Vahingonkorvaus, autovaurio 21.2.2019, Palovartijantie 24

HEL 2019-002513
Ärendet har nyare handläggningar
§ 157
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 21.2.2019 kello 7.30 ajettaessa syvien jääkuoppien yli osoitteessa Palovartijantie 24. Hakija on vaatinut kaupunkia korvaamaan ajoneuvon korjauskuluista vielä erittelemättömät vakuutuksen omavastuu-osuuden ja bonusmenetyksen.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Tähän perustuen Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan.

Palovartijantie on vähäliikenteinen tonttikatu ja se kuuluu hoitoluokkaan III. III-luokan ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. III-luokan ajoradan aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 7 cm ja sohjon osalta 5 cm. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on arkisin kolme vuorokautta. Viikonloppuisin kunnossapitotöitä ei tarvitse aloittaa. Poikkeukselliset säätilan vaihtelut otetaan huomioon olosuhteiden sallimalla kohtuullisella tavalla. Ensin hoidetaan liikenteellisesti keskeiset alueet. Jatkuvan lumisateen aikana I- ja II-luokan ajoradat on pidettävä kulkukelpoisina.

Ilmatieteenlaitoksen Kaisaniemen säänmittausaseman mukaan ilman lämpötila nousi ennen vahinkoa lämmön puolelle jo 7.2.2019. Lumensyvyys on ollut tuolloin 46 senttimetriä ja vahinkoaamun mittauksessa enää 16 senttimetriä.

Alueella aliurakointina kunnossapitotoimenpiteitä suorittavalta urakoitsijalta saadun selvityksen mukaan vahinkoalueella on lumia ja polanteita poistettu 17.2.2019 klo 9.00 lähtien polanteiden pehmittyä yhtäaikaisesti koko kaupungissa. Toimenpideaika polanteiden poistolle on 6 vuorokautta. Polanteiden poisto on ollut käynnissä vahingon tapahtuma-aikaan ja se on tehty toimenpideaikojen puitteissa.

Kovaksi muodostunut polanne ei irtoa pohjaa myöden, kuin niistä kohdista, joissa se on pehmentynyt. Näin ollen katujen jokaista metriä ei saada yhdellä kunnossapitokerralla samanlaiseen kuntoon. Polannetta saattaa muodostua uudestaan jopa vuorokaudessa sääolosuhteiden vaihdellessa nollan ja pakkasasteiden vaiheilla.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Tie on ollut vahingonkärsijälle tuttu, joten hän on ollut tietoinen tien kunnosta.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä suoritetun toiminnan ja aiheutuneen vahingon välillä. Edellä esitetyin perustein ja saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö