En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-003886
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 133 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuutettu Nuutti Hyttisen ym. valtuustoaloitteesta koskien jalankulkijoiden liikennevaloetuuksia raitiovaunupysäkeillä

Stadsmiljönämnden

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Raitiovaunupysäkkien kohdalla olevat suojatiet palvelevat sekä pysäkeille kulkevia että koko kadun ylittäviä jalankulkijoita. Usein suojateiden yhteydessä on myös pyörätien jatke. Helsingissä lähes kaikilla suojateillä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta on periaatteena, että vihreän liikennevalon alussa kadun reunasta liikkeelle lähtenyt jalankulkija tai pyöräilijä pääsee koko kadun yli kerralla. Tällöin sekä autoliikenteen kaistojen ylittävät suojatiet että kiskoalueen ylittävä suojatie ovat samanaikaisesti vihreänä. Toimintaperiaatteella pyritään takaamaan sujuva ja turvallinen ylitys koko kadun yli sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille, jolloin heidän ei tarvitse jäädä kadun usein varsin kapeille keskisaarekkeille odottamaan vihreää valoa uudelleen.

Aloitteen mukainen liikennevalojen toiminta johtaisi siihen, että autoliikenteen kaistojen ylittävät suojatien osat olisivat vihreänä, mutta kiskoalueen ylitys olisi punaisella raitiovaunun pysäkille saapumisen ja pysäkillä seisomisen aikana. Tämä hyödyttäisi jalankulkijoita, joiden tarvitsee ylittää ainoastaan autoliikenteen kaistat päästäkseen raitioliikenteen pysäkille. Kyseinen liikennevalojen toiminta ei palvelisi kuitenkaan koko kadun ylittäviä jalankulkijoita tai pyöräilijöitä eikä sellaisia jalankulkijoita, joiden tulee ylittää myös kiskoalue päästäkseen pysäkille. Ratkaisu poistaisi jalankulkijoilta houkutuksen ylittää autoliikenteen kaistat vasten punaista liikennevaloa. Todennäköisesti ongelma siirtyisi kiskoylityksen kohdalle, mikä ei olisi liikenneturvallisuuden ja raitioliikenteen sujuvuuden kannalta toivottavaa.

Useilla katuosuuksilla sekä raitio- että bussiliikenne on varsin tiheää ja raitiovaunut saapuvat pysäkeille satunnaisesti. Jos raitioliikenteen pysäkille johtavaa suojatietä risteävä autoliikenne pysäytettäisiin aina raitiovaunun saapuessa pysäkille ja seisoessa sillä, lyhentäisi tämä huomattavasti autoliikenteen suunnan vihreän pituutta nykyisestä tilanteesta. Tällainen liikennevalojen toimintatapa ruuhkauttaisi ajoneuvoliikennettä ja siten heikentäisi myös bussiliikenteen sujuvuutta.

Aloitteessa esitettyä jalankulkijoiden liikennevaloetuutta raitioliikenteen pysäkkien yhteydessä ei ole edellä kuvatuista kokonaisvaikutuksista johtuen tarkoituksenmukaista lähteä edistämään.

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Mer information fås av

Anna Nervola, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37135

anna.nervola@hel.fi