Talousarvion toteutumisennusteet 2025, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Talousarvion 2025 kolmas toteutumisennuste
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä tiedoksi vuoden 2025 talousarvion kolmannen toteutumisennusteen.
Ennusteen perusteella lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi määrärahojen ylitysoikeutta talousarviokohtaan
- 2 10 01 Kaupungin tuottamat palvelut 16,2 miljoonaa euroa ja
- 2 10 03 Korvaukset ja avustukset 4,7 miljoonaa euroa
Esityksen perusteena ovat kaupungin tuottamissa palveluissa ulkoinen rahoituksen lisäksi ammatillisen koulutuksen lisäopiskelijavuodet ja varhaiskasvatuksen lakisääteisen henkilöstömitoituksen toteuttaminen sekä korvauksissa ja avustuksissa valtion päätös korottaa perusopetuksen lakisääteisiä kotikuntakorvauksia.
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslian talousarvion toteutumisennusteista antaman ohjeen mukaan toimialat tekevät vuonna 2025 kolme ennustetta, joista tämä on kolmas. Ennuste tehdään suhteessa lautakunnan päättämään tulosbudjettiin.
Kanslian ohjeen mukaan toteutumisennusteet on annettava lautakunnalle tiedoksi. Lautakuntien on ryhdyttävä toimenpiteisiin, mikäli tulosbudjetti ei ole toteutumassa.
Käyttötalouden tulot
Tuloja ennakoidaan kertyvän kaikkiaan 84,3 miljoonaa euroa eli 17,9 miljoonaa euroa (26,9 %) tulosbudjetissa ennakoitua enemmän. Tulosbudjetissa ennakoitua suuremmista tuloista 11,4 miljoonaa euroa on tulosbudjetin ulkopuolista hankerahoitusta.
Hankerahoituksen lisäksi varhaiskasvatuksen asiakasmaksutulot ylittävät tulosbudjetin noin 5 miljoonalla eurolla ja sotepen rahoittaman toiminnan tulot ja vastaavasti menot 2,2 miljoonalla eurolla. Korvauksissa ja avustuksissa muiden kuntien Helsingille maksamien perusopetuksen kotikuntakorvaustulojen ennakoidaan jäävän noin 0,7 miljoonaa tulosbudjetissa arvioitua pienemmiksi.
Käyttötalouden menot
Kolmannen ennusteen perusteella toimialan kokonaismenot olisivat 1,63 miljardia euroa eli 23,1 miljoonaa euroa (1,4 %) yli talousarvion.
Kaupungin tuottamien palveluiden menot
Talousarviokohdassa kaupungin tuottamat palvelut menoylitykseksi arvioidaan noin 16,2 miljoonaa euroa. Ylityksestä 11,4 miljoonaa euroa on teknistä ja johtuu tulosbudjetin ulkopuolisen hankerahoituksen käyttämisestä.
Loppuosa ylityksestä eli 4,8 miljoonaa euroa johtuu pääosin ammatillisen koulutuksen talousarvion ylittävistä opiskelijavuosimääristä ja varhaiskasvatuksen henkilöstömenoylityksistä, joiden osalta ylitysarvio on pienentynyt selvästi edellisestä ennusteesta.
Ammatillisessa koulutuksessa ennakoidaan 5,8 miljoonan euron ylitystä johtuen järjestämisluvan ylittävästä opiskelijavuosimäärästä. Tulosbudjetti perustuu ammatillisen koulutuksen kiinteän järjestämisluvan mukaiseen opiskelijavuosimäärään. Tämän ennakoidaan ylittyvän noin 2 200 opiskelijavuodella. Toimiala on hakenut tällä perusteella valtiolta lisäjärjestämislupaa ja sen mukaista lisärahoitusta kaupungille. Lisäjärjestämislupakäytäntö poistuu vuoden 2025 jälkeen.
Loppuosa ennakoidusta ylityksestä syntyy pääosin varhaiskasvatuksen henkilöstömenoissa, joiden ennakoidaan ylittävän tulosbudjetin noin 4 miljoonalla eurolla. Syksyn menokehityksen perusteella menokasvua on pystytty hillitsemään merkittävästi. Lievää henkilöstömenoylitystä ennakoidaan myös perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa. Näitä ylityksiä pystytään kuitenkin kattamaan mm. liikelaitoksien loppuvuoden hyvityksien, DigiHelsinki Oy:n talousarviossa ennakoitua pienemmän laskutuksen sekä aine- ja tarvikehankinnoissa säästyvien määrärahojen avulla. Myös vuokramenojen ennakoidaan alittavan talousarvion.
Sotepelle tuotettujen palveluiden menot
Sotepe-toimialalle tuotettujen palveluiden menojen ja vastaavasti tulojen ennakoidaan ylittävän tulosbudjetin noin 2,2 miljoonalla eurolla. Tämä on teknistä ylitystä, koska sotepelle tuotetut palvelut ovat nettobudjetoituja. Menot saavat ylittää tulosbudjetin, jos tulotkin ylittyvät vastaavalla summalla. Ylitys johtuu lakisääteisten opiskeluhuoltomitoitusten toteuttamisesta.
Avustus- ja korvausmenot
Avustus- ja korvausmenojen ennakoidaan ylittävän tulosbudjetin noin 4,7 miljoonalla eurolla. Ylitys tapahtuu perusopetuksen lakisääteisissä kotikuntakorvauksissa.
Karkeasti puolet ylityksestä johtuu siitä, että yksityisten koulujen lakisääteinen oppilaskohtainen kotikuntakorvaus nousi tästä syksystä samalle tasolle, kuin kunnallisille koulutuksen järjestäjille maksettava korvaus. Aiemmin se on ollut 94 % kunnallisille koulutuksen järjestäjille maksettavasta korvauksesta. Päätöstä tästä korotuksesta ei ollut talousarviota hyväksyttäessä ja kaupungin periaatteiden mukaan talousarviossa varaudutaan vain päätettyjen lainsäädännön muutosten aiheuttamiin kustannuksiin.
Toinen puoli ylityksestä johtuu siitä, että tulosbudjetissa on varauduttu korvausten indeksitarkistuksiin kaupunginhallituksen laatimisohjeissa määritellyin korotusprosentein. Valtion joulukuussa 2024 tekemän korvauspäätöksen mukainen korotus oli tätä suurempi.
Investointimenot
Toimialan investointimenojen ennakoidaan olevan kaikkiaan 32,2 miljoonaa euroa ja jäävän noin 1,5 miljoonalla eurolla alle tulosbudjetin. Tietotekniikkahankintojen osuus tästä on 0,8 miljoonaa euroa johtuen kehitystöiden tarpeen vähenemisestä ja osin viivästymisestä ja muiden hankintojen 0,7 miljoonaa euroa johtuen osin hankintojen viivästymisestä ja osin siitä, että ne on pystytty tekemään talousarviossa ennakoitua edullisemmin.
Asiakasmäärät
Varhaiskasvatuksen kokonaisasiakasmäärän arvioidaan olevan runsaat 35 300 lasta, joista ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa on noin 2 400 lasta. Asiakasmääräarviot ovat kasvaneet edelliseen ennusteeseen verrattuna, mutta kokonaisuutena niiden ennakoidaan jäävän 140 lapsella alle tulosbudjetissa ennakoidun määrän. Edelliseen ennusteeseen verrattuna kaupungin omien päiväkotien lapsimääräarvio on noussut noin 50 lapsella, mutta jää silti noin 100 lapsella alle talousarvion. Kerhoissa olevia lapsia samoin kuin kotihoidon tuella hoidettavia lapsia ennakoidaan olevan noin 50 talousarviossa ennakoitua enemmän ja yksityisen hoidon tuella hoidettavia lapsia 140 lasta talousarviossa ennakoitua vähemmän.
Perusopetuksessa arvioidaan olevan noin 48 600 oppilasta, joista ruotsinkielisissä kouluissa vajaat 4 250 oppilasta. Oppilasmäärä jää noin 90 lapsella alle talousarviossa ennakoidun määrän.
Perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan asiakasmäärä on vajaat 10 800 lasta, mikä on 300 lasta vähemmän, kuin tulosbudjetissa on arvioitu.
Kaupungin järjestämän lukiokoulutuksen opiskelijamäärän arvioidaan olevan noin 11 0000, mikä alittaa tulosbudjetissa ennakoidun määrän runsaalla sadalla opiskelijalla.
Ammatillisen koulutuksen opiskelijavuosia ennakoidaan kertyvän vajaat 11 100, mikä ylittää tulosbudjettivarauksen ja perusjärjestämisluvan vajaalla 2 200 opiskelijavuodella.
Vapaassa sivistystyössä arvioidaan järjestettävän 132 000 opetustuntia. Arvio ylittää talousarviossa ennakoidun noin 500 tunnilla.
