Taiteen perusopetuksen kehittämisavustukset vuodelle 2017
Taiteen perusopetuksen kehittämisavustukset vuodelle 2017
Päätös
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päätti myöntää taiteen perusopetuksen kehittämisavustuksia vuodelle 2017 seuraavasti (summat euroa):
Hakija | 2017 | 2018 | 2019 |
Helsingin Taiteilijaseura ry | 45 000 | 45 000 | 45 000 |
Helsinkimissio ry (Resonaarin musiikkikoulu) | 26 000 | 26 000 | 26 000 |
Kallion musiikkikoulun kannatusyhdistys ry | 32 000 | 32 000 | 32 000 |
Käpylän musiikkiopiston kannatusyhdistys ry | 23 000 | 23 000 | 23 000 |
Meri-Helsingin musiikkiopiston kannatusyhdistys ry | 78 000 | 78 000 | 78 000 |
Pohjois-Helsingin bändikoulu | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
Taito Etelä-Suomi ry | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Teatteriosuuskunta ILMI Ö | 16 000 | 16 000 | 16 000 |
Vuosaaren musiikkikoulun Tuki Ry | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Yhteensä: | 300 000 | 300 000 | 300 000 |
Helsingin Taiteilijaseura ry:n avustus kohdennetaan Kannelmäen peruskoulun ja muiden Kaarelan koulujen kanssa yhteistyössä tehtävään matalan kynnyksen taidekasvatuskokeiluihin.
Helsinkimissio ry:n (Resonaarin musiikkikoulu) avustus kohdennetaan matalan kynnyksen opetuskokeiluihin, joiden avulla kehitetään uusia toimintamalleja ja pedagogiikkaa erilaisille oppijoille suunnattuun taiteen perusopetukseen.
Kallion musiikkikoulun kannatusyhdistys ry:n avustus kohdennetaan Rytmimajakka-hankkeen toteuttamiseen yhteistyössä Meri-Helsingin musiikkiopiston, Pohjois-Helsingin Bändikoulun ja Vuosaaren musiikkikoulun kanssa. Rytmimajakka on matalan kynnyksen yhtye- ja ryhmäopetustoimintaa, joka suunnataan lapsille ja nuorille, jotka eivät muuten päätyisi taiteen perusopetuksen oppilaiksi.
Käpylän musiikkiopiston kannatusyhdistys ry:n avustus kohdennetaan kansanmusiikin työpajojen järjestämiseen Koskelan ala-asteen ykkösluokkalaisille ja erityisesti koulun maahanmuuttajataustaisille oppilaille.
Meri-Helsingin musiikkiopiston kannatusyhdistys ry:n avustus kohdennetaan Rytmimajakka-hankkeen toteuttamiseen yhteistyössä Kallion musiikkikoulun, Pohjois-Helsingin Bändikoulun ja Vuosaaren musiikkikoulun kanssa. Rytmimajakka on matalan kynnyksen yhtye- ja ryhmäopetustoimintaa, joka suunnataan lapsille ja nuorille, jotka eivät muuten päätyisi taiteen perusopetuksen oppilaiksi.
Pohjois-Helsingin bändikoulun avustus kohdennetaan Rytmimajakka-hankkeen toteuttamiseen yhteistyössä Kallion musiikkikoulun, Meri-Helsingin musiikkiopiston ja Vuosaaren musiikkikoulun kanssa. Rytmimajakka on matalan kynnyksen yhtye- ja ryhmäopetustoimintaa, joka suunnataan lapsille ja nuorille, jotka eivät muuten päätyisi taiteen perusopetuksen oppilaiksi.
Taito Etelä-Suomi ry:n avustus kohdennetaan uuden käsityön taiteen perusopetuksen toimintakonseptin luomiseen, mikä vahvistaa peruskoulujen ja taiteen perusopetuksen yhteistyötä. Kehittämishanke suunnataan Pohjois- ja Itä-Helsingin alueiden peruskouluihin.
Teatteriosuuskunta ILMI Ö:n avustus kohdennetaan teatterikurssien toteuttamiseen helsinkiläisillä yläasteilla. Projektin yhteistyökouluja ovat Helsingin yhteislyseo, Kallahden peruskoulu, Kannelmäen peruskoulu sekä Puistolan peruskoulu.
Vuosaaren musiikkikoulun tuki ry:n avustus kohdennetaan Rytmimajakka-hankkeen toteuttamiseen yhteistyössä Kallion musiikkikoulun, Meri-Helsingin musiikkiopiston ja Pohjois-Helsingin bändikoulun kanssa. Rytmimajakka on matalan kynnyksen yhtye- ja ryhmäopetustoimintaa, joka suunnataan lapsille ja nuorille, jotka eivät muuten päätyisi taiteen perusopetuksen oppilaiksi.
Seuraaville hakijoille ei myönnetä taiteen perusopetuksen kehittämisavustusta:
- Helsingin kuvataidekoulu
- International School of Music Finlandin kannatusyhdistys ry
- Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki
- Lauttasaaren musiikkiopiston kannatusyhdistys ry
- Modernin tanssin kannatusyhdistys ry (Helsingin tanssiopisto)
- Musiikkiteatteri-ilmaisun koulu Musti
- Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry
- Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry
- Pukinmäen taidetalo-yhdistys ry
- Suomen Taidetanssin Tuki Ry
- Taideosuuskunta Apinatarha / Kinetic Orchestra
- Töölön musiikkikoulun kannatusyhdistys ry
Hakemuksia tuli paljon suhteessa määrärahaan. Edellä mainituille hankkeille ei voida myöntää avustusta määrärahan vähyyden johdosta. Hankkeiden sisällöt eivät myöskään vastanneet täysimääräisesti taiteen perusopetuksen kehittämisavustuksilla haettavia tavoitteita. Esityksen valmistelussa on huomioitu alueellisen saavutettavuuden, eri ikäryhmien, toimintasisältöjen ja taiteenlajien välinen tasapaino sekä hankkeiden vaikuttavuus suhteessa myönnettävän avustuksen määrään.
Lautakunta päätti lisäksi valtuuttaa kulttuuripolitiikan osastopäällikön allekirjoittamaan taiteen perusopetuksen kehittämisavustusten hankkeiden toteutuksesta tehtävät yhteistyösopimukset. Kolmivuotiset sopimukset vahvistetaan tulevan toimialan kulttuurijaostossa vuosittain, mikäli niille kaupungin budjetissa varattuun määrärahaan ei tule muutoksia ja hankkeelle asetetut tavoitteet saavutetaan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta varasi kokouksessaan 13.12.2016 § 131 taiteen perusopetuksen kehittämiseen 300 000 euroa. Avustuksella vahvistetaan taiteen perusopetuksen alueellista saatavuutta, mahdollistetaan uudenlaisten toimintamallien ja opetusmenetelmien kokeilua sekä toimijoiden välistä yhteistyötä. Avustettavat kehittämishankkeet voivat olla esimerkiksi matalan kynnyksen taidekasvatuskokeiluja, oppilaitoksen osaamisen kehittämistä tukevaa toimintaa, monitaiteisen opetuksen testaamista tai kulttuurisen moninaisuuden huomioivaa opetusta. Avustuksella tavoitellaan 600–700 uuden oppilaan tavoittamista Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistarpeet Helsingissä -selvityksessä ilmenneille matalan osallistumisen alueille. Kehittämishankkeet voivat olla 1–3-vuotisia.
Määräaikaan mennessä hakemuksia tuli yhteensä 20, joista 9 esitetään myönnettävän avustusta.
Taiteen perusopetuksen kehittämisavustuksien käsittelyssä on huomioitu seuraavat arvointiperusteet:
Toiminnallinen laatu ja toteutus
- lupa taiteen perusopetuksen järjestämiseen
- toiminnallista ammattimaisuutta
- miten yhtenäisen kokonaisuuden tavoitteet, suunnitelma sekä toteutus luovat
- miten toteuttamiskelpoista ja realistista hakemuksessa esitetty toiminta on miten toiminnassa hyödynnetään ja vahvistetaan verkostomaisia ja yhteisöllisiä toimintatapoja
- miten tarpeellinen avustus on toiminnan toteuttamisen kannalta
- miten monipuolista resursointi on
- millaisia ovat hankkeen taloudelliset riskit
Toiminnan vaikuttavuus
- miten toiminta täydentää taiteen perusopetuksen tarjontaa tai tuo esiin sellaisia sisältöjä, joita muuten ei kaupungissa toteudu
- miten toiminta vahvistaa sitä, että taiteen perusopetuksen tarjonta ilmentää moniäänistä ja moninaista Helsinkiä
- hankkeen kiinnostavuutta ja vaikuttavuutta taiteen perusopetuksen kentässä
- hankkeen uutta luovaa potentiaalia
- hankkeen tai toiminnan pedagogisia tavoitteita sekä sitä, miten nämä näkyvät suunnitellussa toiminnassa
Saavutettavuus ja saatavuus
- miten toiminta tehdään osallistujien näkökulmasta sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti saavutettavammaksi
- miten toiminta laajentaa taiteen perusopetuksen osallistujapohjaa sekä rohkaisee laajempaan keskusteluun taiteesta
- miten opetuksen kohderyhmä(t) on määritelty sekä millaisilla toimenpiteillä erilaiset kohderyhmät pyritään tavoittamaan
- miten toiminta toteutuu alueellisesti
Jokaisen hankkeen kohdalla on arvioitu sitä, miten hyvin hanke täyttää asetetut arviointiperusteet ottaen huomioon avustuksiin käytettävät rajalliset resurssit. Esityksen valmistelussa on huomioitu alueellisen saavutettavuuden, eri ikäryhmien, toimintasisältöjen ja taiteenlajien välinen tasapaino sekä hankkeiden vaikuttavuus suhteessa myönnettävän avustuksen määrään.
Hankkeiden toteutuksesta laaditaan sopimukset tekijöiden kanssa, joihin kirjataan myös raportointivelvollisuus. Avustus maksetaan kahdessa erässä: ensimmäinen erä (80 % myönnetystä avustuksesta) heti sopimusten allekirjoituksen jälkeen ja toinen erä raportin toimittamisen jälkeen. Hankkeiden toteutuksesta laaditaan sopimukset tekijöiden kanssa, joihin kirjataan myös raportointivelvollisuus.
Tarkemmat hankekuvaukset ovat liitteenä olevassa tiivistelmässä. Hakemukset kokonaisuudessaan ovat nähtävillä lautakunnan kokouksessa ja sitä ennen asian valmistelijalla.
Detta beslut publicerades 26.04.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja kirjastolautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Petteri Räisänen, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 79564