En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, autovaurio 7.2.2019 Relanderinaukio 2 Kulosaari

HEL 2019-002267
Ärendet har nyare handläggningar
§ 103
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon etupuskuri vaurioitui 7.2.2019 kello 8.00 ajettaessa lumisella ja jäisellä Relanderinaukiolla. Hakija on vaatinut kaupunkia korvaamaan ajoneuvon korjauskuluista yhteensä 850,00 euroa.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Tähän perustuen Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan.

Relanderinaukio on vähäliikenteinen tonttikatu ja se kuuluu hoitoluokkaan III. III-luokan ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. III-luokan ajoradan aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 7 cm ja sohjon osalta 5 cm. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on arkisin kolme vuorokautta. Viikonloppuisin kunnossapitotöitä ei tarvitse aloittaa. Poikkeukselliset säätilan vaihtelut otetaan huomioon olosuhteiden sallimalla kohtuullisella tavalla. Ensin hoidetaan liikenteellisesti keskeiset alueet. Jatkuvan lumisateen aikana I- ja II-luokan ajoradat on pidettävä kulkukelpoisina.

Kunnossapitourakoitsijalta, joka vastaa kyseisen alueen kunnossapitotoimista, saadun selvityksen mukaan Relanderinaukio on aurattu 6.2.2019 klo 9.00-9.30 välisenä aikana sekä 8.2.2019 klo 16.03. Lumia ja polanteita on poistettu myös 11.2.2019 klo 7.00-9.00 välisenä aikana.

Ilmatieteenlaitoksen Kaisaniemen säänmittausaseman mukaan 5.2.2019 sademäärä oli vedeksi muutettuna 5.2 mm. Sade kasvatti lumikertymää 39 senttimetristä 44 senttimetriin. Tämä 5 cm kertymä aurattiin 6.2.2019. Vahinkopäivää edeltävänä päivänä 6.2.2019 sademäärä oli vedeksi muutettuna 2.2 mm, joka kasvatti lumikertymää 44 senttimetristä 46 senttimetriin. Vahinkopäivän vastaisena yönä lumikertymä laski 43-44 senttimetriin. Näin ollen aurauskynnys 7 cm ei ylittynyt vahinkopäivänä eikä auraukselle ollut välitöntä tarvetta. Vahinkopäivänä klo 8 lämpötila oli -0,4°C.

Lumimäärän kasvu tammikuussa oli historiallisen suuri. Kaisaniemen säänmittausasemalla on mitattu lumimääriä vuodesta 1959 asti. Lumimäärä ei ole koskaan aiemmin kasvanut kuukauden aikana 40 senttimetrillä. (Lähde: Helsingin Sanomat, 1.2.2019; lähde: Ilmatieteenlaitos)

Kovaksi muodostunut polanne ei irtoa pohjaa myöden, kuin niistä kohdista, joissa se on pehmentynyt. Näin ollen katujen jokaista metriä ei saada yhdellä kunnossapitokerralla samanlaiseen kuntoon. Polannetta saattaa muodostua uudestaan jopa vuorokaudessa sääolosuhteiden vaihdellessa nollan ja pakkasasteiden vaiheilla.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Tie on ollut vahingonkärsijälle tuttu, joten hän on ollut tietoinen tien kunnosta.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä suoritetun toiminnan ja aiheutuneen vahingon välillä. Edellä esitetyin perustein ja saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö