Talousarvioennuste 2025, liikenneliikelaitos
Talousarvion toteutumisennuste 2/2025
Esitysehdotus
Johtokunta merkitsee tiedoksi liitteenä olevan liikenneliikelaitoksen talousarvion toteutumisennusteen 2/2025.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallituksen 2.12.2024 hyväksymien vuoden 2025 talousarvion noudattamisohjeiden mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2025 kolme kertaa. Toimialojen, virastojen ja liikelaitosten on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lauta- tai johtokuntansa tietoon.
Liitteenä on kaupunginkansliaan 15.8.2025 mennessä toimitettu liikenneliikelaitoksen (HKL) talousarvion tulos- ja rahoituslaskelman ennuste 2/2025, jossa ennustetta on verrattu kaupunginvaltuuston 27.11.2024 hyväksymään talousarvioon 2025 ja HKL:n johtokunnan 19.12.2025 hyväksymään tulosbudjettiin 2025. Esityslistalla on kuvattu talousarvion toteutumisennustetta verrattuna tulosbudjettiin.
Yleistä
Metron matkustajamäärät olivat tammi-heinäkuussa 5,4 % edellisvuotta suurempia. Kehitys on ollut HSL-alueen yleistä tasoa maltillisempaa, sillä koko HSL:n matkustajamäärät olivat samalla jaksolla 10,4 % edellisvuotta suuremmat. Metron matkustajamäärät olivat 13,7 % prosenttia koronaa edeltävää aikaa alhaisemmat, kun vastaava luku koko HSL-alueella yhteensä oli 3,7 %.
Suurin yksittäinen metron matkustajamäärien maltilliseen kehitykseen vaikuttava tekijä on ollut kesän 2024 poikkeusliikennöinti, jonka aiheuttamasta pudotuksesta matkustajamäärät ovat palautuneet hitaasti. Myös kuluvan vuoden kesän Vuosaaren haaran liikennöintikatkolla on vaikutusta matkustajamääriin. Kesä-heinäkuussa matkustajamäärät olivat kuitenkin 29,9 % suuremmat kuin edellisvuonna, jolloin liikennekatkot olivat laajempia.
Vuosaaren metrosillan korjaustyöt sekä hankkeen aiheuttaman metron liikennöintikatkon aikana tehtävät muut suuret ja pienemmät hankkeet Vuosaaressa, Rastilassa ja Itäkeskuksessa ovat edenneet aikataulussa. Poikkeusliikennejärjestelyt ovat sujuneet hyvin ja metron liikennöinti Vuosaaren haaralla käynnistyy suunnitellusti syyskuun lopussa.
Kalasatamassa sijaitsevan Junatien metrosillan uusimisen suunnittelu, sidosryhmäyhteistyö ja hankintamenettely etenevät. Hankkeen jatkosuunnittelua on tarkoitus tehdä yhteistyössä syksyllä hankkeeseen kiinnitettävän toteuttajakumppanin kanssa. Toteuttajavalinnan jälkeen käynnistyvässä kehitysvaiheessa pyritään optimoimaan suunnitelmia, työtekniikkaa ja -vaiheistusta siten, että metron liikennöinnille aiheutuvat haitat voidaan minimoida. Myös Rautatientorin metroaseman peruskorjauksen suunnittelu etenee ja projektinjohtourakan hankintamenettely käynnistyy syksyllä.
Usean vuoden työ metron liikenteenohjausjärjestelmän uusimishankkeen ja siihen liittyvän radioverkkohankkeen (ns. METKA-hankkeet) osalta on saavuttamassa tärkeän välietapin, sillä niihin liittyvät tarjoukset ovat saapuneet kesäkuussa. Hankintapäätökset on tarkoitus tehdä syksyllä, jonka jälkeen käynnistyy hankkeiden toteutusvaihe.
Matkustajien kulkuyhteyksiin muutoksia aiheuttaneiden Herttoniemen metroaseman kunnostushankkeen sekä Kontulan metroaseman sisäänkäyntien ja laituritason perusparannuksen rakennustyöt etenevät. Työt Herttoniemessä ja Kontulassa on määrä saada päätökseen vuoden 2025 aikana. Kesällä valmistuneen Roihupellon metrovarikon vara- ja vaihto-osatuotannon laajennusosan käyttöönotto etenee.
Talousarvion sitovat tavoitteet
Liikenneliikelaitoksella on kolme sitovaa toiminnan tavoitetta ja tavoitteita kuvaavaa mittaria vuodelle 2025:
- HKL:n talous pysyy tasapainossa
- Tilikauden tulos on vähintään nolla
- Vastaamme asiakkaiden keskeisiin tarpeisiin ylläpitääksemme laadukasta asiakaskokemusta
- Tyytyväisten asiakkaiden osuus metroliikenteessä on 92 %
- Minimoimme ajamattomien lähtöjen määrän ylläpitääksemme korkeaa joukkoliikenteen luotettavuutta
- Ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä 99,85 %
Tässä vaiheessa kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan tavoiteasetannan mukaisesti.
Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen aiheuttama liikennekatko tunnistetaan riskiksi matkustajien asiakastyytyväisyydelle, sillä liikennekatko aiheuttaa väistämättä muutoksia matkustajien liikkumiseen. Ennustetaan, että asetettu tavoite tullaan saavuttamaan, vaikka tavoite tunnistetaankin haastavaksi. Poikkeusliikenteen aikaiseen opastamiseen ja ajantasaiseen tiedottamiseen panostetaan yhteistyössä HSL:n kanssa.
Käyttötalous (vertailu tulosbudjettiin)
Liikevaihtoennuste on 168,6 milj. euroa ylittäen tulosbudjetin noin 1,7 milj. euroa.
Metron liikennöintikorvaustulojen ennuste on tässä vaiheessa 61,6 milj. euroa eli 0,6 milj. euroa yli tulosbudjetin. Kaupungin tuen ennuste on 15,9 milj. euroa eli 1,2 milj. euroa yli tulosbudjetin.
Muista liikevaihdon eristä HSL:ltä laskutettavan infrakorvauksen arvioidaan nousevan budjetoitua suuremmaksi noin 0,3 milj. euroa.
Menoissa suurin erä on alihankintamenot Kaupunkiliikenneyhtiöltä 119,6 milj. euroa. Alihankintamenojen ennustetaan ylittävän tulosbudjetin 5,1 milj. euroa. Ennusteen muutoksen taustalla on osin kirjauskäytännön muutos. Kuluvan tilikauden alusta lähtien metroasemien vuokratuotot on käsitelty bruttoperiaatteen mukaisesti. Kulujen kasvu kompensoituu suurelta osin liiketoiminnan muiden tuottojen kasvulla 3,9 milj. euroa.
Poistoja ennustetaan toteutuvan 37,0 milj. euroa eli 0,4 milj. euroa yli tulosbudjetin.
Korkokuluja on toteutumassa 16,1 milj. euroa eli 0,4 milj. euroa budjetoitua enemmän.
Tilikauden tulosennuste ennen varausten muutoksia on 0,04 milj. euroa ja 0,3 milj. euroa budjetoitua pienempi. Parhaillaan käynnissä oleva metron vuoden alussa voimaan tulleen liikennöinnin jatkosopimuksen korvausperiaatteiden sopimuksenmukainen tarkastus todennäköisesti kasvattaa hieman liikennöintikorvauksia ja parantanee tulosennustetta. Tarkastusta ei ole vielä huomioitu ennusteessa neuvotteluiden ollessa kesken.
Investoinnit (vertailu tulosbudjettiin)
Vuoden 2025 investointiennuste on 72,3 milj. euroa, joka on noin 10 milj. euroa tulosbudjettia pienempi. Epävarmuutta ennusteeseen aiheutuu mm. METKA-hankkeen sopimusajankohdasta ja ensimmäisten maksuerien ajoittumisesta vuodelle 2025. Vuoden 2025 suurimpia investointeja ennustetaan olevan metron liikenteenohjausjärjestelmän uudistaminen 11,4 milj. euroa, Kampin metroaseman läntisen lippuhallin uudelleen rakentaminen keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen yhteydessä 6,1 milj. euroa, Vuosaaren metrosillan korjaus 5,5 milj. euroa, raidevirtapiirien korvaaminen akselilaskentalaitteistolla 5,0 milj. euroa ja Herttoniemen metroaseman kunnostamishanke 4,3 milj. euroa.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277