Talousarvioennuste 1/2025, palvelukeskusliikelaitos

Tämä on esitys

Talousarvioennuste 1/2025, palvelukeskusliikelaitos

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi ja hyväksyä Palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2025 ennusteen 1/2025.

Esittelijän perustelut

Esityslistan liitteenä on Palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2025 ennuste 1/2025. Ennusteen mukaan tilikauden ylijäämäksi muodostuu 146 000 euroa, kun tilikauden budjetoitu ylijäämä on 277 000 euroa.

Monipalveluissa budjetoitua suurempi liikevaihto johtuu etenkin ateriamäärien kasvusta päiväkodeissa. Puhelin- ja hyvinvointipalveluissa liikevaihdon ennustetaan olevan budjetoitua korkeampi turvapuhelinpalvelun ja kontaktienhallintajärjestelmän osalta.

Kuluja kasvattavat elintarvikeostot ja niihin sisältyvä valmisruokatuotteiden hankinta. Palvelujen ostoissa näkyy DigiHelsingin ennustama kustannusmuutos. Henkilöstökuluissa budjetoidut palkankorotukset eivät ole vielä toteutuneet.

Sitova toiminnan tavoite on hyvä asiakaskokemus, jota mitataan asteikolla 1 (erittäin tyytymätön) – 5 (erittäin tyytyväinen). Tammi-maaliskuussa 2025 asiakastyytyväisyys kouluruokailuun oli 3,5 (tavoite vähintään 3,5), asiakastyytyväisyys henkilöstöruokailuun 4,2 (tavoite vähintään 4,2) ja asiakastyytyväisyys Puhelin- ja hyvinvointipalvelut-yksikön palveluihin 4,3 (tavoite vähintään 4,3).

Esittelijä

toimitusjohtaja
Minna Hoffström

Lisätietojen antaja

Salla Alhola, talouspäällikkö, puhelin: 0931035850

salla.alhola@hel.fi