Ilmoitusasiat
Ilmoitusasiat
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi.
Kaupunginkanslia
Osayleiskaavan hyväksyminen: Viikinranta−Lahdenväylä
Kaupunginvaltuusto on 12.11.2025, 270 § päättänyt seuraavan alueen osayleiskaavan hyväksymisestä, minkä vuoksi alueella on alueidenkäyttölain 53 §:n 3 momentin perusteella voimassa rakennuskielto, kunnes hyväksymispäätös on saanut lainvoiman:
Kaupunginosat 23 Toukola, 24 Kumpula, 26 Koskela, 27 Vanhakaupunki, 36 Viikki ja 47 Mellunkylä, piirustus nro 12947, Viikinranta−Lahdenväylä.
HEL 2021-011524
Asemakaavan hyväksyminen: Meilahti, Oksakoskenpolun pysäköintitalo
Kaupunginvaltuusto on 12.11.2025, 271 § päättänyt seuraavan alueen asemakaavan muutoksesta, minkä vuoksi alueella on alueidenkäyttölain 53 §:n 3 momentin perusteella voimassa rakennuskielto, kunnes hyväksymispäätös on saanut lainvoiman:
Meilahti, lähivirkistysalue, urheilu- ja virkistyspalveluiden alue ja yleinen pysäköintialue (muodostuu uusi kortteli 15648), piirustus nro 12956, Oksakoskenpolun pysäköintitalo.
HEL 2024-011730
Helsingissä 20.11.2025
Helsingin hallinto-oikeuden päätös 19.11.2025 nro 7380/2025, HEL 2025-001608
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto myönsi päätöksellään 10.4.2025 § 72 Food Folk Suomi Oy:lle rakennusluvan 499 k-m²:n suuruisen 2-kerroksisen autokaistallisen ravintolarakennuksen ja 31 m²:n suuruisen jätekatoksen rakentamiseksi Pakilassa sijaitsevalle tontille 91-34-111-18.
Hankkeelle oli aiemmin myönnetty Helsingin kaupungin maankäyttöjohtaja poikkeamispäätös 25.3.2024 § 33 asemakaavan mukaisesta maanpinnan likimääräisestä korkeusasemasta sekä autopaikkojen sijoittamista koskevasta määräyksestä.
Pakilan Omakotiyhdistys ry ja yksityishenkilö valittivat ympäristö- ja lupajaoston rakennuslupapäätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaativat, että jaoston päätös on kumottava muun ohella seuraavin perustein:
Rakennuslupa on sidottu vuonna 2023 myönnettyyn poikkeamispäätökseen, joka ei ole lainvoimainen, eikä rakennuslupa voi nojata päätökseen, jolla ei ole lainvoimaa. Poikkeamispäätös on ylittänyt maankäyttöjohtajan toimivallan, koska poikkeama ei ole vähäinen. Tarvittava menettely olisi ollut asemakaavan muutos. Hanke aiheuttaa merkittävää haittaa ympäristölle ja naapureille. Vuonna 1993 laadittu asemakaava ei ole voinut ennakoida 24/7 drive-in -ravintolatoimintaa, joka nyt on kyseessä. Rakennuksen sijoittelu, mittakaava ja ulkoasu poikkeavat kaavamääräyksistä eivätkä noudata alueen historiallista luonnetta. Kaupunginmuseon ja kaupunkiympäristölautakunnan aiemmissa lausunnoissa on selkeästi korostettu kaavan mukaista rakentamista tontille. Lausunnot on sivuutettu. Hanke muuttaa alueen luonnetta ja kaupunkikuvaa rikkoen kaavan alkuperäisiä tavoitteita. Kyseessä ei ole tavanomainen rakennuslupa, vaan huomattavasti laajavaikutteisempi hanke, jonka toteuttaminen edellyttää kaavan ajantasaisuuden arviointia, oikean menettelytavan käyttöä ja lähialueen asukkaiden perusoikeuksien turvaamista.
Päätöksellään 19.11.2025 nro 7380/2025 hallinto-oikeus ei tutkinut valitusta Pakilan Omakotiyhdistys ry:n tekemänä, koska Pakilan Omakotiyhdistys ry:llä ei ole valitusoikeutta asiassa. Hallinto-oikeus tutki valituksen yksityishenkilön tekemänä ja hylkäsi sen.
Hallinto-oikeus perusteli päätöstään tutkituilta osin muun ohella seuraavasti:
Hallinto-oikeus toteaa, että koska rakennusluvassa on määrätty, ettei rakentamista saa aloittaa ennen poikkeamispäätöksen lainvoimaisuutta, rakennuslupa on voitu myöntää, vaikka poikkeamispäätös ei ole ollut rakennuslupaa käsiteltäessä lainvoimainen. Poikkeamislupa on sittemmin 3.7.2025 saanut lainvoiman. Siltä osin kuin valituksessa on tuotu esiin, että alueen asemakaavan muutos on vanhentunut, hallinto-oikeus toteaa, että asemakaavan muutos on koskenut ainoastaan nyt kysymyksessä olevaa tonttia, jonka rakentaminen on ratkaistu edellä mainitulla poikkeamispäätöksellä. Haetun rakennusluvan myöntämisessä ei ole kysymys asemakaavan ajantasaisuuden arviointia edellyttävästä asiasta.
Rakentaminen on ravintolarakennuksen materiaalien, värityksen ja mittakaavan osalta asemakaavan mukaista. Kun otetaan huomioon, että hanke on asemakaavan ja myönnetyn poikkeamisluvan mukainen, sekä rakennuslupapäätöksen mainoslaitteita koskeva määräys, suunnitellun ravintolarakennuksen etäisyys valittajan hallitseman kiinteistön rajasta sekä hankkeessa toteutettavat aita ja tiiviit istutukset tontin itärajalle valittajan kiinteistön suuntaan, hankkeesta ei voida kokonaisuutena arvioiden katsoa aiheutuvan laissa tarkoitettua tarpeetonta haittaa naapureille. Valittajan esille tuomat liikenteen lisääntymiseen ja meluhaittoihin liittyvät seikat on otettu huomioon asemakaavan asumisrauhaa koskevilla kaavamääräyksillä.
Rakennuslupa on oikeusharkintainen. Kun asiassa ei ole ilmennyt muutakaan estettä rakennusluvan myöntämiselle, rakennuslupa on tullut myöntää. Tämän vuoksi valitus on hylättävä.
Hallinto-oikeuden päätös on esityslista-asian liitteenä.
Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 4.11.2025 (ESAVI/28872/2025), HEL 2025-012720
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on päätöksellään 338/2025 päättänyt, että Destaclean Oy:n osoitteessa Kyläsaarenkatu 12 oleva ympäristölupa raukeaa.
Destaclean Oy:llä on ollut Etelä-Suomen aluehallintoviraston 13.1.2016 myöntämä ympäristölupa Kyläsaaren lajittelu- ja siirtokuormausasemalle. Toimintaa on valvonut Uudenmaan elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskus. Laitoksen toiminta on päättynyt ja asfalttipinnoite ja muut velvoitteiden mukaiset rakenteet on poistettu.
Helsingin ympäristöseuranta -ja -valvontayksikön päällikkö on antanut asiaan aluehallintovirastolle lausunnon 23.9.2025.
Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta valittamalla. Valitusaika päättyy 11.12.2025.
Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §