Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Puotilan ala-asteen koulun ja Vartiokylän yläasteen koulun yhdistämisestä
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Puotilan ala-asteen koulun ja Vartiokylän yläasteen koulun yhdistämisestä
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää yhdistää Puotilan ala-asteen koulun ja Vartiokylän yläasteen koulun yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2027 alkaen.
Esittelijän perustelut
Kaupungin järjestämä suomenkielinen perusopetus pyritään kokoamaan yhtenäisiin, vähintään kaksisarjaisiin peruskouluihin, joissa on kaikki vuosiluokat (kaupunginhallitus 30.3.2015 §339). Vartiokylän peruspiirin alueella toimii tällä hetkellä kolme koulua, joista Vartiokylän ala-asteen koulu ja Puotilan ala-asteen koulu ovat tällä hetkellä 1.–6. luokkien alakouluja. Vartiokylän yläasteen koulussa on 7.–9. luokkien oppilaita.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti 18.6.2024 kokouksessaan, että Vartiokylän ala-asteen koulu laajenee yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2028 alkaen (HEL 2024-007752). Puotilan ala-asteen koulun ja Vartiokylän yläasteen koulun yhdistymisen myötä alueella olisi kaksi yhtenäistä peruskoulua, mikä toteuttaa kaupunginhallituksen asettamaa tavoitetta.
Koulujen yhdistämisen vaikutukset koulun toimintaan
Yhtenäisessä peruskoulussa oppilaat käyvät koko peruskoulun samassa koulussa ilman siirtymää 7–9 luokille. Oppilailla on tukenaan sama henkilöstö, jolloin oppilaan tarvitsemat tukitoimet voidaan suunnitella pitkäjänteisesti. Yhteiset opettajat voivat joustavasti opettaa vuosiluokilla 1–9 ja koululla on käytössä yhteinen Wilma. Yhtenäisessä peruskoulussa voidaan mahdollistaa laajempi kielivalikoima ja monipuolisempi valinnaisainetarjonta.
Uudelle koululle tulee uusi nimi ja uusi yhteinen opetussuunnitelma. Erityistä huomiota kiinnitetään koulun yhtenäisen toimintakulttuurin luomiseen oppilaita ja huoltajia osallistaen.
Vakituisessa virka- tai työsuhteessa olevien työntekijöiden palvelusuhde säilyy. Puotilan ala-asteen koulun ja Vartiokylän yläasteen koulun henkilöstö siirtyisi yhdistymisen myötä pääsääntöisesti uuteen yhtenäiseen peruskouluun 1.8.2027 alkaen. Uudessa yhtenäisessä peruskoulussa olisi noin 900 oppilasta.
Yhdistettävät koulut sijaitsevat lähellä toisiaan. Puotilan ala-aste toimii pääosin osoitteessa Klaavuntie 17. Lisäksi koulun käytössä on Marjaniemen toimipiste osoitteessa Sinivuokonpolku 9. Vartiokylän yläasteen koulu toimii osoitteessa Rusthollarintie 6. Muutoksella ei ole vaikutusta koulujen toimipaikkojen sijainteihin.
Puotilan ala-asteen koulussa on noin 545 oppilasta, Vartiokylän yläasteen koulussa on noin 406 oppilasta (syksyn 2025 laskentapäivä). Kouluissa on yhteensä 951 oppilasta. Alueen oppilasmäärä on vuoden 2025 väestöennusteen mukaan kasvava.
Alueen oppilaaksiottorajoja tullaan muuttamaan Vartiokylän tulevan peruskoulun takia. Oppilaaksiottoalueiden rajojen muutoksella varmistetaan sopiva oppilasmäärä kaikkiin alueen kouluihin.
Osallistaminen
Koulujen yhdistymistä on valmisteltu yhteistoimintaperiaatteiden mukaisesti yhdessä rehtoreiden kanssa. Koulujen yhdistämiseen liittyen on osallistettu koulujen henkilöstöä, oppilaita ja huoltajia.
Keväällä 2025 koulujen rehtoreiden, henkilöstön ja johtokuntien puheenjohtajien kanssa käynnistettiin keskusteltu koulujen yhdistymisestä. Koulujen henkilöstöjen kanssa asiaa käsiteltiin kummankin koulun yt-ajoilla 9.4.2025. Huoltajat ja koulujen johtokunnat kutsuttiin 29.4.2025 yhteiseen vanhempainiltaan. Siellä aihetta pohdittiin keskustellen ja ryhmätöiden kautta. Tilaisuuden koonti tiedotettiin koulujen huoltajille wilman kautta. Koulujen henkilöstöjen Yt-kuulemiset pidettiin Puotilan ala-asteella 7.5.2025 ja Vartiokylän yläasteella 14.5.2025. Oppilaiden kuuleminen on toteutunut toukokuun aikana.
Johtokunnilta on pyydetty lausunto koulujen yhdistymisestä 15.6.2025 mennessä (liite1). Johtokuntien lausunnoissa on huomioitu myös oppilaskuntien toimesta kerätyt oppilaiden näkemykset. Koulujen johtokunnat kannattavat koulujen yhdistymistä. Lausunnot asian liitteinä (liite 2 ja liite 3). Perusopetuksen henkilöstötoimikunta on käsitellyt asian yhteistoimintaperiaatteiden mukaisesti 8.10.2025
Lapsivaikutusten arviointi
Kummankin koulun oppilailla on ollut mahdollisuus kertoa ajatuksiaan koulujen yhdistymiseen liittyen. Kysely antaa hyvän pohjan yhdistämisen johtamiselle.
Puotilan ala-asteen koulun oppilaat vastasivat verkkokyselyyn oman opettajan kanssa. Vastanneita ryhmiä on 22. Hieman yli puolet oppilaista suhtautuu muutokseen neutraalisti. Kolmannes oppilaista piti muutosta kivana tai innostavana. Vain kolme ryhmää piti muutosta huonona.
Oppilaiden mielestä hyvää muutoksessa on yläasteelle siirtymisen helpottuminen sekä se että isommassa koulussa voi löytyä enemmän kavereita. Samat opettajat ovat pidempään läsnä arjessa, mikä helpottaa vaikeista asioista puhumista ja tiedon siirtymistä. Hyvänä oppilaat pitivät myös sitä, että saavat olla pidempään samassa koulussa sisaruksiensa kanssa. Oppilaat pitivät kivana sitä, heidän käytössään on monipuolisempia tiloja. Osaa oppilaita jännittää se, onko isommassa koulussa enemmän kiusaamista ja kiusaavatko isommat pienempiään ja saavatko pienemmät huonoa esimerkkiä isommiltaan. Kyselyn ja siinä oppilaiden antamien kysymysten perusteella koulujen yhdistymisen ja sen vaikutusten työstämistä tulee jatkaa oppilaiden kanssa. Osa oppilaista toivoi, että koulut olisivat yhdistyneet jo aiemmin ja osa ihmetteli, miksi muutosta ylipäänsä tehdään.
Vartiokylän yläasteen oppilaskunta piti hyvänä sitä, että yhdistymisen seurauksena koulun aikuiset ja muut asiat olisivat ennestään tuttuja siirryttäessä yläasteelle. Oppilaskunnan näkemyksen mukaan koulun sääntöjen luomisessa tulee huomioida eri-ikäiset oppilaat ja säilyttää vapauden lisääntyminen oppilaiden kasvaessa. Koulurakennusten välillä liikkuminen tuntui osasta oppilaskunnan edustajista hankalalta.
Koulujen johtokunnat ovat huomioineet oppilaiden näkemykset lausunnoissaan.
Puotilan ala-asteen koulun johtokunta kiinnittää lausunnossaan huomiota alueellisen eriytymisen ehkäisemiseen ja johtamisen riittävään resurssointiin. Myös Vartiokylän yläasteen koulun johtokunta korostaa lausunnossaan muutosjohtamisen merkitystä ja molempien yksiköiden tasapuolista kohtelua. Lisäksi johtokuntaa huoletti aineenopetuksen tulevaisuus. Kummatkin johtokunnat korostavat jatkosuunnittelussa oppilaiden ja henkilökunnan osallistamisen sekä painotetun ja kielikylpyopetuksen kokonaissuunnittelun merkitystä.
Kustannusvaikutukset
Koulujen yhdistymisellä ei ole merkittäviä kustannusvaikutuksia.
Toimivalta
Hallintosäännön 15 luvun 1 §:n mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää suomenkielisen päiväkodin, koulun tai oppilaitoksen perustamisesta tai lakkauttamisesta sekä ruotsinkielisen jaoston ehdotuksesta ruotsinkielisen päiväkodin, koulun tai oppilaitoksen perustamisesta tai lakkauttamisesta.