Sosiaali-ja terveysvirasto, keskustan terveys-ja hyvinvointikeskuksen tarveselvitys
- Helsingfors stadsfullmäktige 11/16.06.2021
- Helsingfors stadsstyrelse 23/07.06.2021
- Helsingfors stadsstyrelse 22/31.05.2021
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 3/11.03.2021
- Social- och hälsovårdsnämnden 9/02.06.2020
- Social- och hälsovårdsnämnden 8/19.05.2020
- Social- och hälsovårdsnämnden 14/20.08.2019
- Social- och hälsovårdsnämnden 13/13.08.2019
- Yksikön päällikkö 23.04.2019
- Social- och hälsovårdsnämnden 1/15.01.2019
- Social- och hälsovårdsnämnden 10/20.06.2017
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 9/23.05.2017
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 7/02.05.2017
Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tarveselvitys
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Arkkitehti Pirjo Sipiläinen oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Puheenjohtaja Maija Anttila pyysi asian pöydälle.
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tarveselvityksen, jonka huoneistoala noin 10 300 htm² ja alustava arvio hankkeen kokonaisvuokrasta 4,1 miljoonaa euroa vuodessa.
Arkkitehti Pirjo Sipiläinen on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Keskustan alueella tarvitaan monipuoliset, tehokkaasti toimivat ja kilpailukykyiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut.
Keskustan Sähkötalon ja Autotalon väliin Kampin metroaseman sisäänkäynnin päälle sijoittuva terveys- ja hyvinvointikeskus on parhaalla mahdollisella paikalla liikenteen solmukohdassa. Terveys- ja hyvinvointikeskus on helposti saavutettavissa eri suunnista kaikilla joukkoliikennevälineillä.
Asiakkaan kannalta ison palvelukeskuksen etuna on monipuolisten palvelujen hyvä saatavuus niiden ammattilaisten toimesta, joita asiakas kulloinkin tarvitsee. Iso keskus pystyy tarjoamaan kaikkia palveluja laajennettuna palveluaikana.
Rakennuksen suunnittelussa on otettu huomioon mahdollisesti tulevat maakunta- ja sote-uudistukset. Tilat ovat monikäyttöisiä ja muuntojoustavia, ja ne mahdollistavat sekä suoran valinnan sote-keskuksen että liikelaitoksen tai molempien erilaisia toimintoja. Tilojen käyttö tarkentuu, kun maakunta-, sote- ja valinnanvapauslainsäädännöt on hyväksytty ja kun tulevan Uudenmaan maakunnan tahtotila tarkentuu. Hankkeesta neuvotellaan tulevan Uudenmaan maakunnan kanssa ennen lopullista sitoutumista hankkeeseen.
Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen sijoittuu terveysasematoimintaa, psykiatria- ja päihdevastaanottotyötä, nuorten- ja aikuisten sosiaalityötä sekä fysioterapiapalveluja. Tavoitteena on yhdistää yhteen pisteeseen nyt hajallaan olevia aikuisväestön palveluja.
Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksessa on käytössä uudenlainen toimintamalli ja sitä tukevat muuntojoustavat tilaratkaisut. Uudet tilat, tietotekniset järjestelmät ja toimintamallit mahdollistavat työtapojen kehittämisen vastaanottotyössä, moniammatillisessa yhteistyössä ja asiakkaan kokonaisvaltaisessa palvelussa. Uudet käyttöön otettavat tietojärjestelmät ovat keskeinen osa toimintakonseptia tilojen varauksessa, asiakkaiden ohjauksessa, ajanvarauksessa ja mobiileissa työskentelymuodoissa.
Hankkeen rakentaminen edellyttää asemakaavan muutoksen. Kohdetta ja sen mahdollisuuksia sijoittua esitettyyn paikkaan on tämän tarveselvitysvaiheen alusta lähtien tutkittu yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa. Suunnitelmassa on noudatettu kaupunkisuunnitteluviraston antamia ohjeita rakennuksen muodosta ja korkeudesta.
Toiminta sijoittuu viiteen maanpäälliseen kerrokseen. Terveys- ja hyvinvointikeskuksen sisäänkäyntikerroksessa (2. kerros) sijaitsevat yhteiset aulapalvelut, ilmoittautumisautomaatit sekä vastaanotto- ja toimenpidetiloja. 3.−6. kerrokseen sijoittuvat vastaanottohuoneet, ryhmä- ja kokoustilat, keskitetyt toimenpidetilat ja taustatyöskentelytilat. Kellarikerroksessa on pukutiloja, teknisiä tiloja ja jätehuoltotilat.
Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen suunnitellaan uudenlaiset monikäyttöiset vastaanotto- ja toimenpidehuoneet. Taustatyöskentelytilassa on erilaisia, myös hiljaisen työn mahdollistavia työpisteitä, joissa hoidetaan puhelinpalvelut, sähköinen asiointi ja kirjalliset työt. Taukotilat ovat taustatyöskentelytilojen yhteydessä. Henkilökunta- ja tavaraliikenne on erotettu asiakasliikenteestä. Uudet toimintamallit ja muuntojoustavat, yleispätevät tilaratkaisut mahdollistavat palvelujen kehittämisen vähäisin tilamuutoksin.
Sosiaali- ja terveysviraston käyttöön tulee huoneistoalaa noin 10 300 htm2. Kokonaisvuokra on alustavan arvion mukaan noin 4,1 miljoonaa euroa vuodessa (alv 0 %). Vuokra-arvio on laskettu 3 % korolla ja 30 vuoden poistoajalla. Lisäksi virasto varaa 4,5 miljoonaa euroa kiinteisiin sairaalalaitteisiin, irtokalusteisiin, varusteisiin, instrumentteihin sekä tietoteknisiin hankintoihin.
Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tiloja käytetään tehokkaasti. Keskukseen sijoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluja niin paljon, että voidaan luopua vähintään vastaavasta määrästä tiloja muualta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 02.05.2017 § 120
Päätös
Asia poistettiin esityslistalta, koska esittelijä peruutti ehdotuksensa ennen keskustelun aloittamista.
Esittelijä
Lisätiedot
Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256
Detta beslut publicerades 30.05.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
Föredragande
Mer information fås av
Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 09 310 42256