusteella. Tarjoajan vertailuhinta tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla laskettuna oli arvonlisäverottomana 93,59 euroa.
Arvio hankinnan kokonaisarvosta kaikki optiot mukaan lukien on arvon-lisäverottomana noin 10 000 000 euroa, josta hankesuunnitteluvaiheen osuus on arviolta 10 % eli noin 1 000 000 euroa.
Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Sopimus ei luo yksinoikeutta suunnittelutehtävien toteuttamiseen, vaan tilaaja voi hankkia suunnittelupalveluita myös tämän toimeksiannon ulkopuolelta.
Sopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Esittelijän perustelut
Hankinnan perustiedot
Sopimus solmitaan LPR-Arkkitehdit Oy:n kanssa, joka toimii hankkeen pääsuunnittelijana. Sopimus kattaa Helsingin kaupungintalon perusparannuksen suunnittelutehtävät suunnittelualoittain, joita ovat arkkitehti- ja pääsuunnittelu, rakenne- ja rakennusfysikaalinen suunnittelu, geo-suunnittelu, LVIA-suunnittelu ja sähkösuunnittelu, hankkeen kaikkiin vaiheisiin. Suunnittelutyö tilataan vaiheittain sopimuksen ehtojen mukaisesti.
Kaupungintalon laajuus on noin 20100 brm2 mukaan lukien Bockin talon Katariinankadun puoleinen siipi.
Tilaajalla on oikeus optioina tilata osana sopimusta palotekninen suunnittelu, sprinkler-suunnittelu, elinkaari- ja energiasuunnittelu, akustinen suunnittelu, AV- ja esitystekniikan suunnittelu, pihasuunnittelu, sisustussuunnittelu, valaistussuunnittelu ja konservointisuunnittelu.
Tilaajalla on myös optiona oikeus tilata osana sopimusta valittavalta toimittajalta suunnittelutehtävät samassa Leijonakorttelissa kaupungintalon yhteydessä sijaitsevien Bock-, Burtz-, ja Hellenius-talojen perusparannukseen, joka on yhdistetty kaupungintalokorttelin perusparannukseen. Bock-, Burtz- ja Hellenius-talojen yhteenlaskettu laajuus on arviolta noin 6500 brm2.
Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska hankinta on palvelu-kokonaisuus, jonka jakaminen tekisi sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Hankintamenettely
Helsingin kaupungintalon perusparannuksen suunnittelijoiden hankinnan hankintailmoitus on julkaistu 18.5.2025 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa (https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/). Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinta toteutetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetuin lain (1397/2016) 34 §:n mukaisena neuvottelumenettelynä.
Neuvottelumenettelyn kulku
Määräaikaan 18.6.2025 mennessä osallistumishakemuksia saapui kaksitoista (12). Hankintailmoituksen mukaan tilaaja kutsuu neuvotteluvaiheen tarjousvaiheeseen 1 5–6 ehdokasta, jotka ovat osoittaneet täyttävänsä yritykselle ja referenssihankkeille asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikön päätöksellä 3.7.2025 § 11 valittiin Helsingin kaupungintalon perusparannuksen suunnittelijoiden hankintaa koskevan neuvottelumenettelyn neuvottelu-vaiheen tarjousvaiheeseen 1 seuraavat kuusi (6) tarjoajaa:
- Arkkitehdit NRT Oy ja Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy ryhmittymä
- Arkkitehtitoimisto ALA Oy (voimavara-alihankkija Arkkitehtitoimisto Freese Oy)
- JKMM Arkkitehdit ja Arkkitehdit Mustonen Oy ryhmittymä
- LPR-arkkitehdit Oy (voimavara-alihankkija Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy)
- Sarc+Sigge Arkkitehdit Oy
- UKI Arkkitehdit Oy ja ARK Takala Oy ryhmittymä.
3.7.2025 julkaistiin alustava tarjouspyyntö ja neuvottelukutsu.
Määräaikaan 15.8.2025 mennessä alustavia tarjouksia saapui kuusi (6) kaikilta mukana olevilta tarjoajilta. Hankintailmoituksen mukaan tarjousvaiheeseen 2 kutsutaan 3–4 parasta tarjoajaa. Tarjoajat asetetaan paremmuusjärjestykseen avainhenkilötiimin haastattelun ja case-tehtävän perusteella. Haastattelut ja case-tehtävä järjestettiin 20.8. - 22.8.2025.
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikön päätöksellä 19.9.2025 § 13 valittiin Helsingin kaupungintalon perusparannuksen suunnittelijoiden hankintaa koskevan neuvottelumenettelyn neuvotteluvaiheen tarjousvaiheeseen 2 seuraavat neljä (4) tarjoajaa:
- Arkkitehdit NRT Oy ja Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy ryhmittymä
- Arkkitehtitoimisto ALA Oy (voimavara-alihankkija Arkkitehtitoimisto Freese Oy)
- JKMM Arkkitehdit ja Arkkitehdit Mustonen Oy ryhmittymä
- LPR-arkkitehdit Oy (voimavara-alihankkija Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy).
9.10.2025 julkaistiin lopullinen tarjouspyyntö.
Määräaikaan 29.10.2025 klo 13.00 mennessä lopullisia tarjouksia saapui neljä (4) kaikilta mukana olevilta tarjoajilta:
- Arkkitehdit NRT Oy ja Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy ryhmittymä
- Arkkitehtitoimisto ALA Oy (voimavara-alihankkija Arkkitehtitoimisto Freese Oy)
- JKMM Arkkitehdit ja Arkkitehdit Mustonen Oy ryhmittymä
- LPR-arkkitehdit Oy (voimavara-alihankkija Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy).
Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnöt Arkkitehdit NRT Oy ja Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy ryhmittymälle, Arkkitehtitoimisto ALA Oy:lle, JKMM Arkkitehdit ja Arkkitehdit Mustonen Oy ryhmittymälle sekä LPR-arkkitehdit Oy:lle. Saatujen täsmennysten jälkeen todettiin, että kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja toimittajan valinta
Tarjousten vertailusta laadittiin vertailutaulukko ja perustelumuistio. Tarjousten vertailussa käytettiin laadun painoarvona 60 % ja hinnan painoarvona 40 %.
Laatuarvioinnissa huomioitavat arviointikohdat ovat tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla:
- Avainhenkilötiimin osaaminen ja kokemus 35 %
- Suunnitteluryhmän kuvaus sekä organisaatio ja johtaminen 25 %
Laatuarvioinnin arviointikohtien jokainen vertailuperuste pisteytettiin erikseen nollasta kymmeneen (0–10) puolen (0,5) pisteen tarkkuudella. Jokaisen vertailuperusteen pisteet kerrottiin kyseisen vertailuperusteen painoarvoa osoittavalla prosenttiluvulla (desimaalina) ja laskettiin yhteen kahden desimaalin tarkkuudella.
Tämän jälkeen arviointikohdan lopulliset pisteet laskettiin kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla:
Maksimipisteet x (Arvioitava pistemäärä / Parhaat pisteet), jossa
- Maksimipisteet = Arviointikohdan painoarvo
- Arvioitava pistemäärä = ko. tarjoajan arviointikohdasta saama pistemäärä
- Parhaat pisteet = Arviointikohdasta parhaat pisteet saaneen tarjoajan pistemäärä
Lopulliset laatupisteet
Lopulliset laatupisteet saatiin laskemalla yhteen edellä mainituista laadullisista arviointikohdista saadut lopulliset pisteet. Suurimmat yhteenlasketut pisteet saanut tarjoaja sai täydet laatupisteet (60 pistettä) ja muiden tarjoajien laatupisteet suhteutettiin tähän kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla:
- 60 pistettä x (ko. tarjoajan lopulliset laatupisteet / parhaat lopulliset laatupisteet)
Hintatarjouksen arviointi
Tarjoajien laatuarvioinnin jälkeen tilaaja avasi hintatarjoukset.
Vertailuhinta muodostui tarjoajien antamista tuntihinnoista lopullisessa tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla painotettuna suunnittelualojen ja SKOL-luokkien mukaan.
Alhaisimman vertailuhinnan tarjonnut tarjoaja sai täydet hintapisteet (40 pistettä) ja muiden tarjoajien hintapisteet suhteutettiin tähän kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla:
40 pistettä x (alhaisin vertailuhinta / ko. tarjoajan vertailuhinta)
Kokonaispisteet
Lopulliset kokonaispisteet saatiin laskemalla yhteen painotetut laatu- ja hintapisteet kahden desimaalin tarkkuudella. Painotettujen kokonaispisteiden teoreettinen enimmäismäärä on 100,00.
Sopimustoimittajaksi valitaan suurimman pistemäärään saanut eli kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt tarjoaja LPR-Arkkitehdit Oy, joka sai 93,52 pistettä.
Sopimukseen perustuvan suunnittelun tilaamisessa noudatettava menettely
Suunnittelutehtäviä tilataan valitulta tarjoajalta sopimuksen ehtojen mukaisesti kustakin suunnitteluvaiheesta erikseen hankkeen etenemisen mukaan. Sopimus ei luo yksinoikeutta suunnittelutehtävien toteuttamiseen, vaan tilaaja voi hankkia suunnittelupalveluita myös tämän toimeksiannon ulkopuolelta.
Kunkin suunnitteluvaiheen tilauksen tekemistä edeltää täsmennysvaihe, jolloin toimittaja antaa tarjouksen, minkä jälkeen sopimusosapuolet tarkentavat yhteistyössä tehtävien, tarvittavien suunnitteluresurssien (ml. nimetyt henkilöt), työmäärän, mahdollisten välitavoitteiden ja aikataulun sekä riskien arvioinnin, ja sen perusteella määritetään tilaukselle kattohinta.
Aiemmat päätökset ja aikataulu
Kansliapäällikkö on allekirjoittanut hanketta koskevan tarvekuvauksen 30.9.2025.
Hankkeen alustava aikataulu on seuraava:
- tarve- ja hankesuunnittelu 12/2025–10/2026
- yleis- ja rakennuslupasuunnittelu 11/2026–6/2027
- toteutussuunnittelu 7/2027–3/2028
- rakentamisen valmistelu 10/2027–3/2028
- rakennustyöt 4/2028–3/2031
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 28.1.2025 § 43) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.