Sitovat tavoitteet
Toimialalla on vuoden 2025 talousarviossa kaksi sitovaa tavoitetta: parannamme lukutaitoa ja erot nuorten toimintakyvyssä ja tulevaisuudennäkymissä eri väestöryhmien välillä vähenevät. Molempien sitovien tavoitteiden arvioidaan toteutuvan.
Riskit
Viideksi keskeisimmäksi riskiksi on toimialalla tunnistettu
- Turvallisuuspoikkeamat ja väkivaltakokemukset
- Alueiden (ja yksiköiden välinen) erilaistuminen
- Oppijoiden hyvinvoinnin heikkeneminen
- Henkilöstön riittävyys ja hyvinvoinnin heikkeneminen
- Oppijoiden tuen puute/saavutettavuuden heikkeneminen
Riskien mahdolliset vaikutukset on tunnistettu ja keskeiset hallintatoimenpiteet määritelty kaupungin riskienhallintajärjestelmään.
Ennusteen edellyttämät toimenpiteet
Kaupunginhallituksen antamien talousarvion noudattamisohjeiden mukaan lautakuntien on ryhdyttävä toimenpiteisiin, jos talousarvio ei ole toteutumassa. Lisäksi em. ohjeiden mukaan toimialojen on toimitettava vuoden 2025 talousarvion käyttötalouden määrärahojen ylitysesitykset (ml. sitovan toimintakatteen alittamisesitykset) sekä käyttötarkoituksen muutosesitykset tämän kolmannen ennusteen yhteydessä.
Ennakoitu ylitys on pääosin teknistä ja johtuu tulosbudjetin ulkopuolisen rahoituksen käytöstä. Talousarviokohta sotepelle tuotetut palvelut on nettobudjetoitu, eli sen menot saavat ylittää talousarvion tulojen ylityksen verran. Talousarviokohdassa korvaukset ja avustukset menot perustuvat pääosin valtion ja kaupungin omiin päätöksiin ja sopeuttamismahdollisuuksia ei käytännössä ole perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan avustuksia lukuun ottamatta.
Muuta kuin em. perusteilla ennakoitua ylitystä on 4,8 miljoonan euroa ja syynä ylitykselle ovat ammatillisen koulutuksen lisäopiskelijavuodet sekä varhaiskasvatuksen henkilöstömenot. Ammatillisen koulutuksen lisäopiskelijavuosiin tullaan hakemaan loppuvuodesta valtiolta lisärahoitusta, joten muu kuin ulkoisesta rahoituksesta johtuva ylitys tulee tästäkin pienenemään.
Toimiala on käynnistänyt jo ensimmäisen ennusteen perusteella lautakunnan kehotuksesta normaaliin operatiiviseen johtamiseen ja budjettivastuisiin liittyviä toimenpiteitä menojen tasapainottamiseksi tulosbudjetin mukaiseen tasoon.
Varhaiskasvatuksessa on tehostettu tulosbudjettiin sisältyvien tuottavuustoimenpiteiden toteuttamista. Henkilöstösuunnittelua ja uusien ryhmien perustamista on tarkennettu. Lisäksi sijaiskäytäntöjä koskevaa ohjeistusta on tarkistettu. Pidemmällä aikavälillä kustannuksiin vaikuttavaa palveluverkkotarkastelua on kehitetty, jotta resursseja saadaan vapautettua epätarkoituksenmukaisista tilakustannuksista lasten kasvatukseen.
Perusopetuksessa koulujen rakenteita on kehitetty aluepäälliköiden ohjauksella resurssien kustannustehokkaaksi kohdentamiseksi.
Lukiokoulutuksessa kurssitarjonnan määrää on tarkistettu tulosbudjetin mukaiseksi.
Edellä mainitut toimenpiteet ovat osoittautuneet tehokkaiksi: arvio muusta kuin ulkopuolisesta rahoituksesta johtuvasta teknisestä ylityksestä on tippunut ensimmäisen ennusteen 17,1 miljoonasta edellä todettuun 4,8 miljoonaan euroon.
Toimiala jatkaa toimenpiteitä koko loppuvuoden, minkä johdosta tämä ennuste ei edellytä lautakunnalta lisätoimenpiteitä ylitysoikeusesityksiä lukuun ottamatta. Ylitysoikeusesitykset on tehtävä tämän kolmannen ennusteen yhteydessä.