Talousarvioennuste 2025, palvelukeskusliikelaitos

HEL 2025-006887
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Talousarvioennuste 2/2025

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi ja hyväksyä Palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2025 ennusteen 2/2025.

Esittelijän perustelut

Esityslistan liitteenä on Palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2025 ennuste 2/2025. Ennusteen mukaan tilikauden ylijäämäksi muodostuu 1 625 000 euroa, kun tilikauden budjetoitu ylijäämä on 277 000 euroa. Mahdollisiin asiakaspalautuksiin varaudutaan kustannusmuutokset huomioiden kolmannen kvartaalin aikana.

Monipalveluissa liikevaihdon ennustetaan olevan 185 000 euroa budjetoitua korkeampi, eniten ylitystä on hoitoalan ruokapalveluissa. Puhelin- ja hyvinvointipalveluissa liikevaihto on lähes budjetissa, suurimpina poikkeamina hoivan 190 000 euron pudotus johtuen asiakasmäärien vähentymisestä ja kehityspalveluissa 140 000 euron nousu johtuen pääosin budjetoitua laajemmista kontaktienhallintajärjestelmän käyttöönotoista erityisesti terveysasemilla.

Materiaaleissa kuluja kasvattavat elintarvikeostot ja niihin sisältyvä valmisruokatuotteiden hankinta. Palvelujen ostoissa näkyvät budjetoitua pienemmät kustannukset ICT-palveluissa sekä budjetoitua suuremmat kulut vuokratyövoimassa. Henkilöstökuluissa budjetoidut palkankorotukset eivät toteudu.

Sitova toiminnan tavoite on hyvä asiakaskokemus, jota mitataan asteikolla 1 (erittäin tyytymätön) – 5 (erittäin tyytyväinen). Tammi-kesäkuussa 2025 asiakastyytyväisyys kouluruokailuun oli 3,5 (tavoite vähintään 3,5), asiakastyytyväisyys henkilöstöruokailuun 4,4 (tavoite vähintään 4,2) ja asiakastyytyväisyys Puhelin- ja hyvinvointipalvelut-yksikön palveluihin 4,5 (tavoite vähintään 4,3).

Esittelijä

toimitusjohtaja
Minna Hoffström

Lisätietojen antaja

Salla Alhola, talouspäällikkö, puhelin: 0931035850

salla.alhola@hel.fi