V 31.1.2018, Sosiaali- ja terveystoimialan varastopalvelujen siirtäminen liikkeenluovutuksena Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle

HEL 2017-013046
Ärendet har nyare handläggningar
§ 28

Överföring av lagertjänsterna för social- och hälsovårdssektorn till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt som överlåtelse av rörelse

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände avtalet i bilaga 1 om överföring av Helsingfors stads servicecentrals lagertjänster för social- och hälsovårdssektorn till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikts affärsverk HNS-Logistik som överlåtelse av rörelse räknat från 1.5.2018.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Social- och hälsovårdsnämnden (12.12.2017) och direktionen för affärsverket servicecentralen (20.12.2017) föreslår en överföring av den del av affärsverket Helsingfors stads servicecentrals lagerverksamhet som betjänar social- och hälsovårdssektorn till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikts affärsverk HNS-Logistik enligt principerna om överlåtelse av rörelse räknat från 1.5.2018.

Stadsdirektören tillsatte vid behandlingen i direktörskollegiet 23.11.2016 en arbetsgrupp med uppgift att förbereda överföringen av den del av anskaffningscentralens logistik- och lagerfunktioner som betjänar Helsingfors social- och hälsovårdssektor till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikts affärsverk HNS-Logistik genom en överlåtelse av rörelse och anordnande av de lagertjänster som social- och hälsovårdssektorn behöver tillsammans med HNS-Logistik. Helsingfors stad och HNS-Logistik har ingått en avsiktsförklaring i saken (undertecknad 12 och 20.4.2017).

Affärsverket HNS-Logistik är HNS inköpscentral som sköter HNS logistiktjänster. Affärsverket Helsingfors stads servicecentral har haft hand om stadens lager- och logistikfunktioner för social- och hälsovårdssektorn.

Ändringens syfte är att samarbeta för upphandling och logistik inom social- och hälsovårdens tjänster och därmed att stödja enhetliga vårdkedjor, harmonisera produkthelheter, standardisera urvalet av vårdtillbehör och nå skalfördelar samt att utnyttja avtalsparternas resurser maximalt, funktionellt och ekonomiskt. En överlåtelse av rörelse innebär en administrativ omstrukturering och syftet med överlåtelsen är att skapa horisontellt samarbete. Som en följd av överlåtelsen producerar HNS servicen åt staden med stöd av 3 § 4 mom. i HNS grundavtal. Samarbetet är inte av kommersiell karaktär och det bedrivs med hänsyn enbart till det allmänna intresset.

Årligen används ca 10 miljoner euro för att skaffa lagervarorna och driva lagerverksamheten för social- och hälsovårdssektorn. De årliga besparingarna uppskattas 2018 till ca 700 000 euro, 2019 till ca 870 000 euro och 2020 till ca 1 miljon euro i jämförelse med nivån 2016.

Överföring av personal och verksamhet

Från affärsverket Helsingfors stads servicecentral övergår högst 18 personer till HNS tjänst såsom gamla arbetstagare enligt principerna om överlåtelse av rörelse och vid övergången tillämpas 1 kap. 10 § i arbetsavtalslagen. Bilaga 2 gäller personalens ställning. Social- och hälsovårdssektorns personal omfattas inte av överlåtelsen.

Överlåtelsen av funktionerna har behandlats med personalen vid samarbetsmöten samt i social- och hälsovårdssektorns och affärsverket servicecentralens personalkommittéer. Bilagan om personalens ställning och det justerade tilläggsprotokollet har utarbetats i samarbete med huvudavtalsorganisationerna.

I bilaga 3 beskrivs principerna för överlåtelse av lös egendom. De avtal som övergår till HNS-Logistik vid rörelseöverlåtelsen har räknats upp i bilaga 4.

Helsingfors stad och HNS-Logistik ingår ett samarbetsavtal i vilket man närmare definierar hur servicen ska produceras (bilaga 5). Servicen beskrivs mer detaljerat i bilaga 6.

Enligt 7 kap. 1 § 1 punkten i Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar stadsfullmäktige om viktiga och ekonomiskt vittgående principer för organiseringen av stadens förvaltning.

Stadskansliets personalavdelning, ekonomi- och planeringsavdelning och rättstjänst har tillsammans berett ärendet.

Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen vid verkställigheten av fullmäktiges beslut dels att uppmana kanslichefen att underteckna avtalet om överlåtelse av rörelse och att göra för undertecknandet behövliga tekniska och smärre ändringar i avtalet, dels att bemyndiga social- och hälsovårdssektorn att sörja för samarbetet i fråga om de överförda tjänsterna och de praktiska arrangemangen för dessa.

Kaupunginhallitus 22.01.2018 § 21

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä 1 olevan sopimuksen Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen sosiaali- ja terveystoimialan varastopalveluja koskevasta liikkeenluovutuksesta Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän HUS-Logistiikka -liikelaitokseen 1.5.2018 lukien.

Käsittely

Esteelliset: Anna Vuorjoki

Asian aikana kuultavana oli hankintajohtaja Jorma Lamminmäki. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 20.12.2017 § 19

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan;

- merkitä tiedoksi toimitusjohtajan selvityksen ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 12.12.2017 (§ 326) liitteineen,

- hyväksyä omalta osaltaan Palvelukeskusliikelaitoksen sosiaali- ja terveystoimialaa palvelevan varastotoiminnan siirtämisen liikkeenluovutuksena Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle edellä todetun päätöksen ja sen perusteluiden mukaisesti ja omalta osaltaan päättää esittää siirron hyväksyttäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Lisäksi johtokunta merkitsi tiedoksi, että näin päätettäessä Palvelukeskusliikelaitos tulee jatkamaan selvittelyä yhteistyössä kaupunginkanslian kanssa (kaupunginkanslian tilaama logistiikka- ja varastotoimintojen selvitys, joka valmistuu tammikuun 2018 aikana) jäljelle jäävän varaston uudelleen järjestelyjen osalta. Vaihtoehtoina tarkastellaan jatkamista omana palveluna, ostopalveluna tai näiden välimuotona.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Antti Värtelä
Lisätiedot

Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 310 27609

raimo.niippa@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.12.2017 § 326

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä omalta osaltaan Helsingin kaupungin nykyisen palvelukeskuksen varaston sosiaali- ja terveystoimialaa palvelevan osan siirtämisen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle (HUS) osaksi HUS-Logistiikkaa 1.5.2018 alkaen liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi lautakunta päätti esittää siirron hyväksyttäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Käsittely

Kuljetuspalvelupäällikkö Tuomas Päivinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Tuomas Päivinen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 310 51991

tuomas.paivinen@hel.fi

Ann-Marie Turtiainen, tukipalvelupäällikkö, puhelin: 310 42373

ann-marie.turtiainen@hel.fi

Detta beslut publicerades 08.02.2018

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi