En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-010323
Ärendet har nyare handläggningar
§ 18
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan kuljettama ajoneuvo on vaurioitunut 5.9.2017 kello 12.40 Hernesaarenrantatiellä ajoneuvon osuttua ajoradalle päin kallistuneeseen liikennemerkkiin. Hakija on vaatinut kaupunkia korvaamaan vielä erittelemättömät ajoneuvon korjauskulut.

Hallintolain 51 § ja 52 § perusteella korjattu kirjoitusvirhe päivämäärässä. TS 5.2.2019.

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan kuljettama ajoneuvo on vaurioitunut 5.9.2018 kello 12.40 Hernesaarenrantatiellä ajoneuvon osuttua ajoradalle päin kallistuneeseen liikennemerkkiin. Hakija on vaatinut kaupunkia korvaamaan vielä erittelemättömät ajoneuvon korjauskulut.

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan liikennemerkit on tehty vanerista. Vahinkopaikalla ollut suojatiemerkki on ilmoitetun vahingon jälkeen tehdyssä tarkastuksessa ollut vahingoittumaton eikä se ole kääntynyt väärään suuntaan. Kyseinen merkki on reunakiven pinnasta 2,40 - 2,50 m korkeudessa ja se on ollut vinossa tuntemattomasta syystä noin 10 senttimetriä ajoradan puolella.

Liikennemerkin rakenne on tarkkaan standardoitu ja sillä on pitkä käyttöikäolettama, liikennemerkin pystytysputken käyttöiän ollessa noin 50 vuotta. Merkki kestää hyvin ympäristöstä aiheutuvat tavanomaiset ympäristökuormat, se ei kuitenkaan voi olla täysin hajoamaton jotta se ei aiheuta tarpeetonta vahinkoa tai vaaraa.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Tieliikennelaki velvoittaa tienkäyttäjän noudattamaan olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, näkyvyys ja liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella ei voida osoittaa syy-yhteyttä hakijan ajoneuvon vaurioitumisen ja kaupungin suorittamien toimien välillä.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta. Kaupunki katsoo, ettei ole näytetty vahingon tapahtuneen kaupungin vastattavasta syystä.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö