Velvoitteen asettaminen varastotilan luvattoman käytön kieltämiseksi ja muutosten ennallistamiseksi Asunto Oy Adler (Sibeliuksenkatu 9, 91-14-487-2)

HEL 2017-009965
§ 44

Velvoitteen asettaminen varastotilan luvattoman käytön kieltämiseksi ja muutosten ennallistamiseksi Asunto Oy Adler (Sibeliuksenkatu 9, 91-14-487-2)

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa ********** Sibeliuksenkatu 9 B 19b huoneiston omistajana nyt asetettavan sakon uhalla purkamaan keittiön ja kylpyhuoneen saunoineen 1.8.2018 mennessä sekä kieltää käyttämästä huoneistoa muuhun kuin rakennusluvan sallimaan varastointiin 1.8.2018 jälkeen.

Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kunkin velvoitteen osalta erikseen viisituhatta (5 000) euroa ja lisäerä tuhat (1 000) euroa jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu.

Kaupunginhallituksen hyväksymän rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on tuhat (1 000) euroa, jonka velvoitettu on tällä päätöksellä velvollinen maksamaan kaupungille.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelulle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Kun laiminlyöntiä voidaan olosuhteet huomioon ottaen pitää vähäisenä ja yleisen edun ei katsota vaativan syytteen nostamista, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää, että poliisille ei tehdä ilmoitusta esitutkintaa varten.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetulle ja Asunto Oy Adlerille.

Perustelut

Asunto Oy Adler on toimittanut 29.8.2016 rakennusvalvonnalle toimenpidepyynnön katselmuksen suorittamiseksi yhtiön kellarivarastossa ositteessa Sibeliuksenkatu 9 B 19b. Toimenpidepyynnön mukaan katselmusta pyydettiin, sillä varastoon b19 oli tullut vettä kaukolämpöputken vuodon takia, ja asian selvittelyssä ilmeni, että tilaan on tehty laajoja rakennustöitä ilman taloyhtiön lupaa tai rakennuslupia.

Paikallakäynnillä 31.8.2016 havaittiin ********** hallitseman 168 m2 suuruisen kellarivarasto-huoneistoon 19b rakennetun luvattomasti asuinhuoneistoja. Asuinhuoneistoina käytetyt tilat ovat voimassa olevan luvan mukaan varastotiloja, ja tiloissa on alkujaan ollut yksi WC. Tarkastuksessa tiloissa havaittiin olevan useita pieniä asuinhuoneita, suurempia oleskelutiloja, keittiö, neljä WC:tä, sauna sekä pesuhuone. Tilaan on tehty sähkötöitä, lisätty keskuslämmitykseen liitettyjä vesipattereita ja tehty putkitöitä.

Asunto Oy Adler on ilmoittanut Helsingin rakennusvalvonnalle 25.4.2017, että taloyhtiö on nostamassa osakkeenomistajaa vastaan Helsingin käräjäoikeudessa kanteen, jolla tätä vaaditaan poistamaan luvattomasti toteutetut muutokset tai toissijaisesti oikeutetaan yhtiö poistamaan ne. Kanne on vireillä Helsingin käräjäoikeudessa, eikä pääkäsittelypäivää ole määrätty.

Asunto Oy Adler on ryhtynyt toimiin asiassa lain sille suomissa puitteissa, eikä sen voida katsoa niskoitelleen asiassa. Näin ollen velvoite kohdistetaan yksinomaan osakkeenomistaja ********** .

Tarkastuslausunnot 26.9.2017 & 9.11.2017

Asiasta laadittiin 26.9.2017 tarkastuslausunto, jonka mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan, jollei asiassa muuta ilmene, esittämään että osakkeenomistaja velvoitetaan sakon uhalla palauttamaan asuin-/majoituskäytössä oleva tila voimassaolevan rakennusluvan mukaisesti varastotilaksi ja purkamaan tilaan tehdyt luvattomat muutokset.

Tarkastuslausunto postitettiin saantitodistuksella 27.9.2017 ********** , joka ei noutanut kirjettä postista.

Asiasta laadittiin 9.11.2017 saman sisältöinen tarkastuslausunto, joka on annettu tiedoksi ********** haastemiehen välityksellä 20.11.2017.

Vastine tarkastuslausuntoon

Tarkastuslausunnossa on varattu kaksi viikkoa tiedoksisaannista vastineen antamiselle. Osakkeenomistaja ei ole toimittanut vastinetta tarkastuslausuntoon annetussa määräajassa.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 § 4 momentti

[…] Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen olennaista muuttamista varten tarvitaan rakennuslupa. […]

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §

Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen […] voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. […]

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Detta beslut publicerades 26.02.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 43 (Valvontamaksun osalta) ja 44 (valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 43 (Valvontamaksun osalta) ja 44 (valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Föredragande

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Upplysningar

Sara Rintamo, vs. rakennuslakimies, puhelin: +358 9 310 26485

sara.rintamo@hel.fi

Bilagor

1. Toimenpidepyyntö As Oy Adler 29.8.2016.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Kuvat, Sibeliuksenkatu 9 1.9.2016.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Kuvat 25.1.2017.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Kuvat 3.5.2017.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Sibeliuksenkatu 9 tarkastuslausunto 11.5.2017 tiedoksisaantitodistuksella, 14-15-17-HAL.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Sibeliuksenkatu 9 tarkastuslausunto 26.9.2017 14-15-17-HAL.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Sibeliuksenkatu 9 tarkastuslausunto 9.11.2017 tiedoksisaantitodistuksella, 14-15-17-HAL.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
8. Pohjapiirustus koko kellarikerros vuodelta 2003.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
9. Julkisivu Sibeliuksenkadulle 2009.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.
10. Pihajulkisivu lounaaseen ja luoteeseen 2010.pdf
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.