En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän alasajoprojekti”

§ 37

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän alasajoprojekti”

Informationsförvaltningsdirektör

Päätös

Tietohallintojohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän alasajoprojekti” (ylempi AMK). Yhteyshenkilö on ICT-kehityspäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 1.6.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Aineistoa käsittelevät ainoastaan tutkimuksen kannalta välttämättömät henkilöt tutkimustarkoituksessa. Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut kuin hakemuksen allekirjoittaneet, on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava asian diaarinumero).

Tutkimuksesta ja siihen liittyvien tehtävien suorittamisesta sekä osallistuvan henkilöstön ajankäytöstä on sovittu yhteyshenkilön ja/tai esihenkilön kanssa.

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimus kohdentuu Toimialan yhteisten palveluiden Tietojohtaminen ja tietohallinto –palvelun henkilökuntaan. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän alasajoprojektia ja kuvata sen toteutukseen keskeisesti liittyviä työvaiheita sekä sen toteuttamiseen vaadittavia resursseja ja osaamista asiakastietojärjestelmää käyttävän organisaation näkökulmasta. Tutkimuksessa myös verrataan sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän alasajoprojektista nousevia kokemuksia muihin Helsingin kaupungin tietohallinnossa oleviin ja yhteen jo päättyneeseen alasajoprojektiin.

Tutkimuksen pääkysymys on ”Minkälaisista osa-alueista sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän alasajoprojekti muodostuu? Tutkimuksen osakysymykset ovat:

1. Minkälaista osaamista ja resursointia sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän alasajoprojekti edellyttää?

2. Minkälaisia toimenpiteitä aineiston käsittely ja arkistointi edellyttää?

Tutkimusaineisto kerätään yksilöhaastatteluiden kautta. Osallistujat rekrytoidaan yhteyshenkilön kautta ja osallistujat kutsutaan haastatteluihin sähköpostitse. Haastattelut kestävät arvoiltaan noin 45 minuuttia ja haastattelut nauhoitetaan osallistujien suostumuksen perusteella.

Osallistujia informoidaan tutkimuksesta, heidän oikeuksistaan sekä henkilötietojen käsittelystä.

Osallistuminen on vapaaehtoista ja osallistujat antavat suostumuksensa. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti liitteenä olevan tietosuojaselosteen mukaisesti ja hävitetään kokonaisuudessaan tutkimuksen päätyttyä. Tulokset kirjataan siten, ettei osallistujia voida tunnistaa. Tutkija sitoutuu noudattamaan hyvää tieteellistä käytäntöä ja eettisiä ohjeita. Valmis tutkimus julkaistaan Theseuksessa.

Tutkimuslupaa puoltavat
ICT-kehityspäällikkö, Digitalisaatio ja kehittäminen (25.7.2024)
ICT-palvelupäällikkö, Jatkuvat palvelut ja sovellustuki (25.7.2024)

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää tietohallintojohtaja palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.

Mer information fås av

Ronja Hilli, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 25651

ronja.hilli@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintojohtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Tutkimuslupahakemus, liite 24.7.2024, tietosuojaseloste
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